ACSI FreeLife

Menu

Proftest: Hobby Ontour 390 SF

De kleinste Hobby Ontour behoort tot de meest compacte toercaravans op de markt. Is de 390 SF op vakantie nog praktisch, of is hij echt te klein? Het uitgebreide antwoord lees je in deze proftest.

Auteur
Sander Cox
Datum
1
1
ReactiesPraat mee
proftest Hobby Ontour 390 SF

Signalement

Merk
Hobby
Model
Ontour 390 SF
Testjaar
2020
Gewicht
Leeggewicht gemeten 998 kg, leeggewicht fabrieksopgave 962 kg, maximum gewicht 1.350 kg, maximum gewicht (opgewaardeerd) 1.500 kg, laadvermogen (opgewaardeerd) 502 kg
Basisprijs
€ 18.500

Hij ziet er achter bijna elke trekauto gracieus uit, deze kleine Hobby. De opbouw van de 390 SF is smaller dan bij de grotere modellen, maar wel net zo hoog. Van binnen is de Ontour niettemin een volwaardige caravan met alles wat daarbij hoort.

Ruime standaarduitrusting

Sinds 2018 zijn alle Ontour-modellen 2,20 meter breed. De 390 SF is ingericht als toercaravan voor twee personen. Toiletruimte en dinette vinden we achterin, kledingkast en keuken in het midden en een tweepersoonsdwarsbed voorin. Al het noodzakelijke is in de 4,60 meter lange opbouw dus aanwezig.

Zoals elke Hobby beschikt de Ontour over een omvangrijke standaarduitrusting, de testcaravan heeft bovendien nog allerlei extra’s aan boord. De Ontour 390 SF is er vanaf € 18.500. Met de opwaardering van 1.350 naar 1.500 kilogram, de voorbereiding voor een tv, een dakairco en een raam aan de voorzijde, komt de 390 SF uit op € 19.797.

Hobby Ontour 390 SF_tafel

Carrosserie

“Dit is nog eens een handzaam formaat caravan”, zegt carrosserie-expert Rudi Stahl. “Hij ziet er wel uit als een echte Hobby, maar de brede aanbouwdelen komen zo wel vrij fors over.”

Rudi heeft kritiek op de eendelige drager van de achterlichten. Daarmee worden reparaties van kleine schades die bij het rangeren kunnen ontstaan meteen een stuk duurder, omdat je de hele unit moet vervangen. Daarentegen kan Rudi de drievoudige vergrendeling van de klep van de disselbak erg waarderen, evenals de goed bereikbare uitdraaisteunen. Via het serviceluik rechtsvoor kun je ook grote bagagestukken kwijt onder het bed. De op de bodem gemonteerde leiding voor de warme lucht, is hier goed beschermd. “Hobby gebruikt scharnieren die niet breken als de klep bij het openen eens naar beneden valt. Dat zie ik nog wel eens anders.”

Afdichting

De doorvoeren in de bodem zijn goed afgedicht, maar de cassetteschacht van het toilet zou een nog wat betere bescherming tegen vocht verdienen. Het inbouwframe is van uitstekende kwaliteit, maar er ontbreekt gewoon wat afdichtingsmiddel. De deur en de opbouwramen zijn van een goede kwaliteit. De ramen hebben zelfs veiligheidsvergrendelingen die je niet zomaar van buiten kunt openschuiven. De deur heeft een raam in kozijn en een afvalemmer en vanaf de basisversie is een hor standaard.

Het kleine raam voorin is optioneel en dat is zinvol, want niet iedereen wil boven het bed een extra raam. De midi-heki in het woongedeelte is prima, het kleine simpele dakluik in de toiletruimte is een zuinige oplossing. Boven het bed voorin moet een dakventilatie volstaan, “dat vinden wij iets te weinig van het goede”.

Techniek

Als eerste kijkt technisch expert Roman Heinzle naar de carrosserieranden en de verlichting van de Ontour 390 SF. Zoals verwacht mag worden is dat dik in orde en het voldoet aan alle voorschriften. “Ook de ruimte voor de gasflessen is goed geventileerd en de flessen zijn stevig verankerd. De gasleidingen lopen onder de caravan en zijn net zo netjes weggewerkt als binnen.”

De leidingen voor stroom, water en warme lucht liggen meestal over de vloer. De boiler staat een beetje onbeschermd midden in de opbergruimte voorin. “Die zou met een rooster voor de afvoerventielen beter beveiligd zijn. Bovendien zijn de ventielen alleen bereikbaar als je in de bedberging klautert.”

In het interieur verdient de Ontour waardering voor het grote scherm bij de ingang waarmee je de verlichting bedient en de vulstand van het water in de gaten kunt houden. Hier kun je ook accessoires mee bedienen die voorzien zijn van een BUS-aansluiting en het werkt dankzij Hobby Connect ook via een app op je smartphone. Niet alleen kinderen weten de aparte lichtschakelaar bij de ingang te waarderen.

Verlichting

De verlichting in de Ontour 390 SF bestaat volledig uit zuinige ledlampen, maar indirect licht is er niet. De spots en de lampen zorgen voor voldoende licht. “Maar als het sfeervol moet worden, zul je een kaarsje moeten aansteken. In dat geval is de standaard rookmelder wel weer handig”, oordeelt Roman over de goede veiligheidsuitrusting.

De stroomvoorziening zou zelfs een grotere caravan niet misstaan. “Acht stopcontacten in zo’n kleine caravan vind ik klasse.” Een deel van de stopcontacten  is echter een beetje verstopt aangebracht. Twee zijn er in de ruimte onder de zitbank geplaatst bij de antenne-aansluiting. “Moet de ontvanger dan ook in de ruimte worden geplaatst? Of is het dubbele stopcontact met de antenne-aansluiting standaard in de kledingkast gemonteerd en daarmee de betere variant?” Dan zou ook de tv-houder aan die kast moeten worden bevestigd, zodat je met z’n tweeën tv kunt kijken vanaf de breedste zitbank aan de dinette. Om vanuit bed tv te kijken, zou dan een lange, zwenkbare tv-houder nodig zijn.

In de keuken zijn er twee stopcontacten, in de toiletruimte en bij het bed elk één. Usb-aansluitingen zijn optioneel. Gaskranen, verwarming, de kookplaat en de koelkast zijn correct ingebouwd.

Hobby Ontour 390 SF_interieur

Interieur

“De Ontour ziet er vanbinnen niet uit als een instapcaravan”, constateert meubelexpert Oli Pfisterer. “Met uitzondering van de zichtbare meubelverbinders dan, maar het Cocobolo meubeldecor met lichte kleppen en grijze kastranden is voor zo’n prijsbewust gebouwde caravan opvallend elegant.” De afwerking van de zichtbare randen en de solide randbeschermers passen bij de positieve indruk van het meubilair. En softclose-sluitingen voor laden en kleppen worden inmiddels veel

gebruikt, maar zijn in dit segment nog niet altijd standaard. “Ook daar heeft Hobby dus niet op bezuinigd.” In de compacte toiletruimte zou de meubelexpert graag meer afdichting willen zien tussen de kunststoffen delen en de wanden. Ook in deze Ontour vraagt hij zich af of de kleine kunststof strip de opgeklapte wastafel op de langere termijn op z’n plaats houdt. Hij kijkt ook kritisch naar de tafel. “Geen rail maar simpel beslag om de tafel aan de wand te hangen. Zo kun je de tafel slechts in één positie gebruiken, wat niet echt praktisch is.”

Onder het bed heeft Oli nog meer reden tot kritiek. Bij het tweepersoonsbed voorin zijn twee eenvoudige lattenbodems met elkaar verbonden, simpel maar stevig. Nog simpeler zijn de gewoon afgezaagde, onbewerkte latten die de watertank op z’n plaats houden. “Het werkt maar het ziet er niet fraai uit.” Verder is het houtwerk veel netter gemaakt.

Ruimtelijk

“In zo’n kleine caravan genoeg plaats creëren voor twee personen, dat is wel een uitdaging. Zeker als het ook nog gezellig en praktisch moet zijn.” Interieurexpert Christiane Eckl vindt dat het in de Ontour 390 SF is gelukt. “De indeling met dinette achterin en de toiletruimte ernaast in de hoek, zorgt ervoor dat de geopende deur van de toiletruimte de doorgang bij de toegangsdeur verspert. Maar daar valt prima mee te leven.” Wie een compacte, handzame reiscaravan wil, zal toch ergens iets moeten inleveren. In deze indeling zorgt de plaatsing van de toiletruimte voor veel ruimtelijkheid.

“De Ontour 390 SF maakt met het lichte meubeldecor en veel licht een ruime indruk, ondanks de iets smallere opbouw.” Ook de opbergruimte met dakkasten en rondlopende planken is royaal genoeg. Tel daar de kledingkast voor het bed en de opbergruimte eronder bij op en je hebt alle plekken aan boord benut. Alleen de planken tegen de voorwand bij het bed zijn meer voor de sier dan praktisch. Ze zouden wat dieper mogen zijn om er grotere dingen dan een leesbril kwijt te kunnen.

Pure toercaravan

De keuken is net als de toiletruimte ingericht met het hoogstnoodzakelijke. Toch heb je drie bovenkastjes met daaronder een driepits kookplaat, een spoelbak en drie laden naast de 100 literkoelkast.

De toiletruimte is op het eerste en het tweede gezicht krap. De opklapbare wastafel boven het banktoilet bespaart ruimte en het functioneert prima. Het kleine dakluikje biedt echter weinig ventilatie, want er zit verder geen raam in het toilet. De spiegelkast en de vele praktische planken bieden ruimte voor veel toiletartikelen. Handdoekhaken en een toiletrolhouder maken de inrichting compleet.

De zijwaartse dinette schuin tegenover de keuken is in de smallere opbouw niet echt royaal, maar is toch voldoende voor twee volwassenen. Er kunnen zelfs kleine kinderen mee, want je kan de zithoek ombouwen tot bed. Het tweepersoonsbed is slechts 1,30 meter breed. “Dat is voor twee mensen krap, en ook de binnenveringmatrassen zouden nog wat dikker mogen zijn. ”

Alles bij elkaar vindt Christiane de 390 SF “praktisch als je voor een pure toercaravan gaat, die bij handzame afmetingen genoeg woonruimte en sfeer biedt.”

Hobby Ontour 390 SF_bedden

Rijstabiliteit

De Ontour 390 SF biedt met de maximale opwaardering veel laadvermogen. Het is niet echt realistisch dat iemand zo’n compacte caravan koopt en vervolgens tot 1,5 ton opwaardeert. Daarom hebben we hem beladen tot 1.300 kilogram op de testbank geplaatst om zinvolle resultaten te verkrijgen. Het laadvermogen is dan met ongeveer 300 kilogram nog royaal.

De veiligheidsuitrusting is tot en met de gebruikte wielophanging met langsarmen passend voor de caravan. Schokdempers, zelfstellende remmen en een mechanische anti-slingerkoppeling spreken voor de Ontour. Een disseldruk van 40 kilogram is voor de lege caravan voldoende. Wie veel zware bagage heeft kan het beter niet allemaal voorin onder het bed plaatsen. Met de aanduiding van de disseldruk in het neuswiel is de Ontour echter prima uit te balanceren.

De metingen op de testbank van Al-Ko leveren voor de Ontour 390 SF deels gemiddelde en deels iets minder dan gemiddelde waarden op. Qua rijdynamiek, de belangrijkste waarde voor het rijgedrag, zit de testcaravan net niet op het gemiddelde in deze klasse. Achter verschillende trekauto’s blijkt het rijgedrag volstrekt probleemloos, wat van zo’n compacte caravan ook wel te verwachten is.

Ondergrens

Uit deze proftest van de kleinste Hobby kunnen we concluderen dat je zeker handzame, compacte caravans met een goed ruimtelijk gevoel en genoeg woon- en opbergruimte voor een vakantie kunt ontwerpen. Het bed en de toiletruimte laten in de Ontour 390 SF echter al zien dat de ondergrens van wat nog als comfortabel wordt ervaren, dichtbij is. Formaat, gewicht, uitrusting en rijgedrag maken er echter een praktische toercaravan van, waarin je het ook nog wel even uithoudt als het pijpenstelen regent.

Conclusie

Volker Stallmann, testredacteur: “Als kleinste der kleinen uit de fabriek van Hobby, komt de Ontour 390 SF bepaald niet slecht uit de test. Hij scoort dezelfde punten als een grote en kost eigenlijk ook niet veel minder. Een vanafprijs van € 18.500 en € 19.797 voor de testcaravan, zijn niet echt scherpe prijzen. Maar dan heb je ook alles wat je in een grote caravan ook zou hebben, maar dan een maatje (soms twee) kleiner. Wie graag een handzame toercaravan wil, zonder grote concessies aan het comfort, die is goed bediend met deze Hobby.”

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel over de Hobby Ontour 390 SF liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Profest Hobby Ontour 390 SF

Praat mee

  1. RV
    Raúl Fernando Véliz Vergara

    Quisiera comprar una hobby ontour 390 sf. Somos matrimonio de 60 años, nos recomiendan. Somos de Chile.
    Gracias saludos

    Reageer
    0
    0

Praat mee: Proftest: Hobby Ontour 390 SF

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht