Signalement
- Merk
- Fendt
- Model
- Opal 515 SG
- Onderstel
- Euro Delta-as, V-dissel
- Banden
- Lichtmetalen wielen met 195/70 R 15 C banden
- Testjaar
- 2019
- Gewicht
- Leeggewicht 1.382 kg, rijklaar gewicht 1.435 kg, max. toelaatbaar gewicht 1.600 kg, verhoogd max. gewicht 1.700 kg of maximaal 2.000 kg
- Basisprijs
- € 28.650
De Opal van vorig seizoen ontlokte het publiek zoveel wisselende reacties, dat Fendt de boel voor modeljaar 2020 heeft omgegooid. Zo is er binnen de Opal-range nu voor het eerst een gezinsindeling met stapelbedden in de bovenklasse verkrijgbaar. Het nieuwe meubilair combineert veel mat wit en chromen accenten met Kastanje-Cilento-decor. En ook de bruine en blauwe stoffen zijn nieuw.
Uitrusting en prijs
Fendt rust de 515 SG uit met Truma Combi 4 gasverwarming met digitaal bedieningspaneel CP plus iNet, warme luchtverdeling en geïntegreerde boiler. Dat zijn features die je ook in andere modellijnen tegenkomt, maar in de hogere- en luxeklasse zijn ze standaard. Een televisie laat Fendt achterwege. De fabrikant hecht meer belang aan nieuwe zitkussens en ergonomische rugleuningen in de zitgroep. De hoeken van de zitgroep zijn bovendien niet afgerond maar recht.
Op technisch vlak zijn de kastventilatie en warme luchtverdeling verbeterd, en de bovenkasten hebben nu scharnieren met softclose. De Opal 515 SG is verkrijgbaar vanaf € 28.650. De testcaravan komt met een tot 2.000 kilogram opgewaardeerd maximaal gewicht (€ 650) en een lichtmetalen reservewiel (€ 395) uit op € 29.695.
Het interieur van de Opal 515 SG volgt een beproefde toerindeling: achterin een grote gezellige rondzitgroep, een bescheiden keuken en een toiletruimte op de as en voorin een even fraaie als praktische slaapkamer.
Opbouw
“Het concept ‘corporate identity’ kennen ze bij Fendt maar al te goed. Welk model je ook ziet, je herkent het meteen als Fendt,” constateert carrosserie-expert Rudi Stahl. “En het schijnt de klanten niet te storen dat je een Diamant van een afstandje amper van een Saphir kunt onderscheiden.” Ook het subtiel aangepaste nieuwe buitendesign met een dunne rode streep zie je het nieuwe seizoen bij de hele familie terug. “Vanwege de maximale verhoging van het toelaatbare totaalgewicht heeft de testcaravan lichtmetalen wielen. De zwarte wielen passen perfect bij de looks van de Opal.”
De buitenwanden bestaan uit hamerslag beplating. Voor het dak kiest Fendt niet standaard voor vezelversterkte kunststof als bescherming tegen hagel, maar optioneel voor aluminiumvezel: aluminium beplating met een kunststof laag. De stevige rangeergrepen zijn goed geplaatst. De uitdraaisteunen zijn optimaal bereikbaar dankzij de verlengde draaipunten. De deur is even elegant als praktisch. Aangezien het nieuwe raam geïntegreerd is, beschikt de Opal over een hor voor het gehele deuroppervlak. En dankzij de geïntegreerde traptrede kan je prettig in- en uitstappen.
Panoramadakramen
Binnen vallen Rudi direct de twee panoramadakramen boven het middenpad op, waardoor volop daglicht naar binnen valt. Ze bieden ook meteen een goede ventilatiemogelijkheid. Op de uitrusting en kwaliteit van de opbouw heeft de expert niks aan te merken. Een groot serviceluik geeft toegang tot een bedberging, de grote disselbak heeft een stevige bodem en de busklep blijft veilig open staan. Zelfs de bodem onder het vaste toilet is nagenoeg perfect afgedicht, alleen naar binnen kan vocht binnendringen. “Ik zou dus een beetje oppassen met schoonmaken en niet te veel water gebruiken, maar verder valt er op deze Opal niks aan te merken,” besluit Rudi.
Techniek
Bij zijn rondgang om de Opal komt technisch expert Roman Heinzle maar één klein, veel voorkomend euvel tegen: geen markeringslicht achteraan aan de zijkant. “Dat is niet wettelijk verplicht, maar maakt rangeren in het donker een stuk gemakkelijker.” De rest van de verlichting is met twee achteruitrijlampen en mistlampen helemaal in orde. Hetzelfde geldt voor alle randen en hoeken van de opbouw.
Het interieur van de geteste Opal heeft veel moderne techniek in huis, maar ook de standaarduitrusting mag er wezen. De ledverlichting is volgens Roman prima en niet in de laatste plaats vanwege de uitgebreide sfeerverlichting in de hoeken van de zitgroep en zowel boven als onder de bovenkasten. De 150 liter-koelkast naast het keukenblok en de brede driepitskookplaat met elektrische ontsteking en een pit voor grote pannen kunnen eveneens op goedkeuring van de expert rekenen.
De Truma Combi 4-verwarming met 10 liter-boiler verspreidt de warme lucht met behulp van een 12 volt-aanjager via zeven openingen. “Heel goed, al kun je daar onderweg eigenlijk alleen van profiteren als er ook een huishoudaccu aan boord is”, meent Roman. Uiteraard is het geheel aan te sturen via een app. De leidingen voor warme lucht, water, elektriciteit en gas zijn overal goed beschermd gelegd. De watertank is goed bereikbaar ingebouwd in de linker bedberging, voor de as. Stopcontacten zijn er in de 515 SG genoeg.
In elk gedeelte van de caravan, ook in de toiletruimte, zijn er twee. Een rookmelder is standaard aan boord, zoals bij Fendt al jaren het geval is. De remmen werken goed en gelijkmatig en verder ziet alles er onder de caravan precies uit zoals het hoort. Roman: “Het verbaast me wel dat een toercaravan in deze gewichts- en prijsklasse niet standaard is uitgerust met ATC (antislingerkoppeling).”
Interieur
Het nieuwe Opal-meubilair is volgens meubelexpert Oli Pfisterer tijdloos zonder de kleinste stijlbreuk. “Het lichte houtdessin en matte wit combineren goed met de smalle chromen stroken. Maar het decor van de vorige Opal was wel spannender.”
Oli Pfisterer, meubelexpert: “Het nieuwe Opal-meubilair combineert kastanjedessin met lichte opbergruimtes tot een tijdloos geheel. Het hang- en sluitwerk en de afwerking zijn van zeer goede kwaliteit.”
De opbergruimtes hebben scharnieren met softclose. “Ze sluiten weliswaar niet automatisch helemaal af, maar eenmaal op de camping maakt het niet uit dat ze nog een beetje op een kier staan. Als je de weg op gaat, doe je ze alsnog helemaal dicht.”
De afwerking van de meubels is zoals we gewend zijn van Fendt, daar valt eigenlijk niets op aan te merken. Alle naden en randen zijn optimaal afgewerkt. De keuken is heel praktisch ingericht met brede schuifladen en een apothekerskastje. Het slaapgedeelte voorin pakt uit met rondom bovenkasten en een fraai meubel aan het hoofdeinde met aan weerszijden kastjes en ertussen een verlichte open legplank. Tussen de eenpersoonsbedden staat een nachtkastje, waarin de uitrolbare lattenbodem is weggewerkt. Ook hier is alles sfeervol vormgegeven en goed afgewerkt. “Wel hadden de lattenbodems nog wat hoogwaardiger mogen zijn, ook al kun je de hardheid instellen en kunnen de hoofdeindes omhoog.”
In de toiletruimte heb je naast drie bovenkasten meerdere open legplanken ter beschikking. “Daardoor oogt de kleine ruimte groter.” Die paar zichtbare meubelverbindingen storen niet. “De boel moet nu eenmaal ergens aan elkaar worden geschroefd.”
Leefgedeelte
Interieurexpert Christiane Eckl vindt de nieuwe Opal vriendelijk, maar niet erg spannend. Deze mening lijkt goed aan te sluiten bij wat Fendt voor ogen had: voor een breed publiek. In de details ziet onze expert hoe goed de klassieke indeling voor koppels is doorgevoerd. En aangezien Fendt goed weet wat de klant wil, kan Christiane beduidend meer plus- dan minpunten opnoemen.
Eigenlijk ziet ze maar één manco: ze vindt een douchebak in een toiletruimte die nauwelijks groot genoeg is om ook echt te douchen nogal onpraktisch. “En in de 515 SG zal amper iemand een douche bestellen of daadwerkelijk gebruiken.” Zonder douchebak is er geen struikelgevaar, kun je makkelijker schoonmaken en ziet het er ook evenwichtiger uit. Qua bergruimte valt er in de nieuwe Opal niets te klagen. “De vele kastjes en planken zijn echt super praktisch,” vindt Christiane. Meteen al bij de ingang zijn er twee kasten plus plankjes om spulletjes op te leggen waar je vanuit de voortent makkelijk bij kunt.
In de zitgroep achterin springen de kaarsrechte hoeken van de rugleuningen direct in het oog. “Ronde kussens ogen gezelliger, maar op deze manier kun je makkelijker languit gaan.” De grote tafel staat stevig op zijn ene poot en laat zich middels twee riemen met Tenax-drukknopen snel en makkelijk zekeren voor tijdens de rit, zonder dat je diep onder de tafel moet tasten.
Keuken
De keuken van de 515 SG scoort, net als de rest van de caravan, met veel en goed georganiseerde bergruimte. Alleen voor een koffiezetapparaat is geen plaats, dat moet op de kookplaat staan. Je kunt natuurlijk ook een klassieke percolator op het vuur zelf zetten. Kookplaat en spoelbak vormen één geheel en zijn gemakkelijk schoon te maken. In de brede schuifladen onder de spoelbak en de kleine apothekerskast daarnaast kun je heel wat servies en andere spullen kwijt. Levensmiddelen die koud moeten liggen, vinden een plekje in de plafondhoge koelkast rechts naast het keukenblok. Meteen daarnaast staat een grote kledingkast met onderaan een groot schoenenvak. Enkele tussenplanken zouden hier wel wenselijk zijn geweest.
Het keukenblok is smal maar goed uitgerust. De
plafondhoge koelkast van 150 liter sluit er rechts op
aan en is uiterst gebruiksvriendelijk.
De twee bedden voorin zijn net niet even lang, maar wel voorzien van comfortabele matrassen. Desgewenst zijn ze tot één groot tweepersoonsbed te combineren.
Het slaapgedeelte biedt twee brede, comfortabele eenpersoonsbedden die je kan ombouwen tot een royaal tweepersoonsbed. De aangename verlichting en de gevarieerde bergruimte inclusief grote legplanken zijn eveneens prima.
De toiletruimte tussen de bedden en de voordeur is geen centimeter te groot. Toch is er ook hier bergruimte te over. “De metalen beugels bij de open planken houden flessen en dergelijke op de camping prima op hun plek, maar voor onderweg zul je die toch echt even moeten opbergen.” De in totaal acht haken zijn prima geschikt voor zowel handdoeken als nachtjaponnen en ochtendjassen.
De toiletruimte heeft standaard afmetingen maar volstaat
volledig voor een toercaravan. Op de plank onder de elegante
wastafel kun je veel spullen kwijt, net als op de andere leg-
planken en in de twee bovenkasten.
“Al met al is de Opal 515 SG echt een caravan voor mensen die graag hun vertrouwde spullen mee van huis nemen en die ook overzichtelijk willen opbergen.” Rest de vraag of het laadvermogen het ook toelaat om al die beschikbare bergruimte te vullen.
Rijeigenschappen
Over dat laadvermogen hoef je je alvast geen zorgen te maken. Dat wordt al snel duidelijk als we navraag doen bij de chassisexperts van Al-Ko. Tenminste, als je het toegestane gewicht tot het maximum laat verhogen (€ 650). Met een maximaal toelaatbaar totaalgewicht van twee ton heeft de caravan 541 kilogram laadvermogen, genoeg dus om ook nog een luifel, airconditioning, mover inclusief accu en andere opties bij te bestellen. Met het standaard maximale gewicht van 1.600 kilogram wordt het qua laadvermogen echter al snel krapjes, als je de Opal nog enigszins wil aankleden.
De combinatie van twee ton gewicht en het formaat van 753 bij 230 centimeter zorgt ervoor dat de testcaravan geen topscore op de testbank haalt. Fendt-caravans hebben die neiging met hun solide opbouw sowieso niet. Vergeleken met caravans van dezelfde grootte scoort de 515 SG qua rijeigenschappen 15 tot 20 procent slechter dan gemiddeld.
Gewicht
Kijk je echter niet naar de grootte maar naar het maximaal toelaatbare gewicht, dan krijg je een heel ander beeld. De Opal scoort dan een kleine 20 procent beter dan het gemiddelde van alle tweetonners die in onze vorige proftests zijn langsgekomen. De 515 SG is dan ook verhoudingsgewijs klein, wat de meetwaarden onherroepelijk ten goede komt.
En wat zegt de praktijktest? Bij normaal gebruik op de openbare weg rijdt de Opal 515 SG heel vlotjes, zonder kuren. Goed uitgebalanceerd en met voldoende disseldruk volgt de caravan volkomen probleemloos achter verschillende trekauto’s, van een Ford Kuga tot een Citroën C5 Aircross. De caravan is echter wel gevoelig voor de juiste disseldruk . Is die wat te laaag, dan merk je dat meteen. Achter een sterke trekauto is de Opal 515 SG echter absoluut geschikt voor lange, verre reizen.
Michael Wille, expert rijveiligheid: “De maximaal opgewaardeerde
515 SG maakt indruk met zijn laadvermogen. Correct beladen en
achter een geschikte trekauto rijdt hij prima.”
Minder gedurfd
De nieuwe Opal slaagt volgens onze experts glansrijk in het doel dat Fendt voor ogen had: bij een zo breed mogelijk publiek in de smaak vallen. Spannend kun je de caravan niet noemen en het interieur zal door niemand als baanbrekend worden gezien. Dan was de vorige versie van deze Fendt gedurfder. Dan rijst onherroepelijk de vraag wat belangrijker is: lef of verkoopcijfers? En dan zal de nieuwe Opal het qua verkoopcijfers waarschijnlijk beter gaan doen dan zijn voorganger.
Van buiten is de caravan slechts licht veranderd, binnenin is alles een stuk bescheidener dan voorheen met kastanjehout dessin en smalle chromen applicaties. Kwaliteit, constructie, technische uitrusting en afwerking zijn nog altijd in orde, zoals je van een Fendt mag verwachten.
Conclusie Fendt Opal 515 SG
Testredacteur Volker Stallmann: “De Opal voor modeljaar 2020 is volgens de fabrikant voor een breder publiek gemaakt. De aanpassingen zijn bescheiden gehouden, de Opal is niet volledig van uiterlijk veranderd. Volgens onze experts is de make-over ronduit geslaagd. Het spreekt voor zich dat de naam Opal nog altijd garant staat voor de kwaliteit van deze Fendt voor de hogere klasse. De standaarduitrusting is voor de klasse in orde en de testcaravan heeft enige opties aan boord die hem weliswaar comfortabeler en nog geschikter om te toeren maken, maar ook zwaarder en duurder.”
In pdf-vorm
Wil je het hele artikel over de Fendt Opal 515 SG liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.