Signalement
- Merk
- Eriba
- Model
- Living 560
- Onderstel
- Euro Delta-as, V-dissel
- Banden
- Load Index 102: 850 kg per wiel
- Testjaar
- 2019
- Gewicht
- Leeggewicht 1.413 kg, max. toelaatbaar totaalgewicht testcaravan 1.800 kg
- Basisprijs
- € 20.598
Onder de naam Living lanceert Eriba voor 2019 een nieuwe instaplijn. De acht indelingen, waarvan vier voor koppels en vier voor gezinnen, worden gebouwd in het Duitse Sassenberg en zijn gebaseerd op het gemeenschappelijke platform van LMC, Dethleffs en Bürstner. Bij Eriba liggen de basisprijzen tussen de € 17.440 en € 22.090. LMC positioneert zich daar net onder en boven. Dethleffs is beduidend goedkoper.
6 Living-modellen
Zowel van binnen als van buiten zijn de Living-modellen afgestemd op reislustige kampeerders. Levendig vormgegeven en gezegend met veel daglicht dat naar binnen valt, ademt het interieur een vriendelijke sfeer. Het Grand Oak-houtdessin in combinatie met de witte meubelfronten en donkere stroken in Maroon-Metallic verleent de caravan een zeer moderne uitstraling. De meubeloppervlakken zijn voorzien van een speciaal laagje waarop je geen vingerafdrukken zou zien. De keuken is aangenaam groot en beschikt over brede schuifladen en grote bovenkasten. In de zes grootste Living-modellen heeft de koelkast een netto inhoud van 142 liter.
De keuken heeft aangenaam veel bergruimte in de vorm van grote laden en bovenkasten met extra open plankjes eronder.
De Living 560 in deze proftest heeft een klassieke gezinsindeling. De caravan is 2,50 meter breed en heeft achterin een stapelbed, voorin een frans bed met daarnaast de toiletruimte en separate wastafel en op de as de keuken en een zitgroep. Die kan worden omgebouwd tot bed, wat het aantal slaapplaatsen op zes brengt. Onze testcaravan is uitgerust met het optionele Comfort-pakket (meerprijs € 910) en beschikt daarmee over een panoramisch dakraam in het leefgedeelte, een volwaardige hordeur, warmwaterboiler, vulstandaanduiding van de schoonwatertank en disselafdekking. Andere opties aan boord: frontraam, elektrische vloerverwarming, tv-voorbereiding, warmeluchtverdeling, vuilwatertank en een fietsendrager op de dissel. De basisprijs van de Living 560 is € 20.890 met al deze opties aan boord tikt de testcaravan af op € 23.984.
Carrosserie
Dak, achterwand en front van de Living hebben een polyester buitenlaag, de zijwanden zijn uitgevoerd in de fijne hamerslag die we kennen van Eriba-caravans (gladde beplating is mogelijk voor € 1.120 extra). De markante achterlichten komen van de Nova. In beginsel is het de bedoeling dat ieder merk zijn eigen ‘smoel’ behoudt, ook al zijn de disselbakken overal hetzelfde. De afwerking van de klassieke sandwich met houten skelet is overwegend prima.
Met de inschuiflade van het cassettetoilet wordt door veel fabrikanten achteloos omgesprongen en ook in de Living 560 had de afdichting beter gekund. Wel goed nieuws bij de achterbumper: de hoekelementen kunnen afzonderlijk worden verwisseld. Bij het rangeren bijvoorbeeld is het menigeen al overkomen dat je ergens tegenaan botst, en dan is het wel zo voordelig als je niet de volledige bumper hoeft te vervangen. Onderaan steken twee frame-uiteindes uit.
Als de caravan kantelt, dan zouden die moeten voorkomen dat de bumper in elkaar deukt. “In theorie een mooi idee, maar erg fraai is het niet”, aldus onze carrosserie-expert Rudi Stahl.
Rudi Stahl, carrosserie-expert: “Op wat details na, zoals de matig afgedichte inschuiflade van de toiletcassette, is de Living heel goed afgewerkt. Achterop vallen enkele bouwelementen iets te veel op.”
De deur en de zes klapramen zijn van nette kwaliteit maar niet meer dan dat, eigenlijk precies wat je van een wat betere instapper mag verwachten. Van bovenaf vallen licht en lucht naar binnen via het panoramische dakraam in het leefgedeelte, een groot helder dakraam boven het franse bed en twee kleine dakluiken in de toiletruimte en bij het stapelbed. De kinderbedden hebben bovendien elk een raam: boven aan het hoofdeinde, beneden in de achterwand. Een raam in de toiletruimte is, net als een raam in de voorwand, beschikbaar tegen meerprijs. Als je het onderste stapelbed omhoogklapt, ontstaat een berging voor fietsen, die je inlaadt via de garagedeur linksachter. Al met al weet de opbouw onze expert te overtuigen.
Techniek
Onze technisch expert Roman Heinzle begint zijn testronde bij de disselbak: “Die is voldoende geventileerd, de flessen staan goed veilig en de klep gaat ver genoeg open.” Ook de randen en verlichting op de opbouw zijn volgens het boekje. Kortom, qua veiligheid en technische uitrusting valt er niets aan te merken op de Living 560.
Bij het betreden van de caravan valt het oog van onze expert direct op de standaard geïnstalleerde rookmelder. Hij knikt tevreden, ook voor de verlichting die in de Living geheel is uitgevoerd in led. De leesspots in de zitgroep en bij het ouderbed kunnen via een rail worden verschoven en kennen we van LMC. De leeslampen met usb-aansluiting bij het stapelbed ontbreken wegens problemen met de levering.
Met stopcontacten is Eriba niet al te scheutig. In de keuken, verder uitgerust met driepitskookplaat en 142 liter-koelkast, telt onze expert twee 230 volt-aansluitingen. Zowel aan het bed als in de zitgroep was het prettig geweest om er meer dan één te hebben. In de zitgroep is het 230 volt-stopcontact bovendien op voethoogte gemonteerd. “Dat mag bij het bouwen misschien handig zijn”, merkt expert Heinzle op, “maar echt gebruiksvriendelijk is het natuurlijk niet.” Bovendien is de bekabeling slordig: aan beide kanten van de bankbakken liggen onbeschermde draden. Dat geldt overigens voor de hele caravan, overal ziet de expert onbeschermde leidingen voor stroom, warme lucht en water in de diverse bergingen. Alleen de optionele warmwaterboiler en de kwetsbare aftapkraan ervan zijn perfect beschut – maar helaas niet heel makkelijk bereikbaar ingebouwd.
De 5000-verwarming in de Living 560 heeft vier uitstroomopeningen voor de warme lucht. In de zitgroep zit de opening net onder kniehoogte in het bankdeel tegen de zijwand. De elektrische vloerverwarming waarmee de testcaravan is opgewaardeerd, lijkt dan ook een goede investering om ook in koudere periodes lekker warme voeten te hebben. Onder op de caravan is de afwerking in orde. De aanhechtingen van de opbouw aan het chassis vertonen nergens zwakheden en de remmen werken volledig probleemloos.
Interieur
De uitstraling van het interieur stuit op enige weerstand bij onze meubelexpert Oli Pfisterer. Hij vindt vooral het houtdessin en de kleur ervan niet echt binnen het totaalconcept passen. De bodembedekking met fijn patroon en de tweekleurige kleppen daarentegen “zien er echt goed uit.” De open hoekelementen mogen leeg dan niet zo mooi ogen, “maar als daar eenmaal iets ligt of staat, zie je de wandbevestiging in de hoeken waarschijnlijk niet meer. Het is trouwens jammer dat in de hele caravan dergelijke verbindingselementen te zien zijn.”
Volker Stallmann, testredacteur: “De Living 560 is met de stapelbedden achterin en een middenzitgroep een moedig vormgegeven gezinscaravan.”
Het hang- en sluitwerk is deels van goede kwaliteit, maar valt hier en daar ook een beetje tegen. De testcaravan gaat ondertussen enkele weken mee en dat is duidelijk merkbaar. Zo zijn er al onderdeeltjes van de pushlocks in de keuken afgebroken en werken niet meer alle sloten naar behoren. Het slot van de kledingkast bijvoorbeeld gaat enkel nog open als je er echt je best voor doet. De scharnieren en laden zijn wel van goede kwaliteit en functioneren feilloos.
De ladder bij het stapelbed is goed stevig. De twee bedden zelf kunnen tot 80 kilogram torsen. Het onderste bed kan omhoog worden geklapt, zo tover je het kinderslaapvertrek in een handomdraai om in een grote berging. De gordel ter fixatie blijkt wel een tikkeltje onhandig: “Je moet de gordel telkens door de lattenbodem en een oog aan het bovenste bed rijgen en vasttrekken.”
Alle lattenbodems zijn eenvoudig, zonder hoofdeindes die omhoog kunnen of andere comfortfeatures – wat voor een instapcaravan uiteraard volkomen acceptabel is. De grote lattenbodem van het franse bed gaat probleemloos open en blijft dankzij de stevige uitzetstangen ook veilig open staan. De derde slaapplaats, de omgebouwde zitgroep, kan 20 centimeter worden verbreed: “Wel zo prettig voor ’s nachts natuurlijk, maar je zit dan ook beter, ondanks het feit dat de tafel niet meegroeit.” Het hang- en sluitwerk van de verbreding vraagt enige voorzichtigheid, maar is wel bruikbaar.
Lekker slapen lijkt gegarandeerd in de Living. Het franse bed is 165 centimeter breed en voorzien van een koudschuimmatras. De stapelbedden kunnen tot 80 kilogram torsen. Rond alle bedden zijn er bovendien voldoende kasten en legplanken.
De keuken tegenover de zitgroep is goed afgewerkt en de naden tussen het keukenblok en de wand en de koelkast zijn ordentelijk afgedicht. Ook in de toiletruimte is de afdichting in orde, “al zullen maar weinig mensen hier daadwerkelijk een douche installeren en gebruiken”, vermoedt onze expert. Soberheid troef verder in de toiletruimte, die enkel is voorzien van wat open legplanken, de douchekuip voor het toilet en lege wanden. De separate wastafel heeft twee grote spiegels en oogt daarmee een stuk beter.
Leefcomfort
Indeling en ruimteaanbod van de Living 560 zijn volgens interieurexpert Christiane Eckl prima afgestemd op een vierkoppig gezin. “Wat wil je ook van een kinderkamerindeling die zo populair is.” De grote vrij ruimte bij de toegangsdeur biedt voldoende bewegingsvrijheid aan vier tot zes personen. De lichtschakelaars zijn hier relatief ver naar binnen gemonteerd, voor kinderen eigenlijk net te ver om er van buitenaf bij te kunnen.
Over het kindergedeelte is expert Christiane goed te spreken. De ruimte is met een gordijn af te scheiden van de rest van de caravan, waardoor de kinderen echt een eigen domein hebben. Er staan hier twee grote linnenkasten en er is ook bergruimte voor bijvoorbeeld speelgoed. De opstaande rand bij het bovenste bed zit vast gemonteerd. “Om het bed op te maken zou het handiger zijn als die richel makkelijk weggenomen kan worden”, aldus de interieurexpert. Licht en planken zijn er rond de kinderbedden genoeg, en met een maximale belasting van 80 kilogram per bed zijn ze ook geschikt voor menig volwassene. Het ouderbed voorin heeft een eenvoudige lattenbodem maar wel koudschuimmatrassen en is maar liefst 164 centimeter breed.
De zitgroep is groot genoeg voor vier personen. De tafelvergrendeling voor onderweg is perfect, je moet ’m alleen even weten te vinden. De keuken tegenover de dinette leent zich volgens expert Christiane prima voor al dan niet uitgebreid kokkerellen. “Naast de driepitskookplaat met elektrische ontsteking, de geïntegreerde spoelbak en de koelkast van 142 liter is nog voldoende werkblad vrij.” Op de plek van het diepe kastje linksonder, naast de schuifladen, had ze liever een apothekerskastje gezien. Het sanitair voorin naast het ouderbed bestaat uit een sobere toiletruimte en separate wasbak: weinig tot geen opsmuk, maar praktisch ingericht.
Dankzij de opbouwbreedte van 2,50 meter is er tegenover de keuken plek voor een grote zitgroep, ruim genoeg voor een gezin met twee nog niet al te grote kinderen.
Als de bergruimte van de Living 560 ter sprake komt, begint de interieurexpert enthousiast te knikken: “Het aanbod is in één woord perfect. In de hele caravan zijn bovenkasten gemonteerd met daaronder ook nog open legplanken. Daarin, en in de grote kledingkast en twee linnenkasten, kun je al ongelooflijk veel kleding en andere spullen kwijt.” En dan telt ze de bankbakken, bedberging en het tot garage om te bouwen onderste stapelbed nog niet eens mee. Die garage is dankzij het grote serviceluik ook nog eens heel comfortabel te gebruiken. “De bankbakken zijn wat minder makkelijk toegankelijk, omdat je eerst de kussens moet weghalen.”
Rijeigenschappen
De Living 560 laat zich in de praktijktest probleemloos trekken door verschillende auto’s. Ook op de proefband gedraagt de caravan zich goed, zij het net iets slechter dan het klassegemiddelde. Qua leeggewicht, laadvermogen en gewichtsverdeling is de Living 560 helemaal klaar voor vertrek. Het maximaal toegestane totaalgewicht van de testcaravan is verhoogd tot 1800 kilogram. Ondanks enkele opties aan boord bedraagt het laadvermogen bijna 390 kilogram. Dat volstaat voor het hele gezin.
Voor een instapmodel is de Living 560 op het vlak van veiligheid standaard goed uitgerust: de stabilisator, schokdempers, Euro Delta-as en zelfstellende remmen zitten in het basispakket. De testcaravan met verhoogd maximaal gewicht zou wel gebaat zijn met banden met meer draagkrachtreserve. De huidige banden zijn geschikt tot elk 950 kilogram; met een toegestaan totaalgewicht van 1800 kilogram is dat nogal krap gecalculeerd.
Praktische caravan
Wat heeft het nieuwe instapmodel van Eriba te bieden? Zowel het ruimtelijke gevoel als het aanbod aan bergruimte is absoluut geschikt voor gezinnen. De carrosserie is goed afgewerkt en de geïnstalleerde techniek is tot en met de rookmelder onberispelijk voor deze prijsklasse. Dat je in een caravan van € 20.890 extra moet betalen voor zaken als een warmwaterboiler, panoramisch dakraam en warmeluchtverdeling, vinden wij een beklagenswaardige ontwikkeling in het instapsegment.
De optiek van het Living-meubilair ontlokt wisselende reacties, wat op zich niet slecht is omdat het blijkbaar iets losmaakt en omdat de Living zich zo duidelijk kan onderscheiden van de directe concurrentie binnen het eigen concern. Het is betreurenswaardig dat de pushlocks zo snel kapot gaan. Dat de caravan al enkele weken in gebruik is geweest voor we aan de test begonnen, is een schamel excuus.
De opgewaardeerde testcaravan heeft aangenaam veel laadvermogen en behaalt qua rijeigenschappen een gemiddelde score. Al met al is de Eriba-instapper een praktische caravan voor kamperende gezinnen die voor meer leefoppervlak de bredere opbouw op de koop toe nemen.
Conclusie
Testredacteur Volker Stallmann: “Een nieuwe instaplijn van een gerenommeerd merk is natuurlijk altijd spannend. Bij ons waren de verwachtingen omtrent de Living dan ook hooggespannen. De caravan blijkt ons testpanel deels te kunnen overtuigen, met gemak zelfs – maar deels dus ook niet. De experts stellen vast dat het in deze prijsklasse ook bij Eriba niet allemaal perfect in orde is. Enkele meubelsluitingen bijvoorbeeld, laten het tijdens de test afweten. Alles in ogenschouw genomen luidt het eindoordeel over de Living 560: een echte gezinscaravan met ruimte voor verbetering wat betreft kwaliteit en afwerking.”
In pdf-vorm
Wil je het hele artikel over de Eriba Living 560 liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.