Signalement
- Merk
- Dethleffs
- Model
- Trend I 6557 DBM
- Onderstel
- Fiat Ducato met 2,3 liter turbodiesel, 120 pk (88 kW), breedspoor verlaagd chassis
- Testjaar
- 2020
- Gewicht
- Rijklaargewicht 2.975 kg, maximumgewicht 3.500 kg, laadvermogen 525 kg.
- Basisprijs
- €81.590
Het klinkt zeer aanlokkelijk, een integraal voor een gezin van vier. Vanaf € 81.590 rij je hem als 3,5-tons camper met Fiat Ducato verlaagd chassis de showroom uit. De chique Dethleffs is 6,60 meter lang, 2,33 meter breed en 2,94 meter hoog. Voor de aandrijving komt de 2,3 liter turbodiesel met 120 pk in actie die voldoet aan de Euro 6d-emissienorm.
Zuinige motor
Zodra je door de 65 centimeter brede toegangsdeur naar binnen gaat, kom je in een modern interieur. De indeling van de Trend I 6557 DBM beschikt over een dinette, een keuken, een toiletruimte, een hefbed en een queensbed deels boven de garage achterin. Tot zover ziet alles er prima uit. Maar hoe houdt deze Dethleffs zich in de praktijk? Het antwoord geeft een tripje van ons gezin van vier naar Kals-Matrei in Oost-Tirol. Ons reisdoel is de Nationalpark Camping boven Kals.
De reis naar Kals gaat over autosnelwegen, provinciale wegen, bergwegen en door de Felbertauerntunnel. Het motorvermogen en het rijgedrag van de voorwielaangedreven integraal blijken op de reis prima. Zelfs van de 2,20 meter lange overhang achter is tijdens de rit niets te merken. Het verbruik komt uit op zo’n 10,5 liter per 100 kilometer.
Alpenreuzen
Eenmaal aangekomen is de camper snel ingericht. De 142 liter metende AES (Automatic Energy Selction)-koelkast met 15 liter geïntegreerd vriesvak van Dometic draait onmiddellijk op de landstroom. Centraal in de koelkast houdt een speciale lade de groente vers.
Rondom de camper rijken Alpenreuzen van drie kilometer soms tot in de wolken. Dit schitterende panorama kan je vanuit de zithoek mooi bewonderen. De dinette staat op een 13 centimeter verhoogd, verwarmbaar gedeelte. De zitgroep bestaat uit een tafel, een 102 centimeter brede bank met een zitdiepte van 50 centimeter en de draaibare voorstoelen. De ruimte is vrij beperkt, een compromis vanwege de geringe lengte van de camper. Daarom wordt het krap met vier borden op tafel van 99 x 55 centimeter. En dan heb je af en toe als extra ruimte het grote opklapbare stukje keukenblad (35 x 28 centimeter) aan de overzijde nodig.
Weinig werkruimte
Dat extra blad heb je ook in de keuken dringend nodig. Het werkblad voor de tweepitskookplaat van Dometic is slechts 12 x 47 centimeter, want de meeste ruimte van de 82 x 60 centimeter grote aanrecht wordt in beslag genomen door de spoelbak en die kookplaat. Daarachter is nog wel een twaalf centimeter diepe rand over de hele breedte, maar met opgeklapte glasafdekking van de kookplaat kun je daar nauwelijks bij. Er is dus weinig ruimte om even iets neer te zetten. Het vraagt wel enige flexibiliteit van keukenprins(ess)en.
De spoelbak is met 35 x 28 centimeter groot genoeg en ook de afstand van de bodem tot de kraan is met 27 centimeter voldoende voor grote pannen. Minpuntje is echter dat de tweepitskookplaat geen elektrische ontsteking heeft. In het keukenblok bieden drie laden plaats aan keukengerei, achter een deur ernaast zijn twee grote vakken te vinden. Een pluspunt is dat de afvalbak in het onderste vak uittrekbaar is. In het bovenste vak zijn de gaskranen goed bereikbaar ondergebracht. Andere keukenspullen kan je kwijt in de dakkast boven het keukenblok. Alle bodems zijn voorzien van een rand die het rammelen van spullen tegengaat.
Veel functionaliteit
De 81 x 103 centimeter grote toiletruimte staat achter de dinette. Hier vind je het cassettetoilet en de wastafel en beide zijn zelfs met gesloten lamellenschuifdeur goed te gebruiken. Om te kunnen douchen moet je een binnenwand samen met de wastafel naar voren draaien. De kraan wordt dankzij de uittrekbare slang een douche. Kortom, veel functionaliteit in een kleine ruimte.
Voor in het woongedeelte bereik je via de aluminium ladder met vier treden het standaard hefbed dat 135 centimeter hoog is. Boven de matras van 150 x 195 centimeter heb je dan nog een aangename hoogte van 79 centimeter. De slechts negen centimeter dikke matras ligt wel op een lattenbodem. Als leesverlichting doen twee apart in te schakelen lampjes dienst.
Het queensbed met lattenbodem achterin is voorzien van een matras van 15 centimeter dik en is in vergelijking met het Duitse model van de Trend I 6557 DM met 190 x 150 centimeter iets langer. In de Duitse versie van deze Trend-integraalcamper (waar dit artikel op is gebaseerd) is het queensbed slechts 173 centimeter lang en heb je met behulp van een schuimstof inzetstuk de mogelijkheid het ligvlak te vergroten tot 188 centimeter. Net als het queensbed wijkt ook het interieur op de foto’s in dit artikel af van de Nederlandse versie.
Volop bergruimte
De hangkasten aan weerszijden van het queensbed kan je daarentengen makkelijk bereiken. Voor meer kleding en wasgoed kun je de dakkasten boven het bed en de dinette gebruiken, schoenen kun je kwijt in een vak in de dubbele bodem voor het bed. Die verhoging bedraagt 19 centimeter ten opzichte van het woongedeelte, waar de stahoogte 213 centimeter is.
De grootste opbergruimte van de integraal is de garage achterin. Deze loopt over de hele breedte van de camper en is aan beide zijden toegankelijk via kleppen. De garage is verlicht en beschikt over een 230V-stopcontact en meet 86 x 97 centimeter. Er passen geen fietsen in, maar andere grote spullen wel. Bovendien is de garage voorzien van rails met sjorogen, waarmee je allerhande bagage goed vast kunt zetten.
Conclusie
Testredacteur Claus-Georg Petri: “De Dethleffs Trend I 6557 DBM is een gedurfde poging om op een lengte van slechts 6,60 meter een vierpersoons integraalcamper te bouwen. En het is nog goed gelukt ook. Maar de gebruiker moet wel weten wat haar of zijn wensen zijn. Want wie graag kookt, zal zich wellicht snel ergeren aan de beperkte werkruimte in de keuken. En echt ruim is de integraal ook niet, waar je dan wel een compacte camper voor terugkrijgt. Met een basisprijs van dik 80.000 euro zit deze Dethleffs aan de onderkant van dit segment. De Trend I 6557 DBM is kortom een geslaagde eerste stap in de klasse van integraalcampers.”
Tekst en foto’s: Claus-Georg Petri
In pdf-vorm
Wil je het hele artikel over de Dethleffs Trend I 6557 DBM liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.