Net als in de autobranche staan constructeurs van campers vaak voor de opgave om tegelijk aan meerdere – soms technisch tegenstrijdige – eisen te voldoen. Dat is bijvoorbeeld het geval als je een camper wil bouwen zonder dubbele bodem, maar met een vlakke vloer in het woongedeelte. Je kunt dan kiezen voor een Fiat Ducato met het sterke ladderchassis in plaats van het verlaagde chassis, maar dat is veel zwaarder. En dat is in conflict met een andere eis, namelijk een laag gewicht om het laadvermogen zo groot mogelijk te houden.
Bij de nieuwe Pulse-serie heeft Dethleffs dit op een geheel eigen wijze opgelost. In plaats van de Ducato met ladderchassis kiest de camperbouwer uit het Duitse Isny voor een veel lichter laag chassis. Om de bodem vervolgens op de juiste hoogte te krijgen, plaatst Dethleffs er een eigen verzinkt chassis op en noemt het geheel de IsoProtect-comfortbodem.
Extra gewicht wordt bespaard door het gebruik van kunststof in plaats van aluminium voor de dorpelstukken. Bovendien worden de campers voorzien van een lichtere chassisverlaging en een garagevloer waarbij een 20 millimeter dikke tussenlaag versterkingsprofielen overbodig maakt. Deze tussenlaag zorgt meteen voor isolatie. Of dit nieuwe concept in de praktijk goed werkt en of daarmee het totale concept van de nieuwe reeks een succes kan worden, moet de Dethleffs Pulse GT T 7051 EB laten zien.
Gran Turismo
De 7,41 meter lange halfintegraal heeft achterin, boven de garage, twee eenpersoonsbedden. Dethleffs plaatst de hoekkeuken tussen de daarvoor geplaatste toiletruimte en de halve dinette met zijzit in het voorste deel. De afkorting GT staat voor de optionele designvariant Gran Turismo met veel extra uitrusting, die je met € 2.027 prijsvoordeel kunt bestellen. De basisprijs zonder GT-pakket ligt voor de Pulse T 7051 EB op € 75.290.
De opbouw produceert Dethleffs heel klassiek: het dak bestaat uit 35 millimeter dikke vezelversterkte kunststof sandwich, de zijwanden uit 34 millimeter dik aluminium sandwich. Voor de bodemplaat wordt een 49 millimeter dikke vezelversterkte kunststof sandwich toegepast. De onderkant van de Pulse GT T 7051 EB laat een positieve indruk achter. Alle zaagkanten zijn zorgvuldig afgedicht en de elektrische leidingen zijn strak gelegd.
Ook de constructie van de bodem weet ons te overtuigen. De eerder genoemde tussenprofielen zijn geschroefd, gelijmd en vuurverzinkt. Dat de Dethleffs Pulse achterin vanaf de toiletruimte toch nog een 12 centimeter dikke dubbele bodem heeft, is met opzet gedaan. Daarin lopen buizen voor de warme lucht en de fabrikant laat de douchebak er een stukje in verzinken, zodat de kampeerder de doucheruimte drempelloos kan betreden.
De zorgvuldig gemonteerde ramen in kozijnen maken deel uit van het GT-pakket, evenals het uitzetraam in het voorste dakdeel en het panoramadak boven de zitgroep. De meerdelige, verdiept in de achterwand geplaatste achterlichten en de elegante achterbumper met spoiler heeft Dethleffs nauwkeurig en solide bevestigd. De afgeronde achterkant is een blikvanger en bijna perfect glad en mooi strak afgewerkt. Lof is er ook voor de toegangsdeur met raam. Die is aangesloten op de centrale vergrendeling, net als de beide garagedeuren met dubbele vergrendeling. De belading van de garage beperkt Dethleffs op 150 kilogram.
Solide schaarmechaniek
De kampeerder die door de 70 centimeter brede deur de Dethleffs Pulse GT T 7051 EB binnenstapt, maakt kennis met een modern en sfeervol interieur. Voor delen van het interieur, zoals bijvoorbeeld de afwerking van de halfhoge ruimteverdeler tussen keuken en zitbank, gebruikt Dethleffs voorgevormde grijze kunststof delen.
Bijzonder zijn ook de bovenkasten. De kleppen openen niet als een geheel, maar vouwen samen bij het openen. Dat ziet er niet alleen goed uit, maar zou met de solide schaarmechanieken ook lang mee moeten gaan. Ook op andere plekken in de testcamper zien we vermeldenswaardige details. Zo rust Dethleffs de kleine zijzit aan de dinette uit met een lade, zodat je deze bergruimte zonder het verwijderen van het zitkussen kunt bereiken.
De lade onder de handgreep bij de ingang is eveneens een goed idee, want deze opbergruimte is ook bereikbaar als je buiten de camper bij de geopende deur staat. De toegangsdeur voorziet Dethleffs van een zeer brede elektrische traptrede, zodat je voeten het opstapje echt niet meer kunnen missen. Over het geheel genomen vinden we het interieur qua afwerking en degelijkheid geslaagd en het is nog mooi om te zien ook.
Slapen op hoogte
Boven de garage zijn twee bedden in de lengterichting ingebouwd, waarbij je kunt kiezen uit twee slaaphoogtes. Bij de testcamper bevinden de 14 centimeter dikke koudschuimmatrassen – die op lattenbodems in een aluminium frame liggen – zich op een hoogte van 93 centimeter boven de vloer in plaats van 68 centimeter. Optioneel of als onderdeel van het GT-pakket zijn de bedden tot tweepersoonsbed uit te breiden. Dan is het bed te bereiken via een aluminium trapje in plaats van de brede trede tussen de twee eenpersoonsbedden.
Dankzij de twaald centimeter verhoogde vloer in het achterste deel van de camper heb je hier slechts één trede nodig om het bed te bereiken. De matrassen rusten op in aluminium frames gelegde houten latten.
Het voeteneinde van de lattenbodem aan de bestuurderskant kan met hulp van een gasdemper omhoog gezet worden. Daaronder zit een grote, goed toegankelijke kledingkast. De lattenbodem aan de andere zijde is niet omhoog te zetten, maar eronder zit ook een kast met een deurtje. Op de bodem ervan ligt een deksel waaronder de schoonwatertank makkelijk bereikbaar is. De dakkasten aan de achterwand en boven de ramen in de zijwanden in het slaapgedeelte bieden samen genoeg opbergruimte voor bijvoorbeeld boeken of ondergoed. De kleppen openen in tegenstelling tot de openvouwende exemplaren in het voorste deel van de camper op een normale manier.
Meer privacy
Direct voor het slaapgedeelte vind je de royale toiletruimte. Het wc-deel is dankzij het melkglas-acrylraam en het dakraampje aangenaam licht. De wastafel met onderkast is niet al te groot uitgevallen, maar hij is prima bruikbaar voor bijvoorbeeld tandenpoetsen en scheren. Het draaibare toilet van Thetford is zo geplaatst dat iedere kampeerder, groot of klein, er makkelijk gebruik van kan maken. Wat opvalt aan het wc-deel is dat Dethleffs ook hier de moderne inrichting consequent doortrekt. De gladde oppervlakken zien er goed uit en omdat er nauwelijks moeilijk toegankelijke plekjes zijn, kan de toiletruimte makkelijk schoon worden gehouden.
Ook de douchecel aan de andere kant van de gang is makkelijk te onderhouden omdat er slechts een paar grote, voorgevormde panelen zijn gebruikt. De in de vloer verzonken douchebak maakt het mogelijk om drempelvrij in de douche te stappen. Dethleffs sluit de douche niet af met een halfdoorzichtige deur, maar met een zilvergrijze schuifdeur. Dat is bij halfintegralen vrij ongebruikelijk, maar de deur loopt soepel in de geleiderails en sluit de douchecel zonder kieren af, ook bij het plafond. Het water – dat net als het interieur op temperatuur wordt gebracht door de Truma Combi 6 Plus – loopt weg via twee afvoeren. Door de verdiepte plaatsing van de douchebak kun je zelfs douchen als de camper een beetje scheef staat. Wie bij het douchen of aankleden meer privacy wenst, kan de deur van het toilet 90 graden zwenken. Daarmee sluit je de hele toiletruimte van de keuken af. De deur sluit makkelijk met magneetsluitingen.
Panoramadak
De hoekkeuken met de daartegenover geplaatste 142 liter-absorptiekoelkast is vrij traditioneel van opzet. De spoelbak is groot genoeg om daarin ook af te wassen. De driepitskookplaat heeft elektrische ontsteking en de afstand tussen de gaspitten is voldoende voor koks met wat meer ambitie. De bovenkast, met het eerder genoemde schaarmechaniek, en de onderkast zijn ruim genoeg voor proviand en kookgerei voor een vierkoppige bemanning. De gaskranen plaatst Dethleffs goed bereikbaar, maar niet zo goed zichtbaar in de kast onder de spoelbak. Het werkblad dicht de fabrikant goed af, zodat vloeistoffen het keukenmeubel niet kunnen aantasten.
Ook de zitgroep is een blikvanger in de Pulse GT T 7051 EB. Dit deel van de camper is niet alleen overdag via het panoramadak goed verlicht. Bij een kaartspel in de avond of tijdens het lezen zorgen ledspots en het optionele Light Moments-lichtconcept voor goed licht. Het zitcomfort op de L-vormige zitbank is goed, net als op de draaibare en in hoogte verstelbare voorstoelen in de stuurcabine. Alleen de zijzit met de wat dun uitgevallen rugleuning is minder comfortabel. Ook het zitvlak is daar wat korter, maar dat verschaft dan weer een brede doorgang naar de stuurcabine.
De zitgroep met L-vormige bank, verschuifbare tafel en zijzit krijgt dankzij het uitzetraam voorin en het panoramadakraam uit het GT-pakket veel licht. De overgang van het woongedeelte naar de stuurcabine is drempelloos.
Bij de tijd
De techniek in de Dethleffs Pulse GT T 7051 EB
is helemaal bij de tijd. Het gehele interieur inclusief de garage wordt verlicht door ledlampen. Het netgedeelte is ondergebracht in de console van de bestuurdersstoel en de zekeringen voor het externe 230 volt-systeem zijn samen met de Truma Combi 6 gasverwarming in de bergruimte van de zitbank gemonteerd.
Alle lichtschakelaars en stopcontacten zitten op de juiste plaatsen. Een usb-aansluiting is ingebouwd bij de bovenkast van de zitgroep en bij het slaapgedeelte. Ook de gasinstallatie voldoet aan alle verwachtingen. De gasflessenkast is via een drempelloze klep goed toegankelijk en de gasflessen zijn makkelijk te wisselen.
De schoonwatertank met dompelpomp zit beveiligd tegen vorst in de bedbergruimte aan de passagierszijde. De onder de vloer gemonteerde vuilwatertank wordt voor een meerprijs van € 169 geïsoleerd uitgevoerd. De toiletschacht heeft Dethleffs met voorgevormde kunststof bekleed, wat zorgt voor een goede afdichting.
De schoonwatertank is onder het bed goed bereikaar en is vorstbeveiligd.
Standaard beschikt deze Dethleffs over een bestuurdersairbag, ABS, ESP, ASR, hill-holder (hellingrem) en hill descend control (afdaalhulp). Met het GT-pakket, het Fiat Chassis Pakket (dat net als het Family Pakket onderdeel is van het GT-pakket) of los voor € 399 zit er ook een passagiersairbag in het dashboard.
Het rijgedrag van de grote halfintegraal is log maar goedmoedig. De overzichtelijkheid is dankzij het raam in de toegangsdeur goed. Met de optionele 150 pk-turbodiesel is de camper passend gemotoriseerd, zodat ook langere stijgingen geen uitdaging worden. In de basisversie is de Dethleffs Pulse T 7051 EB er vanaf € 75.290, in de GT-uitvoering vanaf € 81.089. De testcamper kwam op € 87.515.
Conclusie
Testredacteur Mathias Piontek: “Met de nieuwe Pulse-serie heeft Dethleffs een goede nieuwe camper gelanceerd. Hij heeft een modern interieur en een aansprekend uiterlijk met een markante achterkant. De vondst met het lichte tussenframe toont het enthousiasme waarmee de ingenieurs van Dethleffs aan de slag zijn gegaan. En inderdaad is de halfintegraal relatief licht uitgevallen.
Niettemin bereik je bij een 7,41 meter lange camper met een maximum toelaatbaar gewicht van 3.500 kilogram toch ook een keer de grens. Wie met vier personen op reis wil in de Pulse GT T 7051 EB en dan naast het aantrekkelijke GT-pakket ook het 55 kilogram zware hefbed in de camper wil hebben, doet er wellicht verstandig aan de opwaardering naar 3.850 kilogram te bestellen. Dat vergt een groter rijbewijs, maar dan kun je echt vele jaren plezier hebben van deze Pulse.”
In pdf-vorm
Wil je het hele artikel over de Dethleffs Pulse GT T 7051 EB liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.