Signalement
- Merk
- Dethleffs
- Model
- Camper 650 FMK
- Onderstel
- Euro Delta-as
- Banden
- 195/70 R 14 C met stalen velgen, Load Index 101 = 825 kg per wiel
- Testjaar
- 2018
- Gewicht
- Leeggewicht 1.882 kg, Max. toelaatbaar totaalgewicht 2.500 kg, laadvermogen 618 kg
- Basisprijs
- € 28.490 (van testjaar 2018)
Met een breedte van 2,50 en een totale lengte van 8,72 meter is de Dethleffs Camper 650 FMK weliswaar flink uit de kluiten gewassen, maar voor een tandemasser is het eigenlijk nog maar een kleintje. De specificaties melden maximaal zes slaapplaatsen. Met andere woorden: als je met z’n vieren op reis gaat, heeft het hele gezin overweldigend veel ruimte. Het grote tweepersoonsbed voorin en het stapelbed achterin verdwijnen desgewenst in z’n geheel achter twee schuifdeuren.
In de rest van de caravan – keuken, zitgroep – kun je dan doen waar je zin in hebt zonder de slapers al te veel te storen. In de praktijk zullen vooral de kinderen zich terugtrekken in hun eigen stekje. Ze hebben zelfs een eigen zitgroep, ideaal om bijvoorbeeld te knutselen. De slaapkamer voorin kun je helaas niet afscheiden zonder ook de toegang tot de toiletruimte te versperren. Desondanks kunnen we zonder aarzelen spreken van een geslaagde indeling.
De aparte kinderkamer is groot en gezellig. Als je zelf nog wat langer opblijft, sluit je de kamer eenvoudig af van de rest van de caravan.
De Camper is gebouwd als toercaravan en is dus niet bedoeld om ergens neer te zetten en vervolgens tientallen jaren te laten staan. De 650 FMK in onze test heeft al aardig wat kilometers in de banden. Het is geen showmodel, maar een actief gebruikte huurcaravan van McRent. De uitrusting van ons testexemplaar wijkt ruim € 8.000 af van de basisversie. Die extra’s aan boord zijn heel interessant. Bij de Dethleffs-dealer koop je de Camper 650 FMK, met een leefoppervlakte van achttien vierkante meter, vanaf € 28.490.
Goedkopere reparatie
De standaardversie van de Camper heeft sandwichwanden met een kern van styropor. Onze 650 FMK is echter uitgerust met het Winter Comfort-pakket Alde Plus. Het dak en de wanden zijn geïsoleerd met XPS. Dat is steviger, robuuster en zwaarder dan EPS en houdt de warmte nog beter binnen. Vanwege de gesloten cellen is XPS bovendien minder gevoelig voor vocht. Het neemt dus minder water op. De buitenkant bestaat uit vuilafstotende hamerslag beplating. Gladde beplating in wit of zilver behoort ook tot de mogelijkheden en maakt deel uit van het Styling-pakket.
Het dak is vervaardigd uit polyester, front en achterwand bestaan uit gladde beplating. De achterpartij krijgt een duim van onze carrosserie-expert Rudi Stahl: “Die bestaat uit drie delen. Daardoor is bij schade de reparatie goedkoper.” Ook de fraai vormgegeven lampen en markeringslichten vindt hij top. “Met bijna negen meter lengte is het heel prettig om precies te weten waar de caravan ophoudt.”
Op de gasflessenkast heeft Rudi wel wat aan te merken: “Ik voel onafgewerkte randen, en vocht kan makkelijk binnendringen. Een disselbak hoort netjes te worden afgedicht.” Aan de klep moet je even wennen. Ondanks twee gasdrukveren heb je kracht nodig om de klep te openen en als je de klep dichtdoet, moet je ervoor zorgen dat er onderaan niks tussen zit, want de klep sluit net zo krachtig als een guillotine.
Winterklaar geïsoleerd
De disselbak kan ook rekenen op onbegrip van technisch expert Roman Heinzle. “De caravan is uitgevoerd met een winterpakket. Dan is het raar dat de twee gasflessen geen DuoControl en EisEx hebben. Duidelijk een denkfoutje van Dethleffs – als ik er tijdens het winterkamperen ’s nachts uit moet om de gasfles te verwisselen, is het meteen de laatste keer geweest.” Zo dramatisch is het overigens niet, want de Alde Compact werkt zowel op gas als op stroom, zodat niemand het koud hoeft te hebben.
Een bescheiden test van de verwarming op een kille herfstdag bevestigt de verwachtingen: binnen afzienbare tijd is de caravan gevuld met een aangename warmte. Zo hoort dat. Onderop ziet alles er prima uit. Zowel de gas- en waterleidingen als de remkabels zijn winterklaar geïsoleerd. Een vuilwatertank heeft de Camper niet.
Het makkelijk te begrijpen bedieningspaneel zit direct naast de ingang, heel handig want ook de hoofdschakelaars van de elektronica vind je daar. Op het Dethleffs-display is niet veel te zien: de vulstand van de schoonwatertank en de accu en er is een controlelampje voor de stroom. Roman: “De plaatsing van het display is goed gekozen. Als je de caravan betreedt zie je het, maar eenmaal in de caravan is het buiten je blikveld.”
De geleidingen voor de slinger van de uitdraaisteunen in de voor- en achterwand zijn fraai uitgevoerd en vormen een prima aanknopingspunt voor het in- en uitdraaien. De grote deur is solide en sluit goed. Alle ramen gaan traploos open en de drie dakluiken zorgen voor voldoende ventilatie.
Geen scherpe hoeken
De keuken is goed uitgerust met een driepitskookplaat met elektrische ontsteking en een grote 142 liter-koelkast. De twee stopcontacten aan het keukenblok voorzien in de basisbehoeften van menig kampeerder: koffie en verse toast. Verder valt de stroomvoorziening in de caravan een beetje mager uit met een stopcontact bij het bed, eentje in de toiletruimte, twee in de zitgroep en eentje aan de bovenkast. Voor de televisie is er een combi-stopcontact met 12 volt en een antenne-aansluiting. Dat is wel weinig.
Meubelexpert Oli Pfisterer heeft op het eerste gezicht niks op de caravan aan te merken. “Wat kost de 650 FMK? Wow, dan krijg je echt veel voor je geld.” De expert ziet of voelt nergens scherpe hoeken of randen, alle meubels zijn goed afgewerkt en maken een stevige indruk. “Ondanks het feit dat de caravan al in de verhuur is geweest, zit alles nog keurig op zijn plaats, is er niks gekrast of afgeleefd en zijn de naden tussen de meubels ook na een paar duizend kilometer nog optimaal. Plek voor bagage is er ook genoeg. Alleen al in de zestien bovenkasten kun je al je spullen kwijt.” De meubels in de Camper zijn perfect afgestemd op de warmwaterverwarming en de daarvoor noodzakelijke luchtcirculatie. Dubbele bodems en grotere afstanden tussen de wanden en het plafond zorgen voor optimale circulatie.
Apothekerskastje
Serviceluiken zijn potentiële koudebruggen, maar de reusachtige berging onder het franse bed is alleen toegankelijk door de lattenbodem omhoog te klappen en dat kan in de praktijk nog weleens leiden tot ergernis. De lattenbodem zelf is eenvoudig, zegt Oli: “Maar dat is in deze prijsklasse geen punt van kritiek.” Hetzelfde geldt voor de lattenbodems van het stapelbed. De garage achterin bij het stapelbed biedt plaats aan twee fietsen. Deze koudebrug gaat Dethleffs te lijf met twee convectoren, pal aan het hoofdeinde van het bed. Geen topoplossing volgens de expert. De keuken ten slotte is goed uitgerust. “Apothekerskastje, prima hang- en sluitwerk en softclose: wat wil je nog meer?”
“De ruimte-indeling is niks nieuws, maar heeft zich al meerdere keren bewezen en sommige kampeerders zweren erbij”, benadrukt interieurexpert Christiane Eckl. Met kleine kinderen, en later als ze tieners zijn, moet je wel oppassen dat ze er niet ongemerkt vandoor gaan.” De 650 FMK is ‘maar’ een middenklasser, maar door zijn grootte waan je je binnen in een paleis. De ruimte wordt ook optimaal benut. Er is veel plek in de bankbakken en ook de bovenkasten bieden zeeën van bergruimte. “Ja, het zijn er veel”, zegt Christiane, “hier en daar een tussenplank zou toch wel handig zijn geweest.”
Indirecte ledlampen
Het zitcomfort vindt de interieurexpert prima. “Beide tafels, in de kinderkamer en de zitgroep in het midden, staan stevig en zijn lekker groot. Heel handig is dat je de hoogte kunt aanpassen, zodat kleine kinderen comfortabel kunnen knutselen, tekenen of spelen.” De eethoek biedt ruimschoots plek aan vier personen. De doorgang tussen de tafel en de keuken is aangenaam breed, met dank aan de aanzienlijke opbouwbreedte van 2,50 meter.
Krap is het hoogstens in de toiletruimte. Maar dat ligt aan de speciale uitvoering van onze testcaravan. Anders dan de standaardversie van de Camper. Normaal vind je het toilet achter de douche, waardoor je in het voorste deel van de toiletruimte meer plek overhoudt. In deze versie staat het draaibare toilet vooraan en schuift de wastafel op naar achteren. Zo blijft er voor de wasbak maar weinig plek over. Je mond spoelen na het tandenpoetsen lukt bijvoorbeeld alleen zijdelings. Voor de grote spiegel en de perfecte verlichting heeft onze interieurexpert niets dan lof.
Over de stopcontacten is Christiane minder enthousiast. “Ik zie ze alleen bij de zitgroep en het bed. Dat is echt te weinig. Terwijl ze zo belangrijk zijn voor het algehele comfort op reis!” De verlichting daarentegen vindt ze top, ook al wordt de caravan alleen tegen meerprijs geleverd met sfeerverlichting in de vorm van ledlampen. “Ze verspreiden een heel mooi, aangenaam licht.” Ook heel prettig: het indirecte licht zorgt ervoor dat bijna alle bovenkastjes vanbinnen worden verlicht. In de kledingkast is helaas geen licht voorzien. “Dat had ik liever wel gezien, al was het maar op batterijen.”
Testparcours
Voor de test op de proefstand worden caravans altijd beladen tot het maximaal toelaatbare totaalgewicht. Met 2.500 kilogram blijkt de Camper 650 FMK echter te zwaar voor de proefstand. Leeg weegt de Camper 1.882 kilogram. Dat is aanzienlijk meer dan de opgave van de fabrikant, maar dat is eenvoudig te verklaren: 7 kilogram douchepakket, 72 kilogram winterpakket, 18 kilogram verhoging maximaal toelaatbaar totaalgewicht, 2 kilogram indirecte verlichting, 4 kilogram alternatieve toiletruimte, 2 kilogram tv-houder, 5 kilogram voorraam, 38 kilogram autonomiepakket en 8 kilogram voor het serviceluik bij de stapelbedden. Samen goed voor 156 kilogram aan opties. Dethleffs zelf spreekt van een rijklaar gewicht van 1.765 kilogram, en als je 65 kilogram voor water, gas en kabeltrommel aftrekt en de opties optelt, kom je daar inderdaad precies op uit. Om aan het maximale toelaatbare totaalgewicht te komen, moet de caravan worden beladen met ruim 600 kilogram zandzakken.
Al-Ko Trailer Control (ATC) is bij Dethleffs een optie. Onze testcaravan heeft dit niet. De enige rijhulp is de antislingerkoppeling. Op het testparcours rijdt de caravan probleemloos tot 122 kilometer per uur met gesloten AKS, tot 117 kilometer per uur met open AKS. Genoeg reserves dus. Voor zo’n zware caravan heb je uiteraard wel een flinke trekauto nodig.
Conclusie Dethleffs Camper 650 FMK
Testredacteur Andreas Güldenfuß: “Heel eerlijk: Dethleffs’ claim over de Camper kan ik grotendeels onderschrijven. Je krijgt veel caravan voor je geld. De afwerking en uitrusting garanderen jaren onbekommerd vakantieplezier. Het predikaat middenklasse verdient de 650 FMK dus absoluut, en als je je beperkt tot het hoogstnoodzakelijke heb je voor € 28.490 een pracht van een voertuig, waarin je je ook bij slecht weer prima kunt vermaken.”
In pdf-vorm
Wil je het hele artikel liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.