ACSI FreeLife

Menu

Proftest: Dethleffs Beduin Scandinavia 550 RD

Met een nieuw design en verfijnde techniek wil de Dethleffs Beduin Scandinavia ook in de vrieskou een knusse verschijning zijn. Maar wel in een moderner jasje en een slankere opbouw.

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer
Dethleffs Beduin Scandinavia 550 RD_proftest

Signalement

Merk
Dethleffs
Model
Beduin Scandinavia 550 RD
Onderstel
Al-Ko chassis met schuingeplaatste draagarmen
Testjaar
2022
Gewicht
Rijklaar gewicht 1.600 kg, max. toelaatbaar totaalgewicht 2.000 kg
Basisprijs
€ 39.190

De toevoeging van een naam is bedoeld om de aandacht te trekken. Scandinavië doet je denken aan echte winters, en Dethleffs wil de Beduin Scandinavia geschikt maken om het hele jaar door te kamperen met een warmwaterverwarming. Het eenvoudige Scandinavische interieur met moderne landhuiselementen wordt gekenmerkt door de vilten look van de wanden, het lichte hout en de massief houten handgrepen op de kastkleppen.

Extra comfort

Aan de buitenkant heeft de Beduin Scandinavia een fraaie donkere streep onder de ramen op de in gladde beplating uitgevoerde zijwanden, in plaats van de dubbele streep die voorheen werd toegepast. De achterkant valt op met een nieuw hoekig draagelement voor de in zwart gevatte ledlampen. Hoge aanbouwdelen, dakrails en de zwarte diffuser aan de achterzijde maken het uiterlijk compleet.

Voor het seizoen 2022 is het gamma uitgebreid met drie modellen met een breedte van 230 cm. De Beduin Scandinavia 550 RD die we testen, mikt op stellen die gesteld zijn op het extra comfort van de grote toiletruimte en het queensbed achterin. De prijs begint bij € 39.190 euro, en dan heeft hij warmwaterverwarming, een elektrische vloerverwarming en standaard een oven aan boord.

De testcaravan kost € 41.806 omdat hij is uitgerust met een Douchepakket, Veiligheidspakket, het 90 Years-pakket en een extra serviceluik. Daarmee blijft de prijs onder die van de Scandinavische concurrentie. Dethleffs biedt hoogwaardige isolatie, ramen in kozijnen, verwarmbare tanks en een zelfvoorzienend elektrisch systeem voor € 5.189 in het Wintercomfort pakket Premium.

widget fl tijdloos plat 300x300 button rood1

Krijg jij geen genoeg van caravans en campers?

  • Lees meer in ACSI FreeLife
  • 3 nummers voor slechts € 12,95
  • Loopt automatisch af
Meer info

Carrosserie

“Gladde beplating ziet er altijd goed uit en het nieuwe design is rondom harmonieus”, zegt carrosserie expert Rudi Stahl. De nieuwe lichtdrager en de hoge aanbouwdelen voor en achter, onderstrepen – net als het dak van vezelversterkte kunststof – de hoogwaardige uitstraling. Maar helaas kunnen de hoekelementen niet afzonderlijk worden vervangen, zo betreurt hij. De lichtmetalen wielen en de dakrails uit het 90 Years-pakket ronden het elegante design af.

Hij prijst de stevige en gemakkelijk te hanteren manoeuvreergrepen, maar de uitdraaisteunen zouden beter bereikbaar kunnen zijn onder de grote opbouwdelen. De disselkast is goed uitgerust met een busklep en plaatmetalen vloer en is ook goed afgedicht. “Jammer genoeg ziet het er niet zo goed uit in de toiletschacht.” Een zeer praktisch detail is de bijna 70 centimeter brede toegangsdeur met volledige hor, raam en afvakbakje.

Een middelgroot panoramisch dakraam brengt licht in de zithoek, terwijl een kleinere versie boven het bed achterin moet volstaan. In de toiletruimte is er alleen een eenvoudig dakluik. “Voor deze prijs zou dat wel wat uitgebreider mogen, vooral omdat het bij daglicht aan de donkere kant is in het midden van de caravan.’’

Techniek

Technisch expert Roman Heinzle vindt de technische uitrusting van de Beduin Scandinavia toereikend, althans in het testexemplaar met enkele pakketten aan boord. “Het optionele veiligheidspakket doet zijn naam absoluut eer aan met de elektronische stabilisatie ATC, Duo Control voor de gasflessen met crashsensor en EisEx en de rookmelder.” De standaard warmwaterverwarming met elektrische vloerverwarming is al behoorlijk hoogstaand, “en wie echt intensief wil winterkamperen, kan het Wintercomfort pakket Premium bestellen.”

Het leidingwerk voor water, gas en elektra is overal goed. Een 38 liter-schoonwatertank en een rolbare 22 liter-vuilwatertank maken deze techniek compleet. Als aanvulling op het Dethleffs Airplus-systeem zorgen dubbele vloeren voor de luchtcirculatie die de warmwaterverwarming nodig heeft voor de warmteverdeling.

Dethleffs Beduin
Het optionele veiligheidspakket doet zijn naam absoluut eer aan met de elektronische stabilisatie ATC, Duo Control voor de gasflessen met crashsensor en EisEx en de rookmelder.

Stopcontacten

Tien 230V-stopcontacten zijn zeker niet standaard in een voertuig van dit formaat. Twee zijn er geplaatst bij de tv-voorbereiding en twee in de voetenruimte van de zitgroep. Twee stopcontacten in de keuken, één in de toiletruimte en twee bij het bed zijn prima. Bij het bed zouden ze echter beter zijn geïnstalleerd in de buurt van de planken vóór de linnenkasten in plaats van aan de zijkant van het hoofdeinde.

Nu moet je de kabels daar in het bed leggen want er zijn geen planken bij de stopcontacten. Omdat de caravan geen planken onder de bovenkasten heeft, geldt dit ook voor de USB-aansluiting, die kan worden vastgeklikt in de stroomrail van de spots voor of achter. De keukentechniek biedt veel comfort met een grote driepitskookplaat met elektrische ontsteking en een geïntegreerde oven naast de hoge koelkast. Bovendien is alles correct geïnstalleerd.

Interieur

“De meubels hebben een interessante kleurencombinatie”, vindt meubelexpert Oli Pfisterer over de Beduin Scandinavia. “Meubelkleuren, bekleding, vloeren en stoffen – alles past bij elkaar. De handgrepen op de kleppen zijn van echt hout en de wanden zijn uitgevoerd in een vilt-look. De stijl van een modern landhuis is goed uitgevoerd.”

De meubels hebben ABS-randen of gelijmde afwerkranden, die alle zeer goed zijn afgewerkt. De afdichting in de keuken en de toiletruimte getuigen eveneens van goede afwerkingskwaliteit. De meubelexpert beoordeelt het meubilair in de Beduin als goed.

‘’De in hoogte verstelbare tafel is bijvoorbeeld echt geweldig om te gebruiken. Het mechanisme werkt heel eenvoudig.’’ Met een simpele handbeweging kan de tafel worden neergelaten. En als je de tafel weer omhoog wilt zetten, hoef je hem alleen maar stevig in te drukken om de vergrendeling te deblokkeren. De tafel gaat dan automatisch naar de bovenste positie.

Dethleffs Beduin
Veel lichte, comfortabele kussens met neksteunen en een gemakkelijk verstelbare éénkoloms tafel geven de zitgroep een mooie uitstraling.

Inkortbaar bed

De lades zijn voorzien van softclose beslag en de kastkleppen zijn voorzien van solide metalen scharnieren. De deur van de toiletruimte sluit met een stevige klink. “Het is geen intrekbare klink, maar met deze ruimte hoeft dat ook niet zo nodig.” De lattenbodem beschikt over in rubberen bruggen gemonteerde latten om de hardheid in te stellen. Bovendien is het hoofdeinde verstelbaar.

Maar nog belangrijker is de schuifconstructie. De matras kan over de verstelbare hoofdeinden omhoogklappen en de meerdelige lattenbodems worden dan in elkaar geschoven. Hierdoor wordt het bed korter en komt er ruimte beschikbaar bij het voeteneinde. Dat maakt de toegang tot de toiletruimte en de kasten aan het hoofdeinde makkelijker.

Deze kasten kunnen trouwens worden gebruikt als linnen- of kledingkast, want er zijn verwijderbare planken en een kledingstang in beide. “Deze nieuwe indeling is ook constructief goed doordacht,” concludeert Oli.

Gebruiksgemak

“Deze caravan is inderdaad Scandinavisch chic en gezellig,” zegt interieurexpert Christiane Eckl. “En de brede deur zorgt niet alleen voor een comfortabele instap, hij past ook perfect in het concept van een goed uitgerust Scandinavia-model met zijn raam, grote hor en afvalbak.” Het interieur is eenvoudig gehouden met de witte bovenkasten zonder onderplanken.

“De grijze vilten wanden en de lichtgekleurde kastgrepen van echt hout zorgen voor een unieke sfeer.” Christiane is gecharmeerd van de zitgroep met zijn comfortabele kussens en neksteunen op de hoekelementen. “Maar de tafel is al aan de krappe kant voor twee, dus het is moeilijk voor vier mensen om hier te eten of een spelletje te doen.” Er is een tekort aan planken voor kleine voorwerpen; alleen in de zithoek zijn er twee kleine hoekplanken.

Over het geheel genomen geven de lichtgekleurde meubels een goed gevoel van ruimte. Voor legplanken moet je echter in de kasten zijn, want er zijn geen direct toegankelijke planken onder de dakkasten. De plek voor de tv bij de ingang is niet perfect. “Het werkt voor de zithoek, maar het is minder prettig kijken vanuit het bed.”

Dethleffs Beduin
De grijze vilten wanden en de lichtgekleurde kastgrepen van echt hout zorgen voor een unieke sfeer.

Keuken

De keuken scoort punten met een driepitskookplaat met elektrische ontsteking, een oven en een grote koelkast. Zes lades en twee bovenkasten met legplanken bieden veel bergruimte. Ondanks de grote kookplaat en de ronde spoelbak blijft er genoeg werkruimte over, ook al is de keuken niet overdreven groot. De acryl achterwand maakt de keuken chic en makkelijker schoon te houden. Het queensbed achterin de 550 RD is comfortabel met zijn zevenzone matras en groot genoeg voor zo’n bed in een slechts 2,30 meter brede caravan.

De dubbele toiletruimte in het midden is nog vrij zeldzaam in een caravan. Het gedeelte met wastafel en toilet is niet overdadig, maar groot genoeg. De douchecabine met vlakke toegang en twee afvoeren is zeer bruikbaar, “maar natuurlijk alleen als het Douche-pakket is besteld.” Het hoogtepunt is de scheidingswand naar het woongedeelte, want de deur van de toiletruimte sluit dan naar voren af. “Als je het bed achterin inschuift, wordt de hele ruimte een kleedkamer. Heel fraai.”

Kogeldruk

Zelfs met zijn uitgebreide uitrusting heeft de geteste 550 RD voldoende laadvermogen. De optioneel tot 2.000 kg opgewaardeerde testcaravan bevestigt dat direct op de weegbrug. Leeg weegt hij 1.582 kilogram, zodat er meer dan 400 kilogram overblijft voor twee personen. Leeg heeft de geteste Beduin Scandinavia al een flinke kogeldruk van 70 kilogram en de watertank is voor de as geplaatst. Het is maar goed dat je dit kunt compenseren met lading onder het grote achterbed.

Het is ook zinvol de tank slechts met een gereduceerd volume van 15 liter te vullen voor de reis. Dit moet het gewicht verlagen zodra je onderweg bent, maar het helpt ook bij het verminderen van de kogeldruk van de 550 RD. Het is ook goed dat het keukenblok als zwaartepunt rond de as is geplaatst. Op deze wijze kan een redelijke totale belasting op de dissel worden bereikt.

Dethleffs Beduin
Het is ook goed dat het keukenblok als zwaartepunt rond de as is geplaatst.

Ongecompliceerd

De veiligheidsuitrusting is goed dankzij een pakket met mechanische en elektronische stabilisatie, schokdempers, zelfstellende rem en as met schuingeplaatste draagarmen. De banden hebben nog steeds voldoende reserve laadvermogen wanneer deze caravan volledig beladen is. De gemeten waarden op de pendeltestbank (giertraagheid en rijdynamiek) liggen ver onder het gemiddelde voor hun grootteklassen.

De verhouding grootte/gewicht van de 550 RD is enigszins ongunstig voor deze vergelijking. Met 2.000 kilogram weegt de maximaal beladen caravan meer dan gemiddeld voor zijn grootte. Als men het testvoertuig vergelijkt met andere caravans in deze gewichtsklasse, zijn de gemeten waarden steeds beter dan gemiddeld. En bij het rijden blijkt de 550 RD dan ook ongecompliceerd.

Goed figuur

De Beduin Scandinava slaat een goed figuur, zowel vanbuiten als vanbinnen. Het gladde plaatwerk, het nieuwe decor en de nieuwe achterkant met ledverlichting worden door onze experts gewaardeerd. Binnen past de stijl van het interieur goed bij het thema van Scandinavische gezelligheid.

Eenvoudige meubels met accenten van echt hout en vilt op de wanden zorgen voor een unieke indruk. De 550 RD is comfortabel ingericht voor twee personen en ontworpen om te reizen. Vooral de dubbele toiletruimte en het queensize bed zullen kamperende stellen die van comfort houden, aanspreken.

Je merkt natuurlijk wel dat de Beduin Scandinavia 550 RD slechts 2,30 meter breed is. Het bed is maar 150 centimeter breed. Anderzijds maakt de in elkaar schuifbare lattenbodem de ruimte tussen de toiletruimte en het bed op verschillende manieren perfect bruikbaar. Het is een ruim slaapgedeelte, een extra grote toiletruimte of een kleine kleedkamer.

De gemeten waarden van de pendeltestbank lijken erger dan ze in de praktijk zijn: voor een caravan in deze gewichtsklasse volgt de 550 RD gemakkelijk, zelfs als hij volgeladen is. Vanwege de hoge disseldruk moet je echter voorzichtig zijn bij het laden. Over het geheel genomen is deze Beduin Scandinavia een geslaagde vertegenwoordiger van de nieuwe modellen in deze serie.

Conclusie

Volker Stallmann, testredacteur
De Dethleffs is zeker niet alleen geschikt voor Scandinavië. En met de smallere varianten heeft Dethleffs een nieuwe doelgroep aangeboord. Met zijn opties bewijst de 550 RD in de test dat hij comfortabel is en geschikt voor de winter. Wie vaker de winter in wil, zal hem nog wel willen upgraden met een extra pakket. veel toerkampeerders zullen het echter waarderen dat het extra winterpakket niet standaard is en de basisprijs opdrijft.

Meer caravantests

Naast de Dethleffs Beduin Scandinavia 550 RD heeft ACSI FreeLife nog veel meer caravans getest! Nieuwsgierig geworden? Je vind ze allemaal op de website van ACSI FreeLife.

Praat mee

Praat mee: Proftest: Dethleffs Beduin Scandinavia 550 RD

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht