Signalement
- Merk
- Bürstner
- Model
- Averso Harmony Line 485 TS
- Onderstel
- Al-Ko-chassis met schuingeplaatste draagarmen
- Testjaar
- 2020
- Gewicht
- Leeggewicht 1.309 kg, maximumgewicht 1.500 kg, laadvermogen 191 kg
- Basisprijs
- € 27.940
Harmony Line noemt Bürstner de opgepimpte versie van de middenklassecaravan Averso. De brede kleurige band op de voorzijde en de zijwanden is niet grijs zoals bij de gewone Averso, maar uitgevoerd in een chique bronskleur waarin de opvallende Harmony designstudie helemaal is gespoten. Bij dat fraaie uiterlijk past natuurlijk de gladde beplating van de zijwanden, terwijl het dak, de voor- en de achterkant met vezelversterkte kunststof zijn afgewerkt. Naast het kleurenschema valt de ver naar onderen doorgebroken achterbumper op.
In het interieur is de Averso Harmony Line met lichte meubels, hoogglans gelakte kastfronten en weinig houtdecor modern vormgegeven. Hier worden voor het eerst speciale variorolgordijnen in een caravan toegepast, op de functionaliteit ervan komen we later in dit artikel terug.
De Averso Harmony Line is er in twaalf indelingen. Naast de geteste 485 TS met queensbed voorin en een rondzitgroep achterin, zijn er indelingen voor stellen met één- of tweepersoonsbedden en twee gezinsindelingen. De prijzen liggen tussen de € 27.730 en € 37.700. De 748 centimeter lange 485 TS kost vanaf € 27.940 en is dan al vrij compleet uitgerust.
Carrosserie
“Wauw, die kleurige bestickering ziet er goed uit. En de gladde beplating van de zijwanden is ook echt mooi glad”, vindt carrosserie-expert Rudi Stahl als hij de Averso Harmony Line ziet. In combinatie met de grote zijramen voor is dat zeer geslaagd. In zijn totaliteit ziet de Bürstner er met de disselafdekking en de eendelige deur met insectenhor hoogwaardig uit. Het dak, de voorzijde en de achterkant zijn bovendien voorzien van hagelwerende vezelversterkte kunststof. De achterkant is met de aan de lichten aansluitende grepen en de ver naar onder doorgetrokken kentekenplaathouder mooi gestileerd. “Daardoor kijk je van achteren niet tegen de uitdraaisteunen aan – of zelfs de as – wat zelfs bij dure caravans regelmatig voorkomt.”
De ovale, opgebouwde zijmarkeringslichten passen echter niet bij de Harmony Line. Gelukkig is er verder op de kwaliteit en afwerking van de carrosserie niets aan te merken. De rangeergrepen zien er niet alleen goed uit, ze zijn stevig en bieden een goede houvast. Achter de rechte skirts en in de wielkasten heeft vuil weinig kans en de uitdraaisteunen zijn goed bereikbaar. Een optie die we zeker aanraden is het tweede serviceluik aan de voorkant. Daarmee kun je de bagage van beide kanten over de volledige breedte van de caravan doorladen onder het queensbed.
Techniek
Technisch expert Roman Heinzle bekijkt de Averso Harmony Line eerst van buiten. “De opbouw en de verlichting zijn volgens de voorschriften en de zijmarkeringslichten achteraan bij het manoeuvreren goed te zien. Dat zou eigenlijk altijd het geval moeten zijn.”
Vanaf de eenvoudige, maar compleet uitgeruste disselbak is de centrale gasleiding netjes onder de caravan gelegd. De overige leidingen voor gas, water en elektra zijn, evenals de remkabels ook netjes geïnstalleerd. In het interieur vallen na de rookmelder de praktische spotjes in de zitgroep op. “Ze zijn op hun halfronde sokkels in vele richtingen te draaien, zodat je het licht geheel naar wens kunt richten. Bovendien kun je ze van de sokkel halen en als tafellamp gebruiken, omdat er een batterij is ingebouwd die bij plaatsing op de sokkel wordt opgeladen.”
Oplaadbare lampjes
Het is een slimme en voor caravanbegrippen innovatieve vondst. Alleen hadden we voor de aanschafprijs van de Averso Harmony Line wel graag vier in plaats van twee oplaadbare lampen gehad. “De oplaadbare lampjes steeds tussen de laadstations in de zitgroep en het bed laten pendelen is namelijk wat onhandig.”
De gaskranen, de afvoerventielen voor het watersysteem en de leidingen voor elektra, warme lucht en water zijn slim geplaatst en goed gemonteerd. Een aardlekschakelaar is tegenwoordig standaard en met de extra stopcontacten zijn er voldoende stroomaansluitingen, met zelfs een dubbel usb-stopcontact. De 140 literkoelkast is in deze klasse inmiddels ook standaard, net als de driepitskookplaat met elektrische ontsteking, waarbij een van de pitten extra veel ruimte heeft voor grote pannen. De verwarming en de boiler zijn net als de andere installaties netjes ingebouwd.
Interieur
Het meubilair in de Averso Harmony Line vindt meubelexpert Oli Pfisterer op het eerste gezicht zeer geslaagd. De in lichte glanslak afgewerkte kastfronten zijn qua kleur goed afgestemd op het meubilair. Het houtdecor is slechts op enkele deuren en de onderbouw van de zitbank en het bed toegepast. Het is modern en sfeervol.
Op enkele plaatsen zijn er wel zichtbare schroefverbindingen, maar de afwerking van de meubels van deze Bürstner is verder foutloos. Oli kan geen scherpe of onafgewerkte randen, afdichtingen of andere slordigheden vinden. De Averso Harmony Line voldoet wat dat betreft aan de verwachtingen van de hogere middenklasse. Ook de lades en bovenkasten zijn van een hoge kwaliteit. “De lades hebben solide frames en zijn zelfsluitend en de grote bovenkasten hebben een comfortabele softclose-functie.”
Het vrijstaande queensbed zorgt voor een zeer ruimtelijk gevoel in het slaapgedeelte, maar daardoor vallen de dakkasten aan de zijkanten daar weg. Bürstner weet een mooi compromis te bereiken tussen slaapcomfort en nuttige ruimte.
Verlengbare tafel
De deur van de toiletruimte kan tot 180 graden open – handig omdat deze de doorgang bij de keuken zo niet hindert. Het uitschuifmechanisme van het queensbed geeft makkelijk toegang tot de grote bergruimte onder het bed. De lattenbodem van het 150 centimeter brede bed bestaat uit twee delen en heeft geen verstelbaar hoofdeinde of een verstelbare hardheid.
In de zitgroep zijn er twee kenmerken die de meubelexpert erg aanspreken. Het kastje onder de tv-houder heeft een apart vak met opklapbaar deksel, waarin je een ontvanger kunt plaatsen indien die niet in de tv zelf zit. En de tafel is verlengbaar door de zitting van het dwarse stuk aan de wand en de tafel te bevestigen. Zo krijg je een grote dinette met een lange tafel. “Je kunt ook alleen de kleine tafel gebruiken en een groter exemplaar in de voortent plaatsen.”
Gebruiksgemak
“De caravan is van binnen net zo chic als van buiten, misschien zelfs nog chiquer”, zo constateert interieurexpert Christiane Eckl. De kleurstelling in de Averso Harmony Line bevalt haar goed. Van de grote lichte vlakken en het decor op de tafels en werkbladen tot en met het design van de gordijnen en de bekleding past alles perfect bij elkaar. En de leren bekleding in de testcaravan maakt het geheel nog fraaier.
De variorolgordijnen zijn technisch goed gemaakt en werken prima. Aan de bovenzijde werken ze als gewone rolgordijnen in een huis, maar onderin is in de lus van de dubbele stof een stang geplaatst die de stof op spanning houdt. Met de ketting aan de zijkant wordt de rol gedraaid en rolt de stof op of af, waardoor het gordijn korter of langer wordt. Het meest opvallende aan de tweepersoonsindeling in de 485 TS is het grote queensbed voorin. Daarnaast is de verlengbare tafel in de rondzitgroep bijzonder.
“Het is niet zo makkelijk om in een 232 centimeter brede caravan een vrijstaand bed van anderhalve meter onder te brengen en tegelijk toegang tot beide zijkanten en de kledingkasten erachter te verwezenlijken.” De grote ramen en het lichte interieur laten de caravan royaal en ruimtelijk overkomen, ondanks de toiletruimte in het midden.
Minder bergruimte
Er is daarentegen niet zo veel opbergruimte. Er ontbreekt een grote kledingkast en vooral bij het bed zijn er minder dakkasten omdat er links en rechts van het bed wel hoofdruimte moet zijn. De dakkasten die er wel zijn en de twee smalle kledingkasten naast het bed, zijn wel lekker diep en bieden zo toch nog wel wat ruimte. Naast het ruimtelijke gevoel in het slaapgedeelte met de grote ramen, biedt het queensbed veel plaats om te slapen omdat het aan de zijkanten en de onderkant nergens tegenaan staat. De matras is comfortabel en zo lig je op de relatief eenvoudige lattenbodem toch comfortabel.
De kussens van de ombouwbare zitgroep kunnen wel enkele dagen als extra bed dienen, “maar een matrastopper zou dan wel prettig zijn.” De speciale vondst met de tafel in de 485 TS vindt Christiane net zo briljant als onze meubelexpert. “Zo kun je de zitgroep aanpassen aan je wensen: meer zitruimte of een grotere tafel.” De keuken is met een ronde wasbak, grote driepitskookplaat en een 142 literkoelkast goed uitgerust. De laden en de in vakken verdeelde bovenkasten bieden voldoende opbergruimte. De toiletruimte is groot genoeg en met veel planken en vakken goed ingericht, maar tijdens een rit moet je wel alles inpakken. Twee spiegels, de indirecte verlichting en een vlakke douchevloer maken de toiletruimte extra sfeervol.
Rijgedrag
Zoals elke caravan in de proftest wordt ook de 485 TS bij de chassis-experts van Al-Ko gewogen. Bij een maximumgewicht van 1.500 kilogram mag je van een caravan van 750 centimeter geen al te hoog laadvermogen verwachten en die valt met krap 200 kilogram dan ook bescheiden uit. En dan zijn we nog uitgegaan van een gewicht zonder gasflessen en watervoorraad. Wie ook nog enkele zware opties bestelt, zoals een mover of een airco, zal niet om een opwaardering heen kunnen. Die is er van 1.600 tot 2.000 kilogram in stappen van 100 kilogram.
De disseldruk van de lege caravan is met 25 kilogram prima, want de meeste zware bagage zal voorin onder het bed een plaatsje vinden. De veiligheidsuitrusting is met schokdempers, een as met schuingeplaatste draagarmen, een spoorstabilisator en zelfstellende remmen op het niveau dat je standaard mag verwachten. De gemonteerde banden hebben met een draagvermogen van 850 kg per wiel al enige reserve voor opwaardering van het gewicht van de caravan.
Op de pendeltestbank zijn de gemeten waarden voor de Averso 485 TS iets beter dan gemiddeld voor deze klasse en dat bevestigt de goede indruk die we van het rijgedrag achter de auto kregen. De dissel is 3,5 procent langer dan gemiddeld in deze klasse en dat zorgt voor de beter dan gemiddelde rijstabiliteit.
Ruimtelijk gevoel
De Averso Harmony Line draagt deze naam terecht. Onze testers vinden de nieuwe reeks in het algemeen en de 485 TS in het bijzonder zeer geslaagd. Binnen het concept zijn de elementen design, uitrusting en kwaliteit met elkaar in harmonie.
De opvallende bestickering van de gladde wanden met grote ramen, de moderne inrichting en de goede uitrusting passen bij elkaar. Een echt minpunt is echter het bescheiden laadvermogen. Daar is Bürstner zich echter van bewust en rust de 485 TS standaard uit met een chassis dat een veel hoger maximumgewicht aan kan.
Het ruimtelijk gevoel is in deze indeling zeer goed, met de opbergruimte moet je wel een beetje rekening houden. Je krijgt er een ruim queensbed voor terug, waar je grote bagagestukken onder kwijt kunt en die ruimte is zelfs toegankelijk vanaf de zijkanten. Voor net geen € 28.000 krijgt de koper van de Averso Harmony Line een zeer chique, bijna reisklare caravan voor twee personen met een goed rijgedrag.
Conclusie
Volker Stallmann, testredacteur: “Bij de testexperts van ACSI FreeLife is de Averso Harmony Line 485 TS zeer goed ontvangen. De modelserie is harmonieus en degelijk gebouwd. De indelingen zijn doorgaans klassiekers. De testcaravan is met zijn queensbed en variabele rondzitgroep daarop wel de uitzondering. Het is geen echt goedkope caravan, maar stellen zullen de leuke details en het comfort van het grote vrijstaande bed op prijs stellen. Alleen het laadvermogen van de 485 TS schiet in de basisversie tekort. Toch is het een mooie caravan die zijn verfijningen op een fraaie manier presenteert. “
In pdf-vorm
Wil je het hele artikel over de Bürstner Averso Harmony Line 485 TS liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.