ACSI FreeLife

Menu

Proftest: Adria Altea 552 PK

De nieuwe Adria Altea wil moderner, vriendelijker en beter uitgerust voor de dag komen. De Altea 552 PK in deze test mikt op grote gezinnen, zonder dat de instapcaravan overdreven groot en zwaar is.

Auteur
Sander Cox
Datum
1
1
ReactiesPraat mee
Caravan Adria Altea 552 PK

Signalement

Merk
Adria
Model
Altea 552 PK
Onderstel
Al-Ko
Testjaar
2020
Gewicht
Rijklaar gewicht 1.277 kg, leeggewicht (fabrieksopgave), 1.195 kg, standaard maximum gewicht 1.500 kg, maximum gewicht na opwaardering 1.700 kg, laadvermogen 223/423 kg
Basisprijs
€ 21.295

De Sloveense caravans van Adria zijn al jaren populair in de Benelux. Voor seizoen 2020 heeft de Altea uit het hogere instapsegment een bescheiden facelift ondergaan. De nieuwe Altea is wat lichter van tint en completer uitgerust waarmee de caravan vooral jonge gezinnen en modern ingestelde ouderen moet aanspreken. Het meubilair is opgefrist en het interieur bevat meer technische snufjes dan voorheen, meer ook dan je doorgaans in het standaardpakket van een instapmodel tegenkomt.

De betere verlichting met ledspots en het besturingspaneel zijn op zich nog niet zo bijzonder, maar wat te denken van een voorgemonteerde luidspreker, een versterker met bluetooth en usb-stopcontacten? In het instapsegment zijn dat zeker geen basisfeatures.

Prijs en gewicht

De 761 centimeter lange enkelasser met frans bed voorin, dinette in het midden, drievoudig stapelbed en grote toiletruimte met aparte douche achterin is verkrijgbaar vanaf € 21.295. De testcaravan komt nog ruim € 1.100 hoger uit vanwege de opties aan boord in de vorm van een vuilwatertank (€ 80), tv-beugel (€ 120), afdruipplank (€ 40), derde stapelbed (€ 280), verstelbare lattenbodem (€ 95) en de verhoging van het maximum gewicht naar 1.700 kilogram (€ 530). Standaard heeft de Altea 552 PK een maximum gewicht van 1.500 kilogram.

Carrosserie

Het dak, front en achterwand hebben een buitenlaag van ABS-kunststof. “De zijwanden zijn uitgevoerd in aluminium sandwich en hebben fraaie versieringen. Daarmee ziet deze Altea er niet echt uit als een instapcaravan”, vindt carrosserie-expert Rudi Stahl. Over de vijfdelige achterbumper is hij zeer te spreken, vooral omdat die bij Adria lange tijd uit één stuk bestond. “Zo is schade veel makkelijker en goedkoper te herstellen. De onderste hoeken kunnen bijvoorbeeld afzonderlijk worden vervangen.”

Minder positief is Rudi over de bekabeling van de achterlichten. De kabels zijn pal onder de metalen beugels gemonteerd die de bumper onderaan verstevigen. “Als de achterkant van de caravan onverhoopt de grond raakt, kunnen de kabels beschadigd raken.”

Wielkastafdekking

De tweedelige deur met vuilnisemmer en de opbouwramen zijn van standaard kwaliteit en netjes ingebouwd. De hor bedekt alleen de bovenste helft van de deur. Standaard is een hele hordeur aanwezig. In de disselbak zijn naast de gasflessen een reservewiel en de vuilwatertank ondergebracht. De afdichting is hier redelijk goed, maar helaas zijn de strips bovenin de disselbak onbehandeld. Rudi vraagt zich af waarom, temeer omdat de houten blokken voor de bevestiging van de rangeergrepen wél met een houtprotectiemiddel zijn behandeld.

De inschuiflade van het toilet is daarentegen een hele uitkomst. Alles sluit perfect op elkaar aan en de afdichting is uiterst secuur. “Je kan de boel hier met een gerust hart met water schoonmaken.” De rangeergrepen zijn mooi van vorm en stevig, maar vooraan zitten ze net iets te hoog. De uitdraaisteunen hadden wat beter toegankelijk mogen zijn. Een mooi detail vindt Rudi de wielkastafdekking, die vooral bedoeld is om de tochtstrook van de voortent netjes bij het wiel te laten passeren.

Techniek

Technisch expert Roman Heinzle is benieuwd naar de vernieuwde Altea. “Vanbuiten valt er niets ongewoons te zien. De randen en belichting zijn volgens het boekje. De disselbak is goed geventileerd, al zijn de uitsparingen in de stevige bodemplaat vooral langs de randen vrij groot. “Maar dat is nog altijd beter dan te weinig ventilatie.” Met twee gasflessen, een reservewiel en de vuilwatertank is de disselbak praktisch en veilig ingericht. De gasleidingen zijn in de hele caravan netjes aangelegd. De kabels, waterleidingen en warme-luchtbuizen zijn binnen stuk voor stuk goed beschermd en ook onder de caravan ziet alles er prima uit.

De boiler zit goed beschermd weggewerkt in de linker bankbak. De verwarming bevindt zich onder de kledingkast helemaal achterin. “Ik hoop maar dat het niet te warm wordt in de stapelbedden. En dat ook het voorste deel van de caravan wordt verwarmd”, merkt Roman op. “Aan de andere kant wordt het zo wel lekker snel warm in de toiletruimte.”

Caravan Adria Altea 552 PK_interieur

Flinke koelkast

Ook de technische uitrusting van de Altea 552 PK kan op goedkeuring van de technisch expert zeker rekenen. De verwarming met warme-luchtverdeling zorgt een aangename temperatuur en de koelkast is met een inhoud van 167 liter royaal genoeg voor grotere gezinnen. Bovendien hebben lang niet alle gezinscaravans in deze klasse een schoonwatertank van 50 liter en een vuilwatertank van 20 liter, waarvoor je overigens wel € 80 extra betaalt. Hetzelfde geldt voor de driepitskookplaat met elektrische ontsteking.

Aansluitingen

Wat betreft de elektrische installatie laat de Altea twee kanten zien. Stopcontacten zijn er niet overdreven veel, vooral 230 volt-aansluitingen: één in de keuken, één in het middenpad naast de deur van de toiletruimte en één naast de tv-beugel aan het voeteneind van het frans bed. Dat is volgens Roman te weinig. Bij de zitgroep is er dus geen stopcontact, bij het frans bed en het middelste stapelbed zijn wel dubbele usb-aansluitingen geplaatst.

De verlichting Adria in de Altea is een stuk beter en helemaal in led uitgevoerd. Bij de bedden en in de zitgroep zijn kleine maar felle spots voorzien, die je bovendien gemakkelijk kunt verstellen. De keuken wordt verlicht door een lichtstrip onder de bovenkast. Achterin moeten de wasbak en douche het stellen met een enkele vlakke lamp. “Gelukkig is de doucheafscheiding doorzichtig dus het gaat net.”

De elektracentrale met schakelende voeding en de oplader voor de accu van de testcaravan, is goed toegankelijk en beschermd gemonteerd in de bedberging met de accu zelf ernaast. Het standaard audiosysteem inclusief usb-poort en luidsprekers in de zitgroep is trouwens een mooie verrassing in deze Altea.

Interieur

Na een eerste blik in de rondte heeft meubelexpert Oli Pfisterer al een eerste oordeel klaar: “Dit is wel heel strak allemaal. Overal is een markt voor, maar voor veel mensen is dit misschien iets té sober. Voor modern ingestelde kampeerders die niet per se hoogwaardig design zoeken, is deze Altea zeker het bekijken waard.” Het concept is in elk geval heel consequent doorgevoerd, de hele caravan vormt een eenheid. De horizontaal generfde kleppen in lichte meubelframes geven het strakke interieur een vriendelijke uitstraling.

De kleppen en deuren hebben geen handvatten, wat bijdraagt aan de ingetogen uitstraling. Het hang- en sluitwerk bestaat uit solide kliksluitingen, stevige scharnieren en laden met softclose en is van goede kwaliteit. De tafel staat stevig op één zuilpoot en is goed in hoogte verstelbaar.

Caravan Adria Altea 552 PK_zithoek

Bedden

De lattenbodem van het frans bed scoort punten met hoofdeindes die afzonderlijk van elkaar omhoog kunnen. Ook de drie kinderbedden hebben lattenbodems, waarvan de middelste omlaag kan worden geklapt. Voor zo’n verstelbare lattenbodem betaal je € 95 extra. “Daarbij moet je wel een beetje op je vingers passen. Maar het werkt prima als alle matrassen bovenop zijn opgeborgen. Als bagageruimte heb je hier vanwege het onderste, vaste bed niet veel aan, maar je creëert zo wel een leuke speelplek voor de kinderen.”

Waarom de berging onder het ouderbed zo schuin afloopt is de meubelexpert een raadsel. Navraag bij Adria leert dat dit gedaan is om het loopoppervlak te vergroten. “Het matras steekt nu een stuk uit. Daar moet je niet per ongeluk op gaan zitten.” De afwerking van het vernieuwde meubilair is top, oordeelt Oli ten slotte. Van de snijranden en de profiellijsten tot de perfecte afdichting in de toiletruimte, douche en keuken: nergens valt iets op aan te merken.

Ikea-charme

Het strakke interieur van de Altea heeft volgens interieurexpert Christiane Eckl een zekere Ikea-charme. “En dat bedoel ik absoluut niet op een negatieve manier.” Het succes van de gehele Adria-modellijn is immers gebaseerd op deze stijl. “Helaas ontbreken open legplanken. Dat oogt wel opgeruimd natuurlijk, maar echt handig vind ik het niet.”

Bergruimte

Vanwege het optionele derde stapelbed is er in de 552 PK niet overdreven veel bergruimte, al is de beschikbare ruimte wel goed georganiseerd. “De bovenkasten hadden wel één of meer tussenplanken mogen hebben. Daar heeft Adria wat te veel gewicht bespaard.” De schuifladen onder de zitbanken zijn volgens Christiane een toegevoegde waarde. De inhoud is makkelijk toegankelijk, én de techniek erachter is op deze manier perfect beschermd. Het onderste stapelbed heeft een groot opbergvak en in het afscheidingsgordijn zijn meerdere vakken voor kleine spulletjes genaaid.

Keuken en dinette

De keuken is goed uitgerust met een driepitskookplaat en koelkast van 167 liter. Ook hier had de gedeelde bovenkast een tussenplank goed kunnen gebruiken. De rollo is weggewerkt achter de chique lambrisering. De rail waarachter je kruidenpotjes heel handig kunt klemmen is een slim idee, net als het afdruiprek dat op de kookplaat past en de snijplank als spoelbakafdekking. “Hier heeft Adria bij de constructie en uitvoering heel goed nagedacht over het gebruiksgemak”, vindt Christiane.

Caravan Adria Altea 552 PK_keuken

De dinette tegenover de keuken is voor vier personen heel comfortabel, maar met z’n vijven wordt het krapjes. De zitgroep kan worden omgebouwd tot extra slaapplaats voor twee personen. “Maar als je daadwerkelijk met z’n zevenen op vakantie gaat, moet je toch echt buiten tafelen.”

Bedden en toiletruimte

Het franse bed voorin is met 137 centimeter al niet bijster breed, en dan versmalt het ligoppervlak aan het voeteneinde ook nog eens tot 95 centimeter. Ook de kinderbedden zijn met 75 centimeter breedte niet echt riant, maar ze kunnen elk 70 kilogram aan en zijn voorzien van degelijke en praktische veiligheidsrelingen. En niet onbelangrijk: “De bedden opmaken is geen probleem.”

De toiletruimte is groot genoeg, want de wasbak kan worden omgeklapt waardoor je de totale ruimte kunt benutten. Ook de standaard aanwezige douche is groot genoeg. Al met al is deze Altea een praktische gezinscaravan voor vijf personen, concludeert Christiane. “In de zomer zeker, ’s winters is het misschien wat te krap.”

Rijeigenschappen

Dankzij de maximale verhoging van het toegestane totaalgewicht naar 1.700 kilogram is het laadvermogen groot genoeg voor een gezin. Als je er daarentegen voor kiest om het totaalgewicht niet te verhogen, moet je oppassen met het beladen. Bijkomend probleem is dat de testcaravan rechts beduidend zwaarder is dan links. En rechts staat ook het keukenblok, waar je dus beter niet al te veel zware spullen in kunt opbergen.

De disseldruk ligt bij de onbeladen 552 PK al op 55 kilogram. Aangezien er achterin vanwege het drievoudige stapelbed amper bergruimte is, zijn de disseldruk en wieldruk lastig uit te balanceren.

Veiligheidsuitrusting

De veiligheidsuitrusting is nagenoeg compleet en bestaat uit een standaard as, schokbrekers en mechanische antislingerkoppeling. De meetwaarden op de testbank schommelen rond het gemiddelde van deze grootteklasse. Met 4,60 meter is de dissel relatief lang, wat de rijeigenschappen ten goede komt. De totaalscore ligt bijna zeven procent boven het klassegemiddelde.

Mits deze Adria doordacht is beladen – in bepaalde omstandigheden met zware bagage in het middenpad tussen toiletruimte en bedden – is de Altea 552 PK een prima toercaravan die onderweg geen al te grote inspanningen vraagt van de trekauto en chauffeur.

Totaalindruk

Het vernieuwde interieur doet de Altea goed. Het strakke en sobere design is modern en zeer consequent doorgevoerd – maar het is wel iets waar je van moet houden. Ook de indeling van de 552 PK is een beetje een vreemde eend in de bijt met achterin een drievoudig stapelbed, de toiletruimte en aparte douche.

De Altea is technisch goed uitgerust, maar op sommige vlakken wel ietwat zuinig. Een audiosysteem met luidsprekers zit in deze klasse niet vaak in het standaardpakket, maar aan de andere kant zie je ook zelden een zitgroep zonder stopcontact.

Adria Altea 552 PK_bed

De driepitskookplaat en koelkast van 167 liter zijn afgestemd op gezinnen. Bergruimte en laadvermogen zijn in orde, al kan het onderste stapelbed in deze situatie niet echt als berging worden gebruikt. Dat maakt het bovendien lastig om de disseldruk te compenseren. Gelukkig heeft dat geen verstrekkende invloed op de rijeigenschappen; de Altea scoort daarbij iets beter dan gemiddeld en doorstaat ook de praktijktest met glans. Al met al is de Adria Altea 552 PK een goede gezinscaravan met sober-modern interieur en vijf slaapplaatsen.

Conclusie 

Testredacteur Volker Stallmann: “Sober en eenvoudig – dat is de eerste indruk die je van de Altea krijgt. De rechte kleppen en fronten geven je het gevoel dat je een instapmodel betreedt, wat natuurlijk ook zo is. Maar al snel merk je dat het allemaal niet zo gewoontjes is als het oogt. Vergeleken met andere gezinscaravans heeft de 552 PK best wel wat bijzonders in petto: een stapelbed met drie etages en een aparte douche. Als je vijf of zelfs zeven slaapplaatsen nodig hebt en graag je eigen douche meeneemt maar niet met een tweetonner van 2,5 meter breed op pad wil, ga deze Adria dan zeker eens goed bekijken bij de dealer.”

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel over de Adria Altea 552 PK liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Proftest Adria Altea 552 PK

Praat mee

  1. S

    Fijne review, die duidelijk de plus- en minpunten weergeeft alleen jammer dat niet gesproken wordt over de mogelijkheid om het zitje groter te maken want dat zorgt ervoor dat je met meer personen kunt zitten. Voor mij was het mooie moderne, greeploze interieur juist de reden op per se een Altea te willen.

    Reageer
    0
    0

Praat mee: Proftest: Adria Altea 552 PK

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht