Signalement
- Merk
- LMC
- Model
- LMC Style 400 F
- Onderstel
- Al-Ko-chassis
- Testjaar
- 2024
- Gewicht
- Leeggewicht 1.204 kg Maximumgewicht 1.300 kg
- Basisprijs
- Basisprijs: € 21.800 Prijs testmodel: € 32.640
Zelfs zonder het slaapdak is de Style 400 F een van de ruimste korte caravans op de markt. Het geheim is het uitklapbare bed dat je voor de nacht uit de achterwand kunt klappen over de dinette. Bovendien staat de keuken voorin met een praktische toiletruimte ernaast.
Een lage kast tussen de keuken en de zitgroep zorgt voor een ruimtelijk gevoel. Als je deze indeling dan ook nog voorziet van een slaapdak, alleen leverbaar bij LMC en Eriba, wordt het dan een mini-gezinscaravan? Redacteur Tibor gaat tijdens een uitstapje met zijn vrouw en twee kinderen van zes en tien jaar oud op zoek naar het antwoord.
Constructie
Laten we eerst even naar de constructie kijken. De 4,62 lange opbouw heeft een 40 millimeter dikke vloer van vezelversterkte kunststof sandwich met XPS-isolatie. Het dak en de voor- en achterzijde zijn eveneens gemaakt van vezelversterkte kunststof sandwich, alleen de 30 millimeter dikke zijwanden hebben een buitenzijde van hamerslag.
Dankzij het grote aandeel van vezelversterkte kunststof, is de buitenzijde goed beschermd tegen de elementen. En de constructie blijft identiek als je het optionele slaapdak erbij neemt. De Style 400 F staat op een chassis van Al-Ko, en schokdempers en een anti-slingerkoppeling zijn standaard, waardoor je daar geen optiepakket voor hoeft aan te kruisen.
Royale zitgroep
De indeling van de Style 400 F is praktisch en eenvoudig. Jonge families zoals die van ondergetekende behoren tot de doelgroep en dan is een grote, gezellige zitgroep altijd welkom. Vooral op verregende middagen als de gezelschapspellen tevoorschijn komen. De royale zitbanken zouden zelfs makkelijk plaats bieden aan vier volwassenen. In de linker zitbankberging is een 44 literschoonwatertank ingebouwd, aan de rechterkant kun je de ruimte benutten om bagage of andere spullen op te bergen.
En die ruimte is ook van buitenaf bereikbaar via een serviceluik. Bij het beladen van die ruimte moet je wel een beetje voorzichtig zijn, want er loopt een verwarmingsleiding doorheen. Met kleine kinderen zou je misschien een hoogteverstelling voor de tafel willen hebben, maar hij is wel stabiel en groot genoeg. Boven de zitgroep hangen eenvoudige rechte dakkasten, die wel goed in het interieur passen en veel opbergruimte bieden. De twee standaard gemonteerde uitzetramen zorgen voor voldoende daglicht.
Opklapbed
Het nadeel van een opklapbaar bed is dat je ’s avonds de tafel helemaal moet afruimen en het bed opnieuw moet opmaken. Gelukkig gaat het neerklappen van het bed gemakkelijk en snel. Je kunt voor het bed een 13 centimeter dikke ‘Premium matras’ bestellen voor € 395, maar het 192 x 150 centimeter grote bed is met de standaard tien centimeter dikke koudschuimmatras op een lattenbodem al comfortabel.
Leeslampjes zijn er niet, maar er zijn wel twee lichtlijsten boven de ramen. Kruis je het Style Comfort pakket aan in de optielijst (€ 3.305), dan krijg je onder meer sfeerverlichting met twee ledstrips in de achterwand en twee USB-aansluitingen voor de stroomrail van de lampen boven de ramen. Omdat het pakket enkele opties bevat die het comfort en de veiligheid bevorderen, loont het de moeite om te kijken of het aantrekkelijker is om ze los te bestellen.
Tweede verdieping
De Style 400 F wordt pas een gezinscaravan zodra je voor het slaapdak kiest. De ’tweede verdieping’ kost € 5.710 en zorgt voor een slaapoppervlak van 230 x 130 centimeter. De matras bestaat uit vijf makkelijk hanteerbare delen die de hele bovenverdieping bedekken. De dikte bedraagt 13 centimeter, maar LMC heeft afgezien van onderventilatie.
De doorgang tussen het woongedeelte en het slaapdak wordt mogelijk gemaakt door een opening die kan worden afgesloten met twee verschuifbare multiplex panelen. Daar kan van bovenaf ook een afsluitend kussen op worden gelegd, maar dan zijn de verschuifbare panelen slechts met veel moeite te verwijderen. Met kleine kinderen is het beter om dat laatste kussen weg te laten.
Dressoir
Als je overdag de dinette in gebruik hebt, wordt het opklapbare bed met twee drukvergrendelingen op z’n plaats gehouden. Dat volstaat in stationaire toestand, maar voor het reizen moet het bed worden neergelaten. Het ligt dan op de kussens van de zitbanken van de dinette en wordt met drukvergrendelingen en extra spanbanden op z’n plaats gehouden.
Rechts in het midden van de caravan staat boven de as een dressoir met twee laden, waarvan de onderste de halve diepte heeft vanwege de wielkast. Deze lades zijn prima toegankelijk voor kinderen en de opbergruimte voor de tv blijkt erg handig in het dagelijkse kampeerleven. Tegenover het dressoir staat de kledingkast met een bevestiging voor de tweedelige ladder die naar de bovenverdieping leidt.
De ’tweede verdieping’ bestaat uit een bed van 230 x 130 cm en kost € 5.710 extra
Draaibaar toilet
Rechts naast de kledingkast staat de 130 liter-compressorkoelkast. Daaronder is nog een vak met klep waarin je bijvoorbeeld schoenen kwijt kunt. Nog wat verder naar rechts – dus eigenlijk linksvoor in de caravan – bevindt zich de toiletruimte met draaibaar toilet en een kleine wastafel. Daarboven zijn twee grote spiegels geplaatst. Achter het toilet is de welving van de voorwand van de caravan gebruikt voor drie open planken.
Daaronder is via een klep de Truma-boiler te bereiken en de aftapkraan voor de schoonwatertank. Tegen de voorwand staat naast de toiletruimte de keuken met driepitskookplaat, spoelbak en voldoende werkruimte op het aanrechtblad. De kookplaat en de spoelbak hebben afdekkingen, maar vormen geen geheel, wat het schoonmaken niet makkelijker maakt. De mengkraan staat apart op het werkblad.
De drie diepe en brede laden bleken tijdens de test zeer praktisch, want er passen ook grote pannen in, die je als gezin nu eenmaal nodig hebt op de camping. Alle laden zijn overigens zelfsluitend en hebben een drukvergrendeling. Voor ventilatie tijdens het koken zorgt het uitzetraam, daarboven is nog een open plank om spullen op te bergen.
Compromis
In een compacte gezinscaravan zijn sommige oplossingen altijd een compromis. Zo ook in de Style 400 F waar het slaapdak de kinderen een eigen ruimte biedt om te spelen, of om even te rusten terwijl de ouders beneden kunnen zitten. Maar voor baby’s of jonge kinderen die ’s nachts nog wel eens angstig zijn, is het ongeschikt.
Een ander compromis is de ladder om naar het slaapdak te gaan. Als je als ouder vanuit het opklapbare bed ’s nachts even naar het toilet wilt, staat de ladder nogal in de weg. Het slaapdak is ook minder geschikt voor het koelere jaargetijde. Voor de lente en de herfst kun je het met de optionele extra isolatie (€ 430) nog wel aangenaam houden, maar bij winterkamperen is een slaapdak niet bruikbaar.
Daarentegen is het dak ook te gebruiken als extra ruimte. Willen je kinderen als ze tieners zijn niet meer mee, dan blijft de Style 400 F voor de ouders een praktische caravan. Die flexibiliteit heeft uiteindelijk een meerprijs van enkele honderden euro’s vergeleken met een gezinscaravan met stapelbedden van LMC.
Conclusie
Jonge gezinnen zijn de doelgroep bij uitstek als het gaat om de Style 400 F met slaapdak. Met een maximumgewicht van 1.300 kilogram kun je de caravan achter menige betaalbare gezinsauto hangen.
De ruimtelijke scheiding van het woongedeelte en de ‘kinderkamer’ is vooral ’s avonds praktisch. Maar ook overdag bevalt de caravan met zijn ruimtelijk gevoel, omdat er geen ongebruikt bed in de weg staat. En dat alleen is de meerprijs ten opzichte van een standaard gezinsindeling al waard.
De restyling van de LMC Style 440 D
LMC heeft de caravanserie Style vernieuwd. De populaire 440 D heeft onder meer een nieuwe toiletruimte, waardoor meer ruimte overblijft voor de keuken en de koelkast. Wat valt er nog meer op aan dit vernieuwde model? ACSI FreeLife vertelt je alle details!