Signalement
- Merk
- LMC
- Model
- Style 440 D
- Testjaar
- 2022
- Gewicht
- Maximumgewicht 1.360 kg
- Basisprijs
- € 24.400
Wie zich de vorige LMC Style nog goed herinnert, zal de nieuwe nauwelijks herkennen. Voor modeljaar 2023 moest het royaal toegepaste houtdecor van binnen bijna overal wijken voor een frisse kleur en strakke vormen.
Een groot deel van het interieur is afgewerkt in saliegroen, de greeploze dakkastkleppen zijn wit en de pvc-vloer is betongrijs. Om het een beetje gezelliger te maken is er nog houtdecor te vinden op de kastrompen en de deur van de toiletruimte. En voor de ramen hangen vouwgordijnen van beige linnen.
Schuiven met meubilair
In plaats van rondom lopende open planken, zijn er nu open vakken in de hoeken te vinden en twee ‘zwevende vakken’ onder de dakkasten. Maar aan de basisconstructie van de Style is feitelijk niets veranderd. Voor modeljaar 2023 is de 440 D terug. De wastafel is nu niet meer buiten de toiletruimte te vinden, maar erin. Bovendien is de koelkast uit het keukenblok gehaald en aan de overzijde tussen de toegangsdeur en het bed geplaatst.
Dat betekent dat de kledingkast nu boven het bed hangt, maar deze wordt wel aangevuld met een extra legkast rechts naast de keuken. Daarnaast – voor de deur naar de toiletruimte – is nu plaats voor een grote spiegel. In deze test met de LMC Style 440 D moet blijken of het schuiven met deze meubelen gunstiger uitpakt en hoe het gesteld is met het comfort, de techniek en het laadvermogen.
Frivole aankleding
Door de smaakvolle en frivole aankleding van de vernieuwde Style 440 D lijkt de indeling van deze caravan in de lagere middenklasse wellicht wat ongepast. Maar de sobere technische en basisuitrusting en de vrij eenvoudige meubelconstructie laten zien dat hij wel degelijk in dit segment thuishoort.
Dat is helemaal niet erg, want de afwerking van de 440 D is goed en het interieur is degelijk. De LMC-fabriek levert goed werk, ook al ligt de prijs wel wat hoger dan de zustermodellen Dethleffs c’go 475 FR en Bürstner Premio 455 TS, die in dezelfde fabriek van de band rollen. Deze concurrenten hebben alleen geen bodem van vezelversterkte kunststof.
Grote zitgroep
De LMC Style 440 D is een caravan voor stellen. In dat perspectief is de zitgroep aangenaam groot. De tafel heeft een centrale, in hoogte verstelbare voet, waarvan het blad voor het rijden moet worden verlaagd en aan de dwarse zitbank moet worden bevestigd.
De stevige bekleding past in het strakke ontwerp van de Style, waardoor de hoeken ook echt rechthoekig zijn. Je zit er echter goed, mede omdat de rugleuningen hoog en enigszins schuin geplaatst zijn. Indien nodig kun je de zitgroep ombouwen tot een extra bed. In de open hoeken tussen de dakkasten en op de verlichte ‘zweefplank’ kun je makkelijk spulletjes neerleggen. Er is nog altijd veel bergruimte in de vernieuwde Style, maar de rondlopende open planken uit het vorige model waren wel iets praktischer.
Uittrekbare wastafel
Het in lengterichting voorin geplaatste frans bed is met 2,10 meter aangenaam lang en de breedte is met 1,44/1,10 meter ook niet slecht. Vanaf heuphoogte loopt het echter schuin af naar een breedte aan het voeteneinde van 1,05 meter. Voor twee personen is dat nog wel voldoende. Bij het voeteneinde is er veel ruimte om in en uit het bed te stappen.
De lattenbodem is in het midden gedeeld, maar daar merk je ondanks de slechts tien centimeter dikke matras niets van. Maar wie de Style intensief gebruikt, doet er goed aan om de Premium-matras (€ 240) te bestellen of er eentje op maat te laten maken. De opbergruimten achter en boven het bed zijn goed bereikbaar, de felle mini-leesspots met hun kleine schakelaars hangen echter vrij hoog.
De 68 centimeter brede toiletruimte naast het bed voorin biedt in de vernieuwde 440 D ook ruimte aan een uittrekbare wastafel boven het toilet. De degelijke kraan en de uittrekfunctie voldoen goed, maar de wastafel zit op een onhandige plek. Om je mond te spoelen moet je je hoofd onder het schuin lopende dak met planken steken. Handen wassen gaat wel gemakkelijk. De uitrusting in de toiletruimte biedt alleen het hoognodige, zoals legplanken, een plat kastje bij de ingang en een matig verlichte spiegel.
Grotere koelkast
De uiterlijke verzorging lukt beter voor de grote spiegel buiten de toiletruimte, want je hebt daar meer ruimte en licht. Maar er is geen kastje, plankje of handdoekenrekje of zelfs maar een haakje. In plaats daarvan is er tussen het keukenblok en de spiegel een legkast geplaatst. Een praktische aanvulling van de kledingkast die in veel kleinere vorm boven het voeteneinde van het bed hangt.
De koelkast profiteert van de verkleinde kledingkast, want deze is verhuisd van het keukenblok naar de overkant en heeft voortaan een inhoud van 141 liter in plaats van 89 liter. Op het lange keukenwerkblad is genoeg ruimte en een stopcontact voor een koffiezetter. Daaronder vinden we drie grote, maar ietwat instabiele laden en een kastje met plankjes. Pushlocks houden de laden en het kastdeurtje dicht. Ook de twee kleppen van de bovenkastjes worden veilig vergrendeld.
Goede afwerking
De kastkleppen in het zitgedeelte zijn nog breder en zwaarder dan die in de keuken. De meeste zijn voorzien van drie scharnieren in robuuste kunststof profielen. Op de klep rechts boven het zitgedeelte zijn er echter maar twee scharnieren en die kunnen de klep niet goed openhouden.
De sluitkracht van de scharnieren is niet erg groot, maar alle vakken en planken zijn voorzien van opstaande randen om de inhoud in het kastje of op de plank te houden. De afwerking van het meubilair is goed. Het meubeldecor en de sierlijsten zijn netjes aangebracht en afgewerkt, en er zijn nergens ruwe randen.
Niet reisklaar
Zonder het Style Comfort pakket, of in elk geval enkele zaken uit dat pakket, is de 440 D niet reisklaar. In de basisuitrusting ontbreken een boiler, een hordeur en verzwaarde uitdraaisteunen. Onze testcaravan was voorzien van de meeste accessoires uit het Style Comfort pakket, maar niet het complete pakket. We misten het neuswiel met weegschaal en de verzwaarde uitdraaisteunen.
Daarnaast zouden we de Premium matras aanbevelen voor € 240. Het is een kwestie van smaak of je het raam voorin voor € 600 neemt. LMC biedt een degelijke twaalf jaar dichtheidsgarantie.
Het maximumgewicht van de testcaravan was opgewaardeerd van 1.360 tot 1.700 kg, wat vanwege het bescheiden rijklaar gewicht voor een zeer hoog laadvermogen zorgt. Zelfs zonder opwaardering zou je 140 kilogram laadvermogen hebben, maar de beste optie lijkt ons de opwaardering naar 1.500 kilogram, waarbij je nog altijd veel keuze aan trekauto’s hebt.
Gewichtsverdeling
De Style 440 D heeft in de basis al een goede gewichtsverdeling, omdat er nauwelijks verschil is tussen het linker- en rechterwiel en ook de disseldruk biedt met 30 kilogram flexibiliteit. Je kunt daardoor de disselbak en de ruimte onder het bed prima benutten voor bagage. De 44 liter-schoonwatertank ligt net achter de as en kan gevuld met water benut worden om de disseldruk te verlagen.
In de bedberging zit afgezien van de elektrische installatie geen techniek, dus daar heb je alle ruimte voor bagage. Het is wel oppassen voor de warme-luchtslangen die daar over de bodem lopen. Sjorogen of een andere voorziening om bagage vast te zetten ontbreken. Het serviceluik dat toegang geeft tot de bedberging is aangenaam hoog, maar kan bij het openen de grond raken.
De ruimte onder het bed is van binnen en van buiten goed toegankelijk, maar ook hier is het oppassen voor de leidingen voor warme lucht.
Hanggedeelte
Onder de zitbanken zijn maar twee van de drie bergingen te gebruiken voor bagage, omdat in de linker bergruimte de boiler en de watertank zijn ingebouwd. De bergingen zelf zijn vrij simpel van constructie zonder kunststof profielen. De toegang is bovendien niet praktisch omdat je veel kussens en de deksel moet weg halen om erbij te kunnen. Mede daarom zou een schoenenvak bij de ingang erg welkom zijn.
De kledingkast boven het bed is te klein om deze goed te kunnen benutten, ook als je de plank eruit haalt. Het zou zinvoller zijn om de legkast ertegenover te voorzien van een hanggedeelte. Een garderobekast is er helemaal niet en ook de wand onder de spiegel wordt niet benut.
Techniek LMC Style
LMC levert standaardtechniek in de Style. Een Truma S 3004 warme-luchtverwarming zorgt normaal gesproken voor voldoende warmte in de compacte 440 D, maar het toestel zorgde in onze testcaravan voor problemen. Kortsluiting op de 230V-ventilatormotor (LMC biedt geen 12V-versie aan) veroorzaakte het activeren van de aardlekschakelaars in zowel de caravan als het gebouw dat de stroom levert.
Ook na het loskoppelen van de ventilator, bleven er storingen. Een kleine windvlaag bleek al voldoende om de vlam van de kachel te doven. En meerdere keren waren er plofjes te horen en voelen vanuit de kachel. LMC voorziet de Style 440 D van drie uitstroomopeningen, in de toiletruimte, bij het bed en in de zitgroep. Daarnaast komt er warmte in het interieur via gaten in de slangen achter de rugleuningen van het achterlangs geventileerde meubilair.
Afwerking LMC Style
Twee jaar geleden besloot LMC te stoppen met de LLT-carrosserieconstructie. Voortaan is alleen de vloer van vezelversterkte kunststof versterkt met PU-latten en geïsoleerd met XPS-schuim. Ook het dak en de voorzijde vanaf de uit ABS vervaardigde disselbak tot aan de bovenzijde van het raam achter zijn gemaakt van vezelversterkte kunststof.
De zijwanden van de Style 440 D zijn van hamerslag aluminium, en rondom bestaat de isolatie uit EPS-schuim (polystyreen). Afgezien van een soms wat slordige afwerking van de kederrail zijn er geen foutjes die opvallen.
Stopcontacten
De elektra bestaat uit een omvormer van 340 watt en een aardlekschakelaar die onder het bed zijn ingebouwd. Grote lussen in de bedrading wijzen op een standaard kabelboom die ook wordt gebruikt op langere modellen. Mooi is anders! Ook het voedingsstopcontact is wat eenvoudig ingebouwd en je kijkt er zo langs naar buiten.
LMC heeft bezuinigd op de stopcontacten. Er zijn er twee bij de montageplaats voor de tv, één in de keuken en één in de zithoek, maar geen enkele in het slaapgedeelte. Het is wel goed dat er twee USB-aansluitingen in de voedingsrails van de leesspots kunnen worden gestoken. En nu we het toch over licht hebben, met vier spots in de rand van het optionele panoramadakraam is de 440 D goed verlicht.
Conclusie LMC Style 440 D
Dat een caravan uit de lagere middenklasse met de onmisbare uitrusting de 30.000 eurogrens zo dicht nadert is wel een beetje de trend, maar het komt ook door het prijsbeleid van LMC. Een concurrent als de Fendt Apero 465 SFB is met meer uitrusting scherper geprijsd. De LMC Style 440 D is zeker een goede caravan. Hij heeft voldoende leef- en bagageruimte, volop laadvermogen voor twee personen, en hij ziet er leuk uit.
De afwerking is goed, maar de constructie mag op sommige plekken wat zorgvuldiger. Te lange kabels en onbeschermde heteluchtleidingen zijn in 2023 niet meer nodig. En zaken als kapstokken, toiletpapierhouders en dergelijke horen ook in deze klasse standaard aan boord te zijn.
De 440 D is ruim genoeg voor twee personen. Als er fabrieksklaar of achteraf een tv wordt gemonteerd, moet de ronde spiegel daarvoor plaats maken.
De LMC Style-serie nader bekeken
De Style is de op een na voordeligste caravanserie van LMC. Voor 2023 werd het interieur van de Style grondig vernieuwd en ook het exterieurdecor werd opgefrist. Bij de indelingen springen er drie modellen echt uit. De 400 F met opklapbaar bed boven de zitgroep achterin, de Lift 500 K met hefbed boven de rondzitgroep en een kindergedeelte voorin, en de 440 D die grondig werd herzien. Voor gezinnen met kinderen zijn ook de 490 K en de langere en bredere 582 K interessant. Een mooie optie is ook om bij alle modellen behalve de 400 F en de Lift 500 een hefdak met tweepersoonsbed te bestellen. Het weegt 120 kilogram en kost € 5.195.