ACSI FreeLife

Menu

Test: Weinsberg CaraSuite 650 MF

De redactie van ACSI FreeLife woonde en werkte afgelopen zomer drie weken in de CaraSuite 650 MF van het Duitse Weinsberg. in deze leeftest lees je wat ons opviel in deze suite op wielen.

Auteur
Jasmin Drinkenburg
Datum
ReactiesReageer
Weinsberg CaraSuite 650 MF_openingsbeeld

Signalement

Merk
Weinsberg
Model
Carasuite 650 MF
Testjaar
2020
Gewicht
Toelaatbaar totaalgewicht 3.500 kg, leeggewicht 2.745 kg, rijklaargewicht 2.900, maximum laadvermogen 600 kg
Basisprijs
€65.158

Met een omgebouwde bestelauto, de Fiat 238, legde Weinsberg in 1969 de basis voor haar bestaan. Weinsberg, dat onderdeel uitmaakt van de Knaus-Tabbbert Group, vierde vorig jaar dus zijn gouden jubileum.  De Fiat 238 werd geproduceerd tot en met 1982. Anno 2020 heeft Weinsberg een compleet aanbod aan campers: van integraal tot buscamper.

De CaraCompact Edition Pepper is zelfs een van de meest verkochte halfintegralen in Europa. Dit keer focussen we ons echter op de nieuwe CaraSuite, waarin een halve eeuw ervaring van het Duitse merk zit verwerkt. Deze compacte halfintegraal is verkrijgbaar in drie indelingen: 650 MF, 650 MG en 700 ME. Bij de 650 MF is het franse bed achterin in de lengterichting geplaatst, bij de 650 MG overdwars.

De 700 ME beschikt over twee losse bedden achterin. Wat de modellen alle drie gemeen hebben is het hefbed boven de dinette waardoor de camper beschikt over vier comfortabele vaste slaapplaatsen. Ook kenmerkend voor de CaraSuite is de royale stahoogte van 2.15 meter. Zelfs onder het hefbed – uiteraard in de hoogste stand – kunnen lange mensen nog rechtop staan!

Weinsberg CaraSuite 650 MF_achterkant

Rechtstreeks van de fabriek

Voor onze test kregen wij de beschiking over de 650 MF van modeljaar 2021. Dit voertuig  haalden wij op bij de fabriek in Jandelsbrunn in het zuiden van Duitsland waarmee we vervolgens drie weken door Oostenrijk en Italië zijn getoerd om reportages te maken.

Wonen

Met het omdraaien van de optionele Fiat captainchair stoelen (in het Fiat Weinsberg pakket, € 3.002) verandert de dinette in een fijne werkplek. De plaatsing van het stopcontact onderin de dwarsbank er tegenover vonden we minder praktisch. Met de zitplaatsen op de dwars- en lengtebank (niet zichtbaar op de foto) kon ook de rest van de in totaal zes-koppige ACSI FreeLife-crew een plekje om de uitschuifbare tafel vinden.

De twee banken van de zitgroep zitten wel vrij rechtop. Onder de lengtebank – in de doorloop naar de cabine – kun je een meegeleverde plank/opstapje bevestigen die dienst doet als voetenbankje. Daardoor hangen de voeten van de mensen met korte benen niet in de lucht. Wel wordt daarmee natuurlijk de stahoogte onder het hefbed verkleind. Op de foto onder is overigens duidelijk de royale stahoogte van 2.15 meter te zien.

Via het grote panoramadakraam boven de dinette valt er lekker veel daglicht binnen.  Wanneer het donker is heb je ook meer dan voldoende licht aan tafel, onder andere van de geïntegreerde leds in het hefbed. Een dimmer was hier wel op zijn plek geweest om te kunnen wisselen tussen werk- en sfeerverlichting.

Weinsberg CaraSuite 650 MF_wonen

Keuken

De keuken is heel klassiek in een hoek geplaatst en voorzien van een roestvast stalen spoelbak en driepits gaskookplaat die wordt afgedekt met een glasplaat. Minpunt zijn de opstaande randen van de kookplaat en de spoelbak zodat je met een snijplank het aanrechtblad niet volledig kunt benutten. Het legplankje rechts van de spoelbak biedt extra werkruimte, maar alleen als deze niet is opgeklapt voor de hoofdsteunen van de bank. De kastruimte onder en boven het aanrecht zijn geheel beschikbaar voor keukenbenodigdheden en proviand. De 133 liter grote koelkast bevindt zich namelijk achter de rug van de kok.

Slapen

De 650 MF beschikt over vier vaste slaapplaatsen. Achterin vind je een frans bed (201 x 133/103 cm) dat in de lengterichting is geplaatst. De instap van het tweerpersoonsbed met comfortabele EvoPore HRC matrassen is ruim zodat je niet over elkaar hoeft te klimmen bij het in- of uitstappen. Naast de sfeervolle indirecte verlichting heb je ook de beschikking over twee leeslampjes. Het slaapgedeelte kan worden afgesloten middels een gordijn.

Centraal boven de dinette is een hefbed (196×142 cm) aangebracht. Om te kunnen slapen trek je het bed door middel van een simpele handbeweging omlaag – daarbij moet je wel even wat kracht zetten. Een ladder vergemakkelijkt het instappen en middels het panoramadakraam kun je ’s nachts naar de sterren kijken! Logés op bezoek? Als extra kunnen de banken onder het hefbed worden omgebouwd tot slaapplaats (210 x 123/110 cm) voor nog eens twee personen.

Weinsberg CaraSuite 650 MF_slapen

Douche en toilet

De toiletruimte is aangenaam groot waardoor je er prima met twee mensen tegelijk gebruik van kunt maken. Tussen de wastafel en de douche zit een ruime scheiding. Boven en onder de wastafel vind je bergkasten voor toiletbenodigdheden en de bovenste kast is uitgevoerd met een spiegel en twee led-spotjes.

Ook een stopcontact en twee kledinghaken ontbreken niet en de kwaliteit van de afwerking laat niets te wensen over. Standaard is een Dometic-cassettetoilet ingebouwd. Optionieel is het scharnierende raam, compleet met rollo en hor.

Exterieur

Met zijn buitenmaten van 699 x 232 x 294 cm is de halfintegraal compact genoeg om mee te rijden, terwijl je binnen geniet van een zee aan ruimte. Daarmee doet de ‘suite’ met recht zijn naam eer aan. Van buiten mag de CaraSuite ook gezien worden. Ons testvoertuig was uitgerust met het Styling-Pakket III
(€ 1.226) waarmee je de camper pimpt met onder andere aluminium wielen en koplampen en achterlichten in een zwarte behuizing.

Rijden

Het rijden met de CaraSuite is een feestje. Op het moment dat je plaatsneemt op de comfortabele stoelen, begint je vakantie. Om de suite in beweging te krijgen is deze standaard uitgerust met een Fiat Ducato 2,3 liter turbodiesel motor die 120 pk levert. Ons testvoertuig beschikte over nog eens 40 pk extra.

Eveneens niet standaard maar wel prettig is het optionele Mediapakket (€ 2.064) met niet alleen een achteruitrijcamera, DAB+ radio en navigatiesysteem, maar ook een opklapbaar head-up-display. Daarbij wordt onder andere snelheid, toegestane snelheid en navigatie op een apart schermpje boven het dashboard geprojecteerd. Grote voordeel daarvan is dat je je ogen daardoor continu op de weg kunt houden.

Service en opbergen

De aansluiting voor de stroomkabel, water vullen en water lozen zitten handig bij elkaar in één kast. Weinsberg noemt dat de Easy-Travel-Box (linksmidden). De stroomkabel zit op deze manier mooi weggewerkt en steekt dus niet uit. Voor het cassettetoilet is een aparte kast, net als voor de twee gasflessen. Die laatste kast is overigens vrij krap wat het verwisselen van de gasflessen tot een lastig klusje maakt.

Weinsberg CaraSuite 650 MF_opbergen

De garage is behalve van buiten ook toegankelijk via het bed achter in de camper. Met een hoogte van circa 110 centimeter is deze te laag om fietsen in te vervoeren. Daarentegen vinden lange spullen – bijvoorbeeld de ladder van het hefbed- er gemakkelijk een plekje omdat de ruimte helemaal doorloopt tot onder de toiletruimte. Minpunt van alle ‘servicedeuren’, plus die van de toegangsdeur, is de kwaliteit van de sloten.

Het controlepaneel (rechtsmidden) boven de toegangsdeur toont alle belangrijke functies. Kies je voor installatie van de Truma iNet Set (in het Weinsberg Smart-pakket I, € 1.411) dan kun je bijvoorbeeld de verwarming via een app op je  smartphone regelen.

Conclusie

Testredacteur Timo de Boer: “De bewegingsvrijheid die je in de CaraSuite geniet is heerlijk. Dat geldt voor de stahoogte, maar zeker ook in de toiletruimte. De comfortabele matrassen maken het ‘suite-gevoel’ compleet. Met een vanafprijs van € 65.158 is de 650 MF de goedkoopste van de drie CaraSuite-modellen. Voor dat geld krijg je een goed uitgeruste camper. Met diverse pakketten en opties, zoals in onze testcamper het geval was, kun je het comfort in alle opzichten verhogen. Daar staat natuurlijk een meerprijs tegenover wat bij iedereen een persoonlijke afweging zal zijn.”

Tekst: Timo de Boer, Foto’s: Siebold Freeke

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel over de Weinsberg CaraSuite 650 MF liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Leeftest Weinsberg CaraSuite 650 MF

Praat mee

Praat mee: Test: Weinsberg CaraSuite 650 MF

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht