Signalement
- Merk
- Dethleffs
- Model
- c'go 415 QL Spring Edition
- Onderstel
- Al-Ko
- Testjaar
- 2019
- Gewicht
- Leeggewicht: 1.035 kg * Max toelaatbaar totaal gewicht: 1.400/1.500 kg * Laadvermogen: 265 kg
- Basisprijs
- € 16.995
Door het grote voorraam dringt de voorjaarszon de caravan binnen als we de verduisteringsgordijnen vanuit bed omhoogschuiven. Dat is nog eens lekker wakker worden! De lente is begonnen en bij Dethleffs hebben ze dit mooie jaargetijde aangegrepen om de c’go 415 QL aan te bieden met een Spring Edition actiepakket. Voor 2.205 euro extra krijg je een aantal aantrekkelijke opties die normaal een waarde van 4.741 euro vertegenwoordigen.
Te weten: gladde buitenbeplating, aluminium wielen, disselafdekking, hordeur, groot voorraam, panorama dakluik, Truma warmwatervoorziening, ringverwarming en een gewichtsverhoging naar 1.360 kg. Om te beoordelen of deze opties het extra waard zijn, reden we naar Voorne-Putten waar we neerstreken op Camping ’t Weergors.
Strak design
Tussen de bloeiende struiken en het frisgroene gras doet de Spring Edition zijn naam eer aan. Dankzij de gladde buitenbeplating staat de Dethleffs te schitteren in de zon. Chique! En ook praktisch met schoonmaken. De keerzijde is dat je op een gladde beplating ieder krasje en deukje ziet. Voorzichtig dus. Het witte exterieur wordt hier en daar onderbroken door een strakke striping in rood en grijs.
Aan het c’go-logo is subtiel een bloempje toegevoegd dat aangeeft dat het hier om de Spring Edition gaat. Ook de dissel ziet er strak uit dankzij de zilvergrijs kleurige kunststof beplating. In de disselbak staan de gasfles en een vuilwatertank met wieltjes. Piet van ons testpanel heeft lof voor de toegankelijkheid van de disselbak die een bodem heeft van traanplaat. Een punt van kritiek heeft hij ook: “Ik mis een reservewiel. Die had ik graag nog toegevoegd gezien in het actiepakket.” Daartoe behoren overigens wel de fraaie lichtmetalen wielen.
Met het Spring Edition pakket is de Dethleffs c’go 415 QL uitgerust met gladde buitenbeplating. Ook het grote voorraam bij het bed zit in dit actiepakket.
Licht en fris interieur
Bij het naar binnenstappen staan we even stil bij de voordeur. Deze wordt vergrendeld met een goed slot en als extra is een schuifbare hordeur aangebracht. Prettig om muggen, vliegen en andere kriebelbeestjes buiten te houden. “Lekker licht!”, roept Marry enthousiast als ze binnen staat. Daarmee doelt ze op het licht gekleurde interieur maar vooral ook op de grote hoeveelheid daglicht dat binnenvalt. Daarvoor is boven de zithoek een panorama dakluik aangebracht. Alle dakluiken, vier in totaal zijn uitgevoerd met een hor. Ook die in de toiletruimte. Met uitzondering van deze laatste hebben ze ook allemaal een verduisteringsgordijn. Keurig. Door het al eerder genoemde grote voorraam bij het bed – over de hele breedte van de caravan – komt ook veel licht binnen.
Niet recht maar scheef
Links van de deur bevindt zich de zitgroep. Wat direct opvalt is dat zowel bank en tafel niet rechthoekig maar scheef zijn. Aan de ene kant van de tafel loopt de bank uit van smal naar breed, terwijl de bank aan de andere kant taps toe loopt. Wat daar het voordeel van is merken we als we aan tafel schuiven. Vooral aan de kant waar de bank grenst aan de toiletruimte heb je geen last van een hinderlijke hoek en kun je makkelijk aanschuiven.
Doordat de bank niet overal even breed is, zitten mensen met lange benen beter op het brede deel en wie korte benen heeft, beter op het smalle deel van de bank. En op het brede deel zit je met je armen verder van tafel dan bij het smalle deel. Doordat de tafel scheef is, maar wel parallel loopt aan de bank, zit je altijd recht achter de tafel. Toch bekroop bij alle leden van ons testpanel het gevoel ‘scheef’ te zitten. Natuurlijk is dit optisch bedrog en een kwestie van gewenning. Van de zitgroep is tevens een extra bed te maken en brengt het aantal slaapplaatsen op drie à vier.
Tafel en banken lopen scheef zodat je makkelijk in- en uit kunt stappen.
Behaaglijke warmte
Op het stevige matras van het queensbed (200 x 153 cm) aan de andere kant van de caravan is het goed slapen. Vanuit bed kun je de kachel aanzetten. En dat is best lekker zo vroeg in het voorjaar merken we. Buiten ligt de temperatuur in de ochtend rond het vriespunt en zo kunnen we nog even blijven liggen totdat de caravan op temperatuur is.
Dankzij de ringverwarming die bij de Spring Edition zit ingebouwd wordt de warme lucht gelijkmatig door de caravan verspreid. Onder het bed bevindt zich een enorme bergruimte. Piet tilt de lattenbodem op om erbij te kunnen. Dankzij de sterke gasveer van de schuifarm blijft de lattenbodem keurig rechtop staan. Ook is de bergruimte van buitenaf toegankelijk. Met rondom overal kastjes kom je aan opbergruimte sowieso niet snel ruimte tekort.
Dankzij het grote voorraam heb je vanuit het queensbed fraai uitzicht.
Mysterieuze toiletbril
Het keukenblok bestaat uit een ijskast, met vriesvak, drie gaspitten om op te koken en een gootsteen. Deze zijn af te dekken met een glasplaat zodat je een mooi werkblad overhoudt. Drie grote laden bieden plaats aan al je potten en pannen en zijn voorzien van ‘softclosing’, een geïntegreerde demping die de laden zacht en geruisloos sluiten. Een vergrendeling voorkomt dat de laden tijdens het rijden per ongeluk kunnen opengaan. De Truma Therme boiler, verstopt in een van de banken van de zithoek, zorgt ervoor dat er warmwater uit de kraan kan stromen.
De laden van het keukenblok sluiten zachtjes dankzij ‘softclose’.
Tegenover de keuken bevindt zich de toiletruimte, met daarin een toilet, fraaie rvs wastafel, de nodige kastruimte en andere opbergmogelijkheden. Een stopcontact voor een föhn of scheerapparaat ontbreekt. De wc heeft een ronde, draaibare bril. Met z’n vieren draaien we en draaien we, maar de functie ervan wordt ons niet duidelijk. Je kunt immers maar op één manier op het toilet zitten en ruimte winnen doe je er ook niet mee.
De toiletruimte heeft een fraaie rvs wasbak. Een stopcontact ontbreekt helaas.
Gewichtsverhoging
Na drie dagen haken we de caravan weer aan de Ford Focus (lees de Trekautotest op pagina 88). Goed daarbij te weten is dat het technisch toegestaan gewicht van 1.200 kg voor de Spring Edition is opgehoogd naar 1.360 kg.
Conclusie
De Dethleffs c’go 415 QL is een prettige caravan voor een breed publiek. Met het Spring Edition pakket is het een aantrekkelijk geprijsde voorjaarsklassieker. Ga maar na. Standaard leg je voor de c’go 415 QL 14.970 euro op tafel. Met alle genoemde opties uit het Spring Edition pakket betaal je 16.995 euro in plaats van 19.531 euro als je ze los zou aanschaffen. Voor de 2.536 euro die je zo bespaart krijg je meer caravan, voor minder geld.
In pdf-vorm
Wil je het hele artikel liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.