ACSI FreeLife

Menu

Eriba Touring is springlevend

Er is geen enkele caravan die kan tippen aan de cultstatus van de Eriba Touring. En als echte klassieker is een Eriba Touring ook na bijna zestig jaar nog als zodanig herkenbaar.

Auteur
Katinka Schippers
Datum
4
4
ReactiesPraat mee
eriba

Signalement

Merk
Eriba
Model
Triton 430
Onderstel
Raamwerkchassis met Al-Ko rechte torsie-as
Banden
LI 102 = 850 kg per band
Testjaar
2013
Gewicht
Leeggewicht 858 kg, max. toelaatbaar gewicht 1000/1200 kg
Basisprijs
18500

De kleine caravan met de karakteristieke spits toelopende voorkant en zijn hefdak herken je uit duizenden. Maar hij mag er dan schattig uitzien, hoe doet hij het op vakantie? ACSI FreeLife onderwerpt de Triton 430 aan een Proftest.

Eriba Touring; nostalgie

Je moet de Touring niet beoordelen op kubieke meters en luxe extra’s, maar op zijn onzichtbare kwaliteiten. Het lijkt alsof de caravan uit één stuk is gemaakt. Er is geen enkel opvallend, storend onderdeel. Ook bij het nieuwste model zijn nostalgische elementen te bewonderen, zoals de verchroomde rangeergrepen aan de voorkant of de gebogen wielkasten. Vijf experts nemen de retro caravan onder de loep en beoordelen de opbouw, het interieur, de techniek, de rijeigenschappen en leefruimte.

Meubels

“De meubels in de Triton maken een goede indruk, hoewel hier en daar de snijrandjes nog wat zorgvuldiger afgewerkt hadden mogen worden”, vindt onze meubelexpert.
Scoorde de Triton 430 voorheen niet met de veiligheidsvoorzieningen, vanaf dit seizoen heeft de Touring in het gehele assortiment een veiligheidskoppeling. “Die hoort gewoon op een toercaravan en is ook belangrijk voor een Tempo-100-goedkeuring”, vindt onze rijveiligheidsdeskundige. Wat mag je voor € 18.500 nog meer verwachten?

Je vindt de test in het juni/juli nummer van ACSI FreeLife magazine. Daarnaast lees je een uitgebreid artikel waarin wordt uitgelegd hoe deze retro bestseller precies wordt gebouwd. Van een staalbuizenframe tot een caravan van alle gemakken voorzien, ACSI FreeLife heeft het in beeld gebracht.

button bestel magazine

Praat mee

  1. HE
    Hans Eijses

    Beste Eribaas,
    Voor lekkage van uw ctouringcaravan heb ik een goedkope oplossing!
    U kan mij bereiken via hans.e@alice.nl
    vr.gr. Hans E.

    Reageer
    0
    0
  2. R

    Het lijken mij erg zware banden ( 1700 kg) voor een caravan met een totaal gewicht van 1200 kg. Vlgs mij dient de spanning dan enigszins aangepast te worden. Hoe hoog dient de spanning dan te zijn?

    Reageer
    0
    0
    1. 850 kilogram staat voor de waarde van de maximale belasting (draagkracht) die mag worden aangebracht (tegen de snelheid die is aangeduid door een snelheidssymbool op de band).

      Reageer
      0
      0
      1. P

        In 2007 kochten wij een nieuwe Eriba Touring Troll 530. Totale prijs circa
        € 19.000. (Huidige prijs € 22.500). De caravan was geproduceerd in de inmiddels, ondermeer wegens kwaliteitsproblemen, failliet verklaarde Hymerfabriek in Frankrijk. Aanvankelijk waren we tevreden over de caravan. In juni 2011 constateerden we vochtschade aan de binnenzijde van de voorwand. De schade is onder garantie door een Eribadealer (Witoma)gerepareerd.Het binnenwerk aan de wand is vervangen en aan de voorzijde werd nieuwe kit aangebracht. Op mijn vraag of er op andere plaatsen verdere vochtschade zou kunnen gaan ontstaan werd ontkennend geantwoord. De afkitting van de gehele caravan zou namelijk naar mijn mening wel eens slecht kunnen zijn. De kwaliteit van de afdichtingen van de (vele) naden zou volgens de dealer echter goed zijn; het was onbegonnen werk om alle lijsten en ramen voor controle geheel of voor een deel te demonteren. Ik heb hier helaas op vertrouwd. In mei van dit jaar (2013) ontdekten we echter na vele regenbuien wederom vochtschade; nu aan de achterzijde. We hebben dit niet meer laten repareren. Want wanneer is de volgende waterschade? Het vertrouwen is weg. Het zal duidelijk dat we zwaar teleurgesteld zijn in de kwaliteit van Eriba ondanks de hoge aanschafprijs, ook mede gezien het feit dat mij is gebleken dat bij andere Eriba kopers die ik op enkele campings heb gesproken zich ook kwaliteitsproblemen voordoen, waarvan ook een met ernstige vochtschadeaan de achterzijde. Conclusie: een Eriba is in vergelijking met andere merken veel te duur omdat de vermeende en de door de dealers gepresenteerde kwaliteit niet wordt waargemaakt. De hoge aanschafprijs staat, in ieder geval in mijn geval, niet in verhouding tot de kwaliteit. De caravan is met de waterschade aan een Eriba-dealer verkocht. We hebben elders een caravan gekocht die voor een veel lagere aanschafprijs hetzelfde of zelfs meer comfort biedt.

        Reageer
        6
        0

Praat mee: Eriba Touring is springlevend

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht