De Model X is niet alleen de enige elektrische auto die een aanhanger mag trekken, maar doet met 2.250 kilogram aan maximale getrokken massa vrolijk mee met de reguliere trekauto’s. Alsof dat al niet ongebruikelijk genoeg is, hoort de trekhaak tot de standaarduitrusting.
Omdat enige terughoudendheid bij uithoudingsprojecten geen kwaad kan, houden we de treklast op 1,4 ton. Onze route is 304 kilometer lang. Het is een typische vakantieroute, dwars door de Alpen. Vertrekpunt: Vaterstetten bij München, waar we de X overnemen van verhuurder Ecar-Rent. Bestemming: Camping Caravan Park Sexten in de Italiaanse Dolomieten.
Elektrische trekauto: actieradius
Het enorme centrale 17-inch-beeldscherm van de huurauto geeft vóór de start aan dat onze batterij voor 90 procent geladen is. In het ideale geval – een gelijkmatige solo-trip – zou dat genoeg moeten zijn voor 300 kilometer. Rekening houdend met het gemiddelde energieverbruik van de laatste vijftig kilometer, voorspelt de boordcomputer slechts een actieradius van 246 kilometer.
“De vorige huurder heeft er op een evenement mee gereden. Heel hard waarschijnlijk”, vermoedt Roland Bauer, een grijns op zijn gezicht. Hij is mede-oprichter van Ecar Rent en overhandigt ons het voormalige topmodel P90D (nu: P100D).
Versnelling: sport of insane
Enkele swipes later ontdekken we op het scherm de reden voor Bauers voorspelling: in het menu “rijden” komt de beroemde virtuele schuifknop tevoorschijn. Hier kan de acceleratie van de 2,6-tons zeszitter van “sport” naar “insane” worden bijgesteld. Hoe geschikt deze term is, ontdekken we pas veel later. “Sport” zou meer dan genoeg moeten zijn voor onze onderneming.
We pakken de koppelinrichting uit het onderste vak van de kofferbak achterin. Deze locatietoevoeging is noodzakelijk omdat de Tesla X ook voorin een kofferbak heeft. We halen de afdekking van de bumper en hangen de trekhaak op z’n plek. Tot zover verloopt alles vlekkeloos.
Stekkerdoos
Bij de stekkerdoos lopen we tegen onverwachte moeilijkheden aan. Deze zit achter de bumper, heel diep en ver naar rechts. Je kan de stekker alleen vastzetten door hem geknield en met enig geweld te draaien. Op dit moment weten we nog niet hoe vaak we deze knieval nog gaan uitvoeren. Uiteindelijk zien we aan de controlelamp van het ATC-antislinger-systeem en de aanhangwagenlichten dat de elektrische verbinding tot stand is gebracht.
Google zoekt de snelste route
We vragen de route op naar ons doel van de dag. Dit gebeurt op basis van Google-software en de daarin opgenomen snelle “supercharger”-laadstations van Tesla. Een paar seconden later hebben we de route. Tot onze verbazing gaat deze over Kitzbühel en de plaatselijke supercharger en verder via Mittersil, Matrei, Lienz en Innichen naar Sexten. Wij hadden zelf de Brennerpas bedacht. Googles interventie verkort de afstand van 307 naar 275 kilometer en de etappe naar het eerste snellaadstation van 230 (Brennerpas) naar 127 kilometer.
‘Je voelt de caravan nauwelijks met accelereren’
Het systeem voorspelt 42 procent batterijlading en twintig minuten oplaadtijd in Kitzbühel, om met 11 procent restenergie in Sexten aan te komen. Deze raming houdt echter nog geen rekening met onze ingespannen caravan. Om 14.15 uur drukken we voor het eerst voorzichtig het gaspedaal in. Allemachtig, hoe dit zwarte beest optrekt.
Geen grap: je kan de caravan echt nauwelijks voelen tijdens het accelereren. Zelfs de stevige helling van de Irschenberg is een peulenschil voor de elektrische voertuigcombinatie. Op deze helling komt voor het eerst de stroomindicator voor langere tijd boven de 100 kW uit. Het deert ons niet: de hoogste aanduiding op de schaal is 400. De Amerikanen becijferen het piekvermogen van de twee motoren van de Tesla X P90D samen op 396 kW (539 pk). De nieuwe P100D slecht zelfs de 700-pk-grens.
Caravan overvalt de computer
Na slechts 46 kilometer op de snelweg staat de batterij op 66 procent. Maar de prognose voor het huidige resterende bereik zakt sneller en sneller onder de ook weergegeven standaard actieradius. De batterijprognose is al van 42 procent gedaald naar 28.
Zolang we met deze stroom in Kitzbühel komen, hechten wij als electro-groentjes geen belang aan deze ontwikkelingen. We blijven rustig en (te) snel naar het zuiden rijden. Kapitein Google stuurt ons tot op de centimeter precies naar de supercharger in Kitzbühel. Wanneer we onze mobiele bagage voor de naburige bloemenwinkel afkoppelen, rapporteert de elektronica een actieradius van 58 kilometer.
De supercharger pompt stroom met 24 ampère door de dikke laadkabel de accu in. Deze bevindt zich onder de vloer van de X. Binnen minuten berekent het elektronisch brein van de Tesla dat dertig minuten oplaadtijd genoeg zou moeten zijn voor de verdere reis naar de plaats van bestemming.
Laadstations in de route opgenomen
We volgen de Pass-Thurn-Straße via Matrei naar de Felbertauerntunnel. Deze droomweg voert in brede bogen over bergen en door valleien. De X laat het gelaten over zich heenkomen. De resterende actieradius neemt door het klimmen wel veel sneller af dan voorspeld. Bij elke afgelegde hoogtemeter neemt de nervositeit toe. Dan komt er zekerheid.
Kort na het bericht “langzamer dan 70 km/h rijden om doel te bereiken” corrigeert het scherm ter hoogte van Assling naar “opladen nodig om doel te bereiken”. Omdat er geen superchargers meer op de route liggen, klikken we het bliksemsymbooltje aan op de kaart. Nu worden ook alle reguliere laadstations in de route opgenomen.
Deel 2
Nieuwsgierig hoe de Tesla het houdt tot aan Sexten? In deel 2 die vanaf 17 februari 2018 online staat lees je hoe het avontuur met de Tesla en de Dethleffs Beduin 500 FR afloopt.
Bron: MPS, Tekst: Ingo Wagner