Er zijn goede redenen waarom backpackers onderweg zijn met rugzakken en niet met koffers. Textiel voelt prettig aan, is klein op te vouwen, past zich aan de inhoud aan en is bovendien lekker licht. Precies deze kwaliteiten benut Adria in de nieuwe Aviva Lite 360 DK, een zeer compacte gezinscaravan die maximaal duizend kilogram mag wegen.
Minder gewicht
Een volledig uitgeruste caravan is de Aviva Lite niet. Hij pretendeert dat ook niet te zijn. Bij dit model heeft Adria er alles aan gedaan om het gewicht te verlagen. En dat heeft als gevolg dat er geen gassysteem en dus ook geen verwarming of kookplaat aanwezig is. Vast geïnstalleerde verlichting en kastjes ontbreken eveneens.
Op andere gebieden veroorlooft Adria zich juist wel wat luxe. De opbouw is gemaakt van vezelversterkte kunststof sandwich. In het interieur zijn het dak en de voor- en achterwand bekleed met symalite, dat eruitziet als vilt maar wordt gemaakt van kunststof. De opbouw is geplaatst op een Al-Ko-chassis met schuingeplaatste draagarmen, maar zonder zelfstellende remmen.
Lichtmetalen wielen zijn standaard om gewicht te besparen. Standaard is er ook een compressorkoelkast met een inhoud van 83 liter aan boord, die aan twee zijden te openen is. Op de toiletruimte met douche is ook niet bespaard. Hoewel er standaard geen gasinstallatie is – en dus ook geen verwarming – is er wel warm water in de toiletruimte en de keuken via een elektrische boiler van Truma.
Stoffen zakken en dozen
Waar andere caravans kasten, planken en zitbank- of bedbergingen van hout hebben, daar lost Adria het in de Aviva Lite op met stoffen zakken en dozen met deksels. Zes hangzakken, een kledingzak in plaats van een kledingkast en zeven plastic dozen met deksels kocht Adria in bij een wereldberoemde meubelgigant uit Zweden. De hangzakken haak je makkelijk in de dwars gemonteerde houten latten.
Dankzij een greep kun je ze thuis makkelijk vullen met veel kleding en dan in de caravan hangen. Tijdens de reis sluit je ze af met een ritssluiting. Op de camping houdt een magneetstrip in de zoom de kledingzak dicht. Als een hangzak leeg blijft, druk je hem gewoon plat, dan neemt hij geen vrijwel ruimte meer in. De opbergdozen die je onder de zitbanken schuift, worden gezekerd met een elastisch koord.
Desondanks schuiven ze wel heen en weer, omdat ze niet strak onder de zitbank passen. Je kan makkelijk bij de dozen, omdat de zittingen van de bank omhooggeklapt kunnen worden. De zitkussens liggen op multiplex panelen, die op hun beurt op dikke houten stangen zijn geschroefd, die weer in halfronde uitsparingen passen. Hierdoor kun je de lichtgewicht zittingen gemakkelijk opklappen. Hetzelfde geldt voor de kinderbedden.
Comfort
De keerzijde van de medaille is dat het comfort in de zitgroep ondermaats is, met name door de dunne rugkussens. Het ligoppervlak, dat je creëert door de stalen tafel te laten zakken en de ruimte op te vullen met de kussens van de zitgroep, is niet erg comfortabel. Er zitten flinke kieren tussen de kussens die als matras moeten dienen, en de kussens zijn niet allemaal even dik.
Het comfort zou met een goede topmatras te verbeteren zijn, maar die wordt niet aangeboden. De kinderbedden hebben een vergelijkbare constructie met houten spijlen, multiplex planken en acht centimeter dikke schuimmatrassen. Dat houdt de constructie licht, maar er is een gewichtslimiet van zeventig kilogram per bed.
Verlichting
Je kunt je gerust afvragen waarom er voor de aanschafprijs van bijna € 20.000 geen normale verlichting aan boord is. Alleen in de toiletruimte is een vaste lamp aan het plafond gemonteerd en is de spiegel van achteren verlicht. Voor de rest van de caravan − dat zijn de keuken, de kinderbedden en de zithoek − zouden twee losse, op batterijen werkende clip-on spots en een op batterijen werkende staande lamp moeten volstaan.
Op zich is het idee niet slecht, maar je zou dan meer lampen moeten hebben en meer plekken waar je zo’n spot kunt vastklemmen. Adria heeft gelukkig niet beknibbeld op 230V-stopcontacten en USB-aansluitingen. Wel is een van de stopcontacten bezet door de standaard magnetron, die bovenin is geplaatst en dus gemakkelijk te gebruiken is.
Omdat Adria de Aviva Lite bestempelt als een ’gasloze’ caravan, is deze fabrieksklaar voorbereid op autonoom kamperen. Dat is mogelijk dankzij een lader en aansluitingen voor een boord-accu, die door de dealer kunnen worden geïnstalleerd. Er komt ook een zonnesysteem beschikbaar, dat in de fabriek al kan worden geïnstalleerd.
Disselbak met waslijn
Om het ontbreken van een vaste kookplaat op te lossen, zijn kleine, draagbare inductiekookplaten zeer voordelig aan te schaffen bij het bekende Zweedse woonwarenhuis. De ruimte in het keukenonderkastje, dat toegankelijk is vanaf de voorkant en vanaf de ingang, is voldoende voor het hoognodige.
De enige houten bovenkast die de Aviva Lite rijk is, hangt boven het keukenblok, maar de helft daarvan wordt ingenomen door de magnetron. De bijna luxueuze details hier zijn de kraan en de diepe, rechthoekige roestvrijstalen spoelbak. De disselbak laat zien hoe vindingrijk Adria is geweest bij de Aviva Lite.
Nadat de klep met behulp van twee krachtige gasveren is geopend, zie je in plaats van de gebruikelijke gasflessen vier extra opbergboxen en een vuilwatertank. En aan de binnenkant van de klep heeft Adria een waslijn met drie draden bevestigd. Simpel, maar ingenieus!
Het gebrek aan een vaste kookplaat kun je makkelijk oplossen met een draagbare inductiekookplaat
Wat ons opviel
Vindingrijk maar prijzig
De Adria Aviva Lite is zeer vindingrijk gemaakt als het op meubilair en de opbergruimte aankomt. Maar gezien de prijs valt het zit- en ligcomfort nogal tegen en voor dit geld verwachten we ook vaste lichtpunten in de keuken, de zithoek en bij de kinderbedden. Voor een lagere prijs zouden wij er genoegen mee nemen en zelf een paar lampen, een kookplaat en een matrastopper voor het tweepersoonsbed aanschaffen om het comfort te verbeteren. Dan zou de Aviva Lite ideaal zijn als licht zomerverblijf.
De Adria Altea 472 PU
De Altea is al jarenlang de meest populaire serie in de Benelux. Mede door het gunstige gewicht en een goede prijs-kwaliteitverhouding. ACSI FreeLife stelt de Altea 472 PU aan je voor.