Signalement
- Merk
- Dethleffs
- Model
- Nomad 540 RFT
- Onderstel
- Al-Ko chassis met geknikte Euro Delta-as
- Banden
- 195 R 14C, Load Index 106 = 950 kg per wiel
- Testjaar
- 2013
- Gewicht
- Leeggewicht 1302 kg, max. toelaatbaar gewicht 1400/1800 kg
- Basisprijs
- 21390
Vernieuwde versie van de Dethleffs Nomad
De naam ‘Nomad’ staat al sinds de jaren vijftig in de catalogus van Dethleffs, al is het model niet altijd verkrijgbaar geweest. Dit jaar komt er een compleet vernieuwde versie op de markt. Hij valt meteen op door zijn driedimensionaal gevormde elementen aan de voor- en achterzijde. De brede randlijsten en zwarte sierstrepen geven de caravan een hedendaagse uitstraling. De Dethleffs Nomad 540 RFT die wij testen, heeft een 6,50 meter lange opbouw met (van voor naar achter) een rondzitgroep, keuken, kledingkast, Frans bed en helemaal achterin een toiletruimte over de hele breedte van het voertuig.
Uitstraling van de opbouw
“De Nomad is niet zomaar wat opgeleukt, de caravan heeft daadwerkelijk een heel nieuw gezicht,” vindt onze carrosseriedeskundige. Hij is zeer te spreken over de uitstraling van de nieuwe opbouw. “Vooral de achterkant, die licht inspringt, maakt hem een stuk eleganter dan voorheen.” De onderdelen uit solide en reparatievriendelijke LFI- en ABS-kunststof geven zowel de voorkant als de achterkant een eigentijdse look.
Het interieur van de Nomad
Met het uiterlijk zit het dus wel goed. Hoe staat het echter met het interieur van de caravan? Hoe ziet het eruit, hoe werkt de indeling, is er voldoende bergruimte, hoe zijn de meubels afgewerkt? En hoe is de techniek en hoe houdt de caravan zich op de weg? Over dit alles valt te lezen in de test in ACSI FreeLife, editie april/mei.