ACSI FreeLife

Menu

Deze Knaus Yaseo is de gezinscaravan van de toekomst

Met smalle, lichte caravans die net zo veel ruimte bieden als grotere modellen, wil Knaus het verbruik van de trekauto helpen verlagen. Hoe bevalt zo’n caravan in de praktijk? ACSI FreeLife onderzoekt het in de test van de Yaseo 500 DK.

Auteur
Motorpresse
Datum
1
1
ReactiesPraat mee
Knaus Yaseo

Signalement

Merk
Knaus
Model
YA SEO 500 DK
Testjaar
2024
Gewicht
Leeggewicht: 1.265 kg Maximumgewicht: 1.400 kg
Basisprijs
Basisprijs: € 30.840 Prijs testmodel: € 35.833

Het frontaal oppervlak van een voertuig heeft een grote invloed op het verbruik. Vanaf 60 kilometer per uur is de invloed van de luchtweerstand – die wordt bepaald door het frontaal oppervlak en de stroomlijn van de combinatie – groter dan die van de rolweerstand. Die laatste wordt weer beïnvloed door de spanning, de breedte en de grootte van de banden.

Op het eerste gezicht ziet de 2,6 meter hoge Knaus Yaseo 500 DK er niet uit alsof een lage luchtweerstand en een laag gewicht boven aan het prioriteitenlijstje van de ontwerpers stonden. Het doel was vooral om in de 2,20 meter brede en 6,10 meter lange Yaseo net zoveel leefruimte te creëren als in de 30 centimeter bredere en 27 centimeter langere Sport en Südwind 580 QS. En dat bij een bijna 14 procent kleiner frontaal oppervlak.

De stahoogte binnen offerde Knaus alleen niet op. Om toch meer ruimte te creëren, kreeg de indeling voorin een neerklapbaar tweepersoonsbed, dat uit de voorwand tevoorschijn komt. De L-vormige bank achterin kan je ombouwen tot kinderbed. Daarbovenop kan je dan nog tegen meerprijs een opklapbaar kinderbed bestellen.

Ombouwen maar

Voordat je wilt gaan slapen in de Yaseo zul je enige ombouwwerkzaamheden moeten uitvoeren. De tafel van de zitgroep moet je allereerst wegklappen, maar deze kan met de magneetband vlot worden vastgezet. Vervolgens moet je de rugleuningen van de linker zitbank weghalen. Daarna druk je op een ontgrendelingsknop, waarna een deel van het 1,55 meter brede bed uit de voorwand komt om op de zitbanken te rusten. Met deze handeling komen ook meteen het voorste raam, het hoofdeinde van het bed, twee kastjes en drie open planken tevoorschijn.

De bij het hoofdeinde geplaatste leeslampjes zitten iets te laag. Het leest niet lekker in bed en als je je ’s nachts omdraait kun je per ongeluk de aanraakschakelaar bedienen. De koudschuimmatras ligt op een eenvoudige lattenbodem met middenstijl. Het slaapcomfort van het meer dan twee meter lange bed is goed, maar de zitgroep kan je in deze stand niet meer gebruiken.

Als je met z’n tweeën bent, zou een van de kampeerders de slaapplaats in de lounge-zitgroep achterin kunnen gebruiken, maar het zit- en ligcomfort is hier wel minder. Een of twee kussens uit het optionele Cozy Home pakket (€ 232) werken goed als tijdelijke ruggensteun.

Knaus Yaseo
De dinette van de 500 DK is groot. Achter het opklapbed bevinden zich ramen, dakkastjes en diverse planken.

Extra slaapplaatsen

Voor een meerprijs van € 498 kan je de bank en de lade in de onderbouw van de lounge zitgroep naar voren trekken. Dan klapt een stuk lattenbodem van een verticale naar een horizontale positie. Als je ook nog de rugleuning verwijdert, maak je van vier kussens een ligvlak dat Knaus betitelt als tweepersoons kinderbed. Het is maar de vraag of (en tot welke leeftijd) je kinderen hier samen in willen liggen.

Eventueel is er boven de lounge-zitgroep nog een extra uitklapbaar kinderbed te bestellen voor € 905. Als je daarvan de matrasdelen en de inlegplank verwijdert, dient het in opgeklapte vorm als een bovenkast. Maar het bedje is met 165 x 61 centimeter alleen geschikt voor peuters, en via een schuin aluminium laddertje te bereiken.

Om te voorkomen dat ze eruit vallen kan je een netje spannen, een stopcontact en een lampje zijn hier niet te vinden.

widget fl tijdloos plat 300x300 button rood1

Krijg jij geen genoeg van caravans en campers?

  • Lees meer in ACSI FreeLife
  • 3 nummers voor slechts € 12,95
  • Loopt automatisch af
Meer info

Uitklapbare douchecabine

Het keukenblok wordt naar de ingang toe smaller en dat zorgt voor ruimtelijkheid en meer bewegingsvrijheid in de Yaseo. De inductiekookplaat heeft twee kookzones en door de vrij kleine spoelbak is er ondanks het schuine werkblad genoeg werkruimte. Drie stopcontacten – waarvan er een alleen in het Stopcontact Plus pakket (€ 314) zit – zorgen voor stroom. De kast onder de kookplaat heeft een erg grote deur, die in de dagelijkse praktijk nog wel eens in de weg zit. De grote compressorkoelkast tegenover de keuken is tijdens het koelen niet echt stil.

In de raamloze toiletruimte bespaart een uitklapbare douchecabine ruimte. Door een kussen van de loungehoek weg te halen en het meubel in elkaar te schuiven, ontstaat ruimte voor de uitklapbare wanden met magneetsluiting. Je moet wel het douchepakket (€ 301) bestellen en kort douchen, want de boiler bevat maar vijf liter warm water.

De brede uittrekbare wastafel steekt uit boven het toilet. Maar met gesloten deur kun je er nauwelijks voor staan. Er is wel veel opbergruimte, maar een stopcontact is er niet.

Gewichtsbesparing

Aan het meubilair is te zien dat Knaus gewicht wil besparen. Het ziet er met de rechte kleppen en deuren best modern uit, maar het oogt niet echt kwalitatief hoogwaardig. En sommige details lijken nog een beetje geïmproviseerd. Zo wordt de uittrekbare bank op zijn plaats gehouden met een enkele grendel, die in onbeschermd multiplex grijpt. Op de stevigheid daarentegen is niets aan te merken.

Het ‘geperforeerde’ Vario-X chassis van Al-Ko zou tot 30 kilogram besparen. Bij weging blijkt de Yaseo 500 DK slechts iets zwaarder dan de fabrieksopgave. Hij weegt daarmee 143 kilogram minder dan de Sport 580 QS in de basisuitvoering en 233 kilogram minder dan de Südwind 580 QS in de jubileumuitvoering ’60 Years’.

Een andere caravan van de Knaus Tabbert Groep die je met de Yaseo zou kunnen vergelijken is de 2,32 meter brede en 2,70 meter hoge Weinsberg CaraOne 390 PUH. Deze realiseert met een hefbed een kleine cabine voor vier personen. In rijklare toestand – met gas maar zonder airco – is deze bijna 150 kilo lichter.

Opwaardering

De Yaseo kan je uitbreiden met een stijlvol designpakket met onder meer glad plaatwerk en 17 inch wielen. Dit doet alleen wel afbreuk aan de lichtgewicht constructie omdat het 42 kilo extra weegt. En het laadvermogen is zonder opwaardering al hooguit bruikbaar voor twee caravanners.

Een gezin zou met een gewichtsverhoging naar 1.500 kilogram nog steeds bescheiden moeten zijn met de bagage. Opwaardering naar 1.600 kilogram met een zwaarder chassis is een optie, maar dan praten we al niet meer over kleine, lichtere trekauto’s. Opbergruimte is er genoeg in de 500 DK. Naast de onverlichte kledingkast is er voorzien in een smallere kast rechts van het bed, maar de deur daarvan kan alleen open als het zitkussen is verwijderd.

De bovenkastjes voorin zijn ook alleen toegankelijk als het bed is neergeklapt. De zitbankbergingen kun je allebei standaard van buitenaf beladen en zijn gemakkelijk van binnenuit bereikbaar. De elektra voor de vloerverwarming is alleen onhandig in de linker zitbankberging in het midden geplaatst. Een deel van de lounge-zitgroep achterin kun je ook als bergruimte gebruiken. Als er geen gasinstallatie aan boord is, moet je voor het opbergen van campingmeubels de disselbak gebruiken.

Knaus Yaseo
De grote, stevige tafel is in een handomdraai ingeklapt.

Verwarming

De standaard airconditioning in de Yaseo kan geen dienst doen als volwaardige verwarming. Als de temperatuur onder de vijf graden komt, begint het systeem al extra lawaai te maken om warmte te produceren. De Yaseo is daarmee alleen geschikt voor gebruik in de winter met het gaspakket (€ 361 inclusief Truma Combi 4 kachel, gasfornuis en absorptiekoelkast van 142 liter).

Een aanrader voor kampeerders die maximale flexibiliteit willen, maar dan moet je het wel zonder airco stellen. De 230V-vloerverwarming helpt niet veel om het interieur op te warmen. De airconditioning, de inductiekookplaat en andere verbruikers hebben namelijk meer dan zestien ampère nodig als ze tegelijk worden gebruikt.

De Yaseo geeft in dat geval voorrang aan de kookplaat die wel zeer snel werkt, even snel weer afkoelt en makkelijk schoon te houden is. Je kunt de limiet voor het stroomverbruik verlagen naar zes of tien ampère voor campings met een lage stroomsterkte.

Het keukenblok wordt naar de ingang toe smaller en dat zorgt voor ruimtelijkheid en meer bewegingsruimte.

Yaseo versus Sport en Südwind

Knaus heeft in de prijsklasse van de Yaseo 500 DK twee concurrenten uit eigen huis, de Sport 580 QS voor € 30.830 en de Südwind 580 QS voor € 33.890. Hoewel de Yaseo slim ingedeeld en ruimtelijk is, kan de caravan niet tippen aan de 2,50 meter brede 580 QS-versies van de Sport en de Südwind.

Het meubilair in de Südwind maakt een betere indruk wat betreft kwaliteit. De kastrompen zijn van dikker materiaal en de kastverbinders en de schroeven zijn netter weggewerkt. De lades in de keuken hebben bijna de kwaliteit van je keuken thuis. De Sport staat met zijn rechte kastkleppen, dunnere kastrompen en minder uitgebreide verlichting dichter bij de Yaseo. Maar je hebt wel stevigere lades.

De iets hogere prijs van de Südwind komt tot uitdrukking in de extra uitrusting, zoals een hoge koelkast en een rondzitgroep. De Sport heeft daarentegen een iets grotere tafel voor de zitgroep.

Knaus Yaseo
De zitgroep van de Knaus Südwind 580 QS kan ook gebruikt worden als de rest van het gezin al in bed ligt. Je kunt hem ook ombouwen tot een extra bed.

Meer kastruimte

Het tweepersoonsbed is langer in de Sport en de Südwind, maar breder in de Yaseo. De kinderbedden in de Yaseo zijn minder comfortabel, die in de Sport en Südwind ook geschikt voor grotere kinderen. Bovendien kun je daar de zitgroepen ook ombouwen tot slaapplaats.

Door de grotere afmetingen hebben de Sport en Südwind 580 QS meer kastruimte. Optioneel kun je de Yaseo en de Südwind voorzien van een extra klep waar door er fietsen aan boord kunnen. Alles bij elkaar opgeteld lijkt de Südwind het meeste te bieden voor zijn aanschafprijs.

De Sport is met een vergelijkbare uitrusting niet goedkoper en de Yaseo zal met optionele uitrusting en daardoor opgewaardeerd naar een hoger gewicht meer kosten. De Yaseo is wel compacter en lichter en dat is voor eigenaren van een elektrische auto vaak een doorslaggevend argument. En natuurlijk neemt de Yaseo ook voor je deur en in de stalling minder ruimte in.

Conclusie

Er is behoefte aan lichtere en compactere caravans, niet alleen vanwege het toenemende aantal elektrische auto’s. Ook de al langer aanhoudende trend naar downsizing van benzinemotoren en het daaruit voortvloeiende lagere trekgewicht, stimuleert de behoefte aan gewichtsbesparing en slankere caravans.

Daar speelt Knaus slim op in, maar een gezinscaravan maken met een kleinere voetafdruk blijkt voor de ontwikkelaars een uitdaging en vraagt compromissen van de klant. De Yaseo heeft afgezien van de vouw- en schuifmechanismen een eenvoudiger ontwerp, maar is niet goedkoper dan de Südwind. Dat maakt zijn positie binnen het Knaus-aanbod niet makkelijk.

Benieuwd naar de nieuwste trends?

ACSI FreeLife spotte op de Caravan Salon in Düsseldorf de nieuwste caravanmodellen. Bekijk ook onze video!

Praat mee

  1. KB

    Gewicht besparen en redelijk laadvermogen had de Lander Graziella 474 Al !! Jaren 1980
    Waarom is dit niet meer aan de orde?

    massa rijklaar 823 kg, maximum 1050 kg. Laadvermogen = 227 kg.
    Lang 584 cm; breed 213 cm.
    max snelheid = 100 km/h
    1e toelating 1986

    De opbouw
    De gebruikelijke opbouw van caravans is een aluminium buitenwand op een houten frame dat in de loop der jaren, bv. door regen- en/of condenswater nat kan worden en gaat rotten.

    De opbouw van de Lander is anders! De buitenwand is helemaal van glasvezel-polyester dat één geheel vormen met de PUR-isolatie (geen hout/geen houtrot!).

    De Lander is een ruime en praktische caravan-met-karakter en onovertroffen (Italiaans) design en heel fijn om mee te rijden; op de camping: comfortabel en practisch om in te leven.
    Verdere informatie.
    Truma kachel met het Truma ringverwarming.
    Na bijna 40 jaar zijn de kussens toe aan een nieuwe, frisse bekleding.
    Voortent en een Goldcamp koepeltent van ca 230 x 230 cm.
    Het reservewiel en de originele Lander krik zitten in disselbak; heeft u een keer een lekke band dan is het al aanwezig

    Reageer
    2
    0

Praat mee: Deze Knaus Yaseo is de gezinscaravan van de toekomst

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht