Wel zo handig om dat te weten voordat je gaat winterkamperen in de Alpen. Onze technische expert Joop Stam weet er alles van en geeft het antwoord. “Loskoppelen van een caravan die achteruit een helling bergop staat, is niet zonder risico. Als de zaak eenmaal rolt, is er geen houden aan. Voordat je gaat loskoppelen, zet je de auto op de handrem (bij een automaat in ‘P’).”
Caravanrem
“Verzuim je dat, dan rolt de auto, zodra ie los is met spoed naar beneden. Zorg ook dat de hendel van de caravanrem is aangetrokken. Gebruik voor de extra veiligheid wielkeggen”, vervolgt hij zijn verhaal.
“Zorg er vervolgens voor dat het neuswiel op de grond staat. In feite ontkoppel je door tegelijkertijd de koppelingshandgreep omhoog te trekken en het neuswiel verder naar beneden te draaien. Omhoog tillen is slecht voor je rug. Bij het loskomen zal de klauw van de koppeling direct richting achterbumper van de trekauto schieten. De klauw kan daar zelfs schade aanrichten als de slag van de klauw groter is dan de afstand tussen bumper en trekhaak-kogel. Dit kun je voorkomen door de trekauto – met de caravan nog aangekoppeld maar op de rem – iets naar voren te rijden tot het schuifmechanisme ontspant. Zorg dat de trekauto daarna weer op de rem staat voor je uitstapt.”
Bergaf loskoppelen
“Bergaf loskoppelen is zo mogelijk nog riskanter. Rolt de losgekoppelde caravan eenmaal achteruit, dan zal het te laat aantrekken van de rem tot gevolg hebben dat òf de caravan helemaal niet remt – met dank aan de terugrijautomaat – òf als ie wel remt, de caravan achterover kantelt. En vervolgens met geweld met de achterkant op de grond stuitert. Dus …de rem erop voordat je iets gaat doen! Ook hier zijn wielkeggen aan te raden. Een onbekrachtigde maar wel ingekoppelde mover kan eventueel als noodrem werken. Overigens zijn wielkeggen en opstapjes de meest vergeten weeskinderen na een stop onderweg.”
Knik van 10 graden
“Soms blijkt het onmogelijk de caravan te ontkoppelen. Trekauto en caravan staan dan net even iets té geknikt van elkaar. In de technische voorschriften wat betreft trekinrichting wordt aangegeven dat ontkoppeld moet kunnen worden als de knik niet meer dan plus of min 10 graden bedraagt. Is de hoek meer dan 10 graden dan wil de klauw – ook met grof geweld – soms niet loskomen van de kogel. Iets voor- of achteruitrijden lost meestal het probleem wel op. Soms helpt ook een krik onder de trekhaakbevestiging om de achterkant van de auto iets op te tillen.”