Antwoord van Joop:
Hyundai Tucson 1,6 GDi, tot vorig jaar iX 35 geheten, mag nu 1400 kg trekken (was destijds 1200 kg). De (benzine)krachtbron heeft zijn maximum koppel bij 4850 rpm. De topsnelheid bedraagt 182 km, de motor draait dan ongeveer 6300 rpm. Kruisen bij 90 km in de hoogste versnelling draait de motor slechts 3000 toeren maar ontwikkelt dan slechts een fractie van de maximale stuwkracht.
Dit zal solo rijdend een redelijk zuinige auto opleveren verwacht ik. Bij caravantrekken is de (stuw)kracht die de aangedreven wielen op het wegdek kunnen uitoefenen maatgevend. En dat in relatie tot de weerstand die de combinatie ondervindt bij een bepaalde snelheid. Om op een kruissnelheid van 90 km/u te kunnen rijden, heeft een caravan met een goede stroomlijn en een laag gewicht minder stuwkracht nodig van de trekauto, dan met een vierkante zware caravan.
De stuwkracht van de auto wordt door het motorkoppel geleverd via de overbrenging van de versnellingsbak, de eindreductie en de wielafmeting. Het motorkoppel is toerental afhankelijk. Begint laag, loopt omhoog tot een maximumwaarde en daalt weer. De rijsnelheid wordt bepaald door de overbrenging en het motortoerental. Bij caravantrekken is het zaak de motor te laten draaien op het maximum-koppel toerental, daar ontwikkeld de motor de meeste stuwkracht.
Keuze van de autofabrikant van versnellingsbak en wieldiameter bepalen, naast motorkarakteristiek, in hoge mate de kwaliteit van een auto als caravantrekker. En dat kan wel eens aanzienlijk slechter zijn dan waarden in het boekje. Caravantrekken staat bovendien meestal niet hoog op het prioriteitenlijstje van de autofabrikant.
Qua sterkte van de constructie zal het wel kloppen, maar of het lekker zal rijden weet ik niet. Auto’s met vergelijkbare waarden wat betreft maximaal vermogen (aantal kW/pk) en maximaal koppel (Nm) kunnen door genoemde factoren aanzienlijk van elkaar verschillen wanneer het aankomt op caravan trekken. In de zesde versnelling rijdt deze Tucson ruim 140 km/uur bij het maximum-koppel toerental.
Met andere woorden, de hoogste versnelling zal waarschijnlijk vrijwel niet bruikbaar zijn met een caravan aan de haak. Bij de trekauto-van-het-jaar verkiezing van 2016 scoorde zijn Dieselbroertje (1,7 CRDi) bepaald geen hoge ogen. Dat ter info. Om een verantwoorde keuze te maken is proefrijden met de beoogde caravancombinatie eigenlijk een vereiste.
Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.