ACSI FreeLife

Menu

V&A: Welke trekauto voor je caravan?

Herman van Eijk uit Aalsmeer vraagt: Wij willen een andere caravan kopen en moeten dan ook een andere trekauto aanschaffen. Nu begrijp ik het begrip trekkracht niet helemaal. Mijn huidige auto heeft een 1.4 motor met turbo, 140 PK, 200 NM en mag 1200 kilo trekken. We hebben interesse in een Hyundai Tucson 1,6 GDI. Deze heeft 132 pk, 161 NM en mag toch 1400 kilo trekken. Dus minder NM en toch meer trekvermogen. Hoe kan dit? Of moet ik ergens anders op letten?

Auteur
Joop Stam
Datum
13
13
ReactiesPraat mee
slide freelife expert pagina

Antwoord van Joop:

Hyundai Tucson 1,6 GDi, tot vorig jaar iX 35 geheten, mag nu 1400 kg trekken (was destijds 1200 kg). De (benzine)krachtbron heeft zijn maximum koppel bij 4850 rpm. De topsnelheid bedraagt 182 km, de motor draait dan ongeveer 6300 rpm. Kruisen bij 90 km in de hoogste versnelling draait de motor slechts 3000 toeren maar ontwikkelt dan slechts een fractie van de maximale stuwkracht.

Dit zal solo rijdend een redelijk zuinige auto opleveren verwacht ik. Bij caravantrekken is de (stuw)kracht die de aangedreven wielen op het wegdek kunnen uitoefenen maatgevend. En dat in relatie tot de weerstand die de combinatie ondervindt bij een bepaalde snelheid. Om op een kruissnelheid van 90 km/u te kunnen rijden, heeft een caravan met een goede stroomlijn en een laag gewicht minder stuwkracht nodig van de trekauto, dan met een vierkante zware caravan.

De stuwkracht van de auto wordt door het motorkoppel geleverd via de overbrenging van de versnellingsbak, de eindreductie en de wielafmeting. Het motorkoppel is toerental afhankelijk. Begint laag, loopt omhoog tot een maximumwaarde en daalt weer. De rijsnelheid wordt bepaald door de overbrenging en het motortoerental. Bij caravantrekken is het zaak de motor te laten draaien op het maximum-koppel toerental, daar ontwikkeld de motor de meeste stuwkracht.

Keuze van de autofabrikant van versnellingsbak en wieldiameter bepalen, naast motorkarakteristiek, in hoge mate de kwaliteit van een auto als caravantrekker. En dat kan wel eens aanzienlijk slechter zijn dan waarden in het boekje. Caravantrekken staat bovendien meestal niet hoog op het prioriteitenlijstje van de autofabrikant.

Qua sterkte van de constructie zal het wel kloppen, maar of het lekker zal rijden weet ik niet. Auto’s met vergelijkbare waarden wat betreft maximaal vermogen (aantal kW/pk) en maximaal koppel (Nm) kunnen door genoemde factoren aanzienlijk van elkaar verschillen wanneer het aankomt op caravan trekken. In de zesde versnelling rijdt deze Tucson ruim 140 km/uur bij het maximum-koppel toerental.

Met andere woorden, de hoogste versnelling zal waarschijnlijk vrijwel niet bruikbaar zijn met een caravan aan de haak. Bij de trekauto-van-het-jaar verkiezing van 2016 scoorde zijn Dieselbroertje (1,7 CRDi) bepaald geen hoge ogen. Dat ter info. Om een verantwoorde keuze te maken is proefrijden met de beoogde caravancombinatie eigenlijk een vereiste.

Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.

Praat mee

  1. HB
    H. van den Berg

    ik rij Renault Grand Senic 1.9 dci 250 NMH met een Hobby 440 sf met maximaal een laadgewicht van 1300 kg.
    af en toe moet je in de spiegel kijken want je merkt niet dat deze auto een caravan trekt ( t,is net een tank ) bevalt uitermate goed

    Reageer
    0
    0
  2. Hans Kistemaker

    We rijden al een paar jaar door Europa met onze Skoda Superb 1800 en Hobby 495. Mag 1500 kg trekken en de Hobby weegt 1350 kg. Met deze combinatie is het een feest om mee te rijden. Geen beperkingen in snelheid en bergen. Gewoon rijden zoals je wilt. Onze vorige auto, een VW Sharan was net zo’n beest. Gewoon rijden zonder beperkingen.

    Reageer
    0
    0
  3. WJ
    Wij van der Jagt

    Wij trekken onze Burstner Belcanto van 1350 kg (beladen) al jaren met de Mitsubishi Outlander (benzine, automaat).
    Deze auto mag 1600 kg trekken. Rijdt fantastisch, ook in de bergen. Volgende auto weer een Outlander !

    Reageer
    0
    7
  4. J

    Kijk op caravantrekker.nl Als je een goede combinatie wil ga dan voor 75% aan caravangewicht van wat de auto mag trekken.

    Reageer
    0
    0
  5. G

    Kijk maar eens op caravantrekker.nl

    Reageer
    1
    1
    1. J

      Die klopt ook van geen kant meer. Onze auto mag niet trekken volgens hun maar doet het echt perfect.

      Reageer
      0
      0
  6. KB
    Koob Bloemhof

    Volvo S60 2.0 diesel 5 cilinder 120 kW/163 pk 400 Nm misschien?

    Reageer
    0
    0
  7. TB

    Wij maken gebruik van een Seat Leon 1,4 ltr benzine. Als caravan hebben we een Eriba Feeling die beladen een kleine 1200 Kg weegt. De auto is een prima trekkend voertuig, waarmee we vrijwel altijd in de 6e versnelling 90 Km p/u kunnen rijden.

    Reageer
    0
    0
  8. TG
    Ton Groenendijk

    Gezien de specificaties heeft meneer van Eijk een Opel Zafira Tourer. In de nieuwe versie mag deze auto 1500 kg trekken. Ra,ra, waarom maar kennelijk heeft dat te maken met de vaak voorzichtige politiek van autofabrikanten waar het gaat om aanhangwagengewichten. Als ik het voor het zeggen had, zou ik altijd voor een auto met turbo gaan. Natuurlijk wel alles in het verstandige: met driecylindermotortjes van 900 cc (Peugeot) 2500 kg treingewicht (mogen) trekken lijkt wat optimistisch en zal in mijn visie ook niet echt relaxed rijden. Maar alles van 1400 cc en daarboven viercylinder met turbo, slaat tot heden geen gek figuur. (VW, Opel, Ford) Zelf rijdt ik een 1.6. turbo CMax met 1300 kg trekgewicht en dat is prettig rijden. De opvolger van de 1.6. uitvoering is teruggebracht naar 1.5, maar heeft vrijwel dezelfde specificaties. ( 250 Nm vanaf 1500 rpm) In ieder geval het overwegen waard

    Reageer
    0
    1
  9. PB
    Paul van Besouw

    Ik heb dit jaar een Knaus Sport & Fun gekocht en op 1400 kg laten zetten (was 1700 kg).
    Als trekauto fungeert mijn Skoda Yeti 1.6 turbodiesel (mag max 1400 kg trekken) handgeschakeld, met een max koppel van 250 Nm en die doet het geweldig. Brandstofverbruik ca 1:11 tot 12.

    Reageer
    0
    0
  10. RW
    Rob Wolthuis

    Ik trek mijn caravan (Homecar Rally 520) met maximum totaalgewicht met een Subaru Forester benzine van 2011. Handgeschakeld. Fantastische trekauto. Vanaf 90 km/u kan hij uitstekend in de hoogste versnelling rijden. Wel heb ik ervaren dat bij 85 km/u in zijn vierde versnelling de auto veel zuiniger rijdt. (1 op 9,3 t.o.v. 1 op 7,8 in zijn 5) Hij rijdt dan 3000 toeren en is stil. Het grote voordeel is vyerder dat je makkelijk gas kunt bijgeven bij inhalen zonder te hoeven terugschakelen.

    Reageer
    1
    0
  11. HP

    Ik rijd sinds dit voorjaar met een Subaru Forester [benzine en standaard met CVT automaat] in combinatie met LMC 470 E [beladen,incl.2 fietsen op de dissel, 1500 kg.]
    Prima combinatie. De Subaru mag 2000kg. trekken.

    Reageer
    0
    0
    1. AV
      Aijse de Vries

      Ik zou absoluut geen caravan van 2000kg gaan trekken met die auto. Kijk maar eens op http://www.caravantrekker.nl. Op een vlakke rechte weg kan de auto het makkelijk trekken, maar bij een windvlaag of uitwijkmanoeuvre zal de combinatie snel onbeheersbaar worden.

      Reageer
      1
      0

Praat mee: V&A: Welke trekauto voor je caravan?

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht