Antwoord van Joop:
In Europa moeten (geremde) aanhangers voldoen aan de Europese regelgeving. De vraag is of elektrische beremming, vroeger bij enkele Scandinavische caravans toegepast, wel voldoet aan de huidige regelgeving. Fabrikanten van onderstellen kiezen vaak voor het goedkoopst, goedgekeurde en voorhanden zijnde systeem. Dat is het oploopremsysteem, uitgerust met een hydraulische demper in de trekklauw en trommelremmen op de wielen. Op zichzelf een prima systeem zolang je je niet waagt aan steile afdalingen die de potentie van het systeem te boven gaan.
Oploopremdemper
Met name lange afdalingen met een (te) zware caravan is met het oploopremsysteem een potentiële bron van ellende. Vaak is de oploopremdemper niet bij machte de oplooprem buiten bedrijf te laten. De helling te steil, de demper te licht en/of de caravan te zwaar en de caravan blijft de gehele afdaling mee remmen. Einde remmen-verhaal.
Ruim op tijd stoppen en de remmen af laten koelen kan de schade misschien beperken, maar remmen die te heet geweest zijn veroorzaken in ieder geval schade aan de lagers en remsegmenten. Helaas is het niet toegestaan op eigen initiatief de oploopremdemper te verzwaren.
Integrated Trailer Brake System
Aanschaf van het Integrated Trailer Brake System is een prima, maar dure investering, die zeker een aantal problemen oplost. Het lost de remblokkade bij het achteruitrijden op en zolang je van de autorem afblijft en op de motor-compressie daalt, belet ITBS het meeremmen van de caravan.
Stel zelf een vraag aan Joop
Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.