ACSI FreeLife

Menu

V&A: Waarom wordt een bestelauto afgeraden als caravantrekker?

Marcel Cazemier uit De Meern vraagt zich af waarom waarom Fendt een negatief advies geeft om een caravan te trekken met een bestelbus. “Dat een bestelbus wordt afgeraden als caravantrekker staat echter ook in de handleiding van Hobby. Ik zou de reden erachter graag willen weten. Wat zit er kortom echt achter dat negatieve advies van de fabrikant?”

Auteur
Sander Cox
Datum
4
4
ReactiesPraat mee
Joop

Antwoord van Joop:

Ik was wel op de hoogte van dit negatieve advies, maar ik begrijp niet waarom dit nog steeds in de handleiding staat. Wellicht is het een overblijfsel uit de tijd dat de caravanconstructies nog kwetsbaarder waren. Hele sterke en zware trekkers zouden een te zware belasting voor de caravan zijn omdat je er dan te snel en te lomp mee kan rijden. Daarnaast ligt overbelading van de caravan (de trekker is immers sterk en zwaar genoeg) op de loer. Van de fabrikanten heb ik hiervan echter nooit een bevestiging gekregen, ondanks vragen in het verleden. Men bleef daar vaag over.

Bestelauto’s zijn gebouwd om zo zuinig mogelijk te rijden

Je moet je realiseren dat hoe groter en zwaarder de trekauto is, des te stabieler en dus veiliger de combinatie is. De kans dat een caravan (en ook de auto) schade oploopt, is veel groter met een te kleine en te lichte auto dan met een te zware. Bestelauto’s hebben overigens nooit echt veel vermogen, want ze zijn gebouwd om zo zuinig mogelijk te rijden en veel laadvermogen en -volume te bieden.

Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.

Praat mee

  1. J

    Wij hebben een Jumper 185 pk 420nm. Koppel. Er zijn maar weinig auto trekkers die de ruimte en de enorme trekkracht heeft. We trekken onze 1500 kg Hobby caravan met alle gemak van A naar B. Ik moet er niet aan denken een zwabberde personen auto voor ons huisje te rijden.
    Berggebied of polderwegen.. het maakt voor ons niet uit. We komen overal . Omdat de camperbus net zo breed is als onze Hobby hebben we ook geen verlenging spiegels nodig.

    Reageer
    0
    0
  2. PG
    Pierre Geelen

    Inderdaad mooie trekauto. Ga sinds 2020 op pad met een Citroën Berlingo uit 2019 (130pk HDMI) i.c.m. Knaus 420 en nog nooit zo’n fijne combinatie gereden. (Ervaring van meer dan 10.000km) Voorheen BMW 320, Mazda 626, Opel Zafira, Subaru Forester, Mercedes C200. Allemaal fijne auto’s maar de Berlingo rijdt veel stabieler dan de voorgangers door het hogere eigen gewicht en de hoogte. Een ander voordeel is dat ik veilig en beschut tegen regen er 2 e-bikes in kwijt kan. Dat is ook stabieler dan vervoer op de caravan.
    En de aankoop prijs is lager dan bijvoorbeeld de populaire Mazda CX5. Helaas worden deze auto’s (Citroën, Peugeot, Opel) sinds 2022 alleen nog maar in de elektrische uitvoering geleverd. De identieke Toyota Proace City is wel nog in diverse benzine uitvoeringen leverbaar.

    Reageer
    0
    0
  3. GT
    Gerrit Tjepkema

    Joop, mijn reactie op de grijs kenteken auto: Wij gaan al meer dan 10 jaar op vakantie met een Citroën Berlingo (grijs kenteken-2015) met een KIP kompakt 370 (2015), meestal Zuid-Frankrijk of Italië dit bevalt ons erg goed, verbruik 1:13, de Berlingo heeft een vertraagde versnellingsbak, rijden praktisch alles in de vijfde versnelling, met maar 75 pk.
    Ik begrijp niet dat men hier negatief over is.
    Je hebt bovendien veel meer ruimte achterin voor tuinstoelen enz., en een 125 cc scooter.

    Reageer
    0
    0
    1. j

      helemaal goed
      Ideale trek- en vakantie auto
      Jammer, en kostbaar, dat de overheid de spelregels voor het “grijze” kenteken onderweg gewijzigd heeft, een aantal jaren geleden.
      Er is hierover tot de hoge raad geprocedeerd, zonder succes

      Reageer
      0
      0

Praat mee: V&A: Waarom wordt een bestelauto afgeraden als caravantrekker?

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht