Vraag van Jan Stevens uit Maastricht:
In de laatste ACSI FreeLife tijdschriften zag ik op foto’s van voorgestelde trekauto’s met trekhaak en rem breekkabel. Deze laatstgenoemde is gewoon over de kogel heen gelegd. Ik dacht dat die breekkabel met een speciale (veer)haak vastgelegd moesten worden aan een vast deel of oog van de trekhaak of auto. Hoe zit dit feitelijk?
Antwoord van Joop:
De vragensteller heeft volkomen gelijk. Bedankt voor de opmerkzaamheid. De bedoeling van de breekkabel is dat wanneer de caravan los zou komen van de trekker, door het aantrekken en eventueel breken van de kabel de caravanrem aangetrokken wordt. De caravan gaat dan geen ongecontroleerd eigen leven leiden.
De losbreekkabel moet daarom aan aparte steun, naast of aan de bevestigingsstang van de van de kogel gehaakt worden. De lus onder de kogel om de stang heen leggen, is verboden. De reden dat de breekkabel niet los om de haak geslingerd mag worden, is niet in de eerste plaats het afbreken van de kogel, iets wat zelden voorkomt. Dit heeft te maken met een soms falende vergrendeling van de trek-klauw.
Onheil
Wat er kan gebeuren… De klauw van de koppeling valt perfect over de kogel, de eventueel aanwezige indicatie staat op groen, maar de vergrendeling aan de onderkant heeft zich niet gesloten. Ga je nu zonder te controleren rijden, dan komt de aanhanger bij een keer stuiteren los van de trekauto. Hoe lager de disseldruk (lege aanhanger) hoe sneller het onheil zich zal voltrekken. Als in deze situatie de breekkabel niet volgens voorschrift is bevestigd en over de kogel mee omhooggaat, komt de kabel los en wordt de oplooprem niet bekrachtigd.
Heb jij ook een vraag voor onze expert? Joop heeft het antwoord!