Antwoord van Joop:
Een aluminium velg was voorheen lichter dan staal, dat is gunstig want het onafgeveerde gewicht (het deel van de caravan dat niet wordt gedragen door de vering) van de caravan gaat hierdoor omlaag. Dat is gunstiger voor het weggedrag, maar voor de doorsnee caravanner nauwelijks merkbaar. Andere factoren zoals belading en disseldruk hebben veel meer invloed.
Tegenwoordig valt het te bezien of een aluminium velg lichter is dan een stalen velg van dezelfde wielmaat. Inmiddels is het ook best mogelijk dat het draaggetal van de aluminium velgen minimaal even hoog is als de (wat wielmaat betreft) overeenkomstige stalen velgen. De gewichten van de velgen zijn echter bijzonder moeilijk te achterhalen. Bij het vervangen van je velg moet je er uiteraard goed op letten dat de draaggetallen en de afmetingen overeenkomen.
Verschil in bouten
Daarnaast is een aandraaikoppel voor de wielmoer/bout voor een aluminium velg anders (meestal hoger) dan die voor een stalen velg, net als de vorm van de wielmoer/bout. Volg nauwkeurig de specificatie van de leverancier. Punt van aandacht: het reservewiel verschilt van het te vervangen wiel. Verkeerd vastzetten of een verkeerde moer/bout kan verlies van het wiel tot gevolg hebben.
Als vierde roesten aluminium velgen niet en zien ze er fraaier uit. Aan de andere kant is aluminium gevoeliger voor beschadigen dan staal. Tot slot is aluminium duurder dan staal.
Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.