Antwoord van Joop:
De geknikte delta as zal bij in- en uitveren zowel toe- en uitspoor (toe-in en toe-out), als camber (scheefstand) vertonen. De sporing van de as zou afgestemd moeten zijn op het gemiddelde gewicht van de opbouw plus de belading. De wielen staan dan bij deze belasting in de meest neutrale stand. Slijtage is dan zo klein en gelijkmatig als mogelijk is.
Load-index geen invloed
Het is voor te stellen dat als de caravan duidelijk veel lichter is dan waar vanuit is gegaan in het ontwerp, de wielen in de uitgangspositie teveel toespoor hebben. Montage van banden met een andere (hogere of lagere) load-index (mate van belastbaarheid van een band) hebben geen enkele invloed. De load-index van de band zegt iets over de constructie van de banden (meer gordels of stuggere wangen), niets over de slijtage van het loopvlak.
Beperkte veerweg as
De verandering van sporing is met de beperkte veerweg van de Euro Delta-as (6-9 centimeter) niet erg groot. De juiste mate van toespoor (door de voorwaartse beweging worden de wielen iets naar achteren en naar buiten geduwd waardoor ze dan recht staan) wordt door de leverancier van de caravan afgesteld in de fabriek op het leeggewicht inclusief belading. De verandering van camber is ook zeer beperkt en heeft minder invloed ook de slijtage.
Overbelasting
De caravan zal in onbeladen toestand iets teveel toespoor hebben, maar dan is de belasting van de banden lager en vermoedelijk worden er dan ook geen grote afstanden afgelegd. Overbelasting en daardoor teveel uitspoor lijkt me een vaker voorkomend probleem en dat is zichtbaar door extra slijtage aan de binnenzijde van het profiel. Overigens hebben veel auto’s ook te maken met veranderende sporing tijdens inveren (met een veel grotere veerweg!) en daar speelt het probleem met scheve slijtage nauwelijks.
Klein offer
Iets minder gelijkmatig afslijtende banden zijn een klein offer voor het betere weggedrag van de Euro Delta-as lijkt mij.
Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.