Antwoord van Joop:
Allereerst moet de balans tussen trekauto en caravan in orde zijn. De caravan mag in verband met de stabiliteit van de combinatie niet meer wegen dan 75 tot 80 procent van het beladen gewicht van de trekker (inclusief bemanning).
De caravan mag niet meer wegen dan volgens het kentekenbewijs van de trekauto is toegestaan. Overschrijding van de maximaal toegestane massa van de caravan zal bij controle waarschijnlijk neerkomen op een bekeuring en uitladen. De pakkans is weliswaar klein maar de boete wordt wel hoger naarmate de overschrijding groter is.
Overbelaste banden
Overbelading van de caravan heeft consequenties voor het draagvermogen van de banden en de bandenspanning. De Load Index en van de banden is afgestemd op de maximaal toegestane massa van de caravan. Overbelading geeft overbelaste banden.
De bandenspanning moet afgestemd zijn op het werkelijk gewogen gewicht van de caravan. Overbelading zorgt voor extra slijtage van de bewegende delen zoals de lagers, schokbrekers en de rubbergeveerde as. Met een rijbewijs B is er de grens van 3.500 kilogram treingewicht (volgens de kentekenbewijzen van auto en caravan, niet de gewogen massa’s).
Controles
Als de combinatie meer mag wegen dan de bevoegdheid van de bestuurder reikt, volgt bij controle een bekeuring. Bij een calamiteit volgt er zeker een probleem met de verzekering van zowel auto als caravan. Het gewicht van het vaste inventaris, plus de kleding en dergelijke valt in het niet in vergelijking met het gewicht van de voortent.
Die zou ik bij voorkeur in de auto, tussen de voor- en achterbank vervoeren. Het reservewiel van de caravan vervoer je het best in de kofferbak van de auto. Dat geldt ook voor andere zaken, maar vaak voor te veel gewicht in de kofferbak. De disseldruk van de caravan hoort bij de achteras belasting.
Disseldruk
Voldoende disseldruk is prima voor de stabiliteit van de combinatie maar te veel gewicht achter de achteras ontlast misschien de sturende en aangedreven voorwielen. Dat geeft een vaag en onstabiel weggedrag.
Reken als grove indicatie voor een gezinscaravan een netto laadvermogen van 250 kilogram (optelsom: koelkast-vulling en etenswaren plus 50 kilogram per persoon). Dat is wat nog moet overblijven als alle eventueel rijklare onderdelen (accu, mover, schotel-antenne, gas- en watervoorraad) aan boord zijn.
Koelkastgebruik
Gebruik de koelkast zo veel mogelijk op 12 volt (onderweg) en netspanning (op de camping). Dat spaart gas en een absorptiekoelkast koelt in een warme omgeving beter op netspanning dan op gas. De weegschaal en de weegbrug zijn goede meetmogelijkheden en kosten vrijwel niks.
Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.