Antwoord van Joop:
Het opwaarderen van een caravan-as is een moeizaam proces. Er zijn drie mogelijkheden. Optie 1: de originele as is technisch toegelaten tot 1.700 kilogram. Of dat zo is, moet blijken uit de technische gegevens die te verkrijgen zijn bij de fabrikant of importeur. Daarna dient het kentekenbewijs aangepast te worden bij RDW. En die hebben alle technische details van deze caravan nodig. Dit proces heeft naast een speciale typekeuring een stevig prijskaartje. De banden moeten aan de verhoogde toegestane massa aangepast worden (banden met een Load Index van minimaal 102 of 104).
Optie 2: de originele as is technisch beperkt op 1.500 kilogram. Opwaarderen is niet mogelijk en een nieuwe as is noodzakelijk. Ook daarvoor is de weg naar het RDW noodzakelijk, met bijbehorend prijskaartje. Er is een kans dat de caravandealer die de as levert, een deel van het papierwerk voor zijn rekening kan en wil nemen.
Gevolgen voor je garantieclaim
Optie 3: de originele as is op 1.500 kilogram beperkt en niet op te waarderen. Het monteren van een nieuwe as van 1.700 kilogram mag zonder meer. Door het kentekenbewijs niet aan te laten passen bespaar je geld maar voorkom je technische overbelasting. Deze aanpassing kan echter gevolg hebben voor een eventuele garantieclaim bij de caravanleverancier of verzekering. Gepakt worden met een totale massa die hoger is dan op het kentekenbewijs is toegestaan, kost aardig wat geld. Ik zal en mag deze mogelijkheid dus niemand aanraden.
Rijbewijs E achter B
Door de toegelaten massa van de caravan op te waarderen tot 1.700 kilogram kan – samen met de maximale toegelaten massa van de trekauto – de treinmassa boven de 3.500 kilogram uitkomen. Rijbewijs E achter B is dan noodzakelijk. Een ontoereikend rijbewijs heeft bij een eventuele controle of calamiteit ernstige gevolgen. Niet de gewogen en vastgestelde massa’s , maar de kentekenbewijzen zijn maatgevend bij de beoordeling.
Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.