Vraag van Nittert Postema uit Ede
Wij zijn de trotse bezitters van een Chateau Calista 390 UH caravan, bouwjaar 2000, waarmee we nu al jaren naar volle tevredenheid mee op vakantie zijn geweest.
Bij onze vorige caravan was er een eenvoudig hulpmiddel om de oplooprem buiten werking te stellen. Het had een simpel palletje dat je kon aandrukken. Bij het optrekken werd deze functie door een veertje automatisch weer buiten werking gesteld werd. Op onze huidige caravan ontbreekt deze voorziening en dat missen we soms.
Achteruitrijden op een gladde / vlakke ondergrond levert bij rustig optrekken geen problemen op, maar soms wil je de caravan achteruit een oplopende oprit opdrukken of een campingplek opdrukken op een oneffen, oplopende ondergrond. Hierbij treedt de oplooprem automatisch in werking waardoor het voor de auto een stuk lastiger wordt, waarbij de koppeling ernstig op de proef wordt gesteld. Al verschillende keren hebben we dit ondervonden, wat merkbaar is aan de stank van de slippende koppelingsplaten.
Ontbreekt deze voorziening op alle nieuwere caravans? Is er toch een manier om de oplooprem toch buiten werking te stellen? Hoe lossen andere caravanners dit op?
Antwoord van Joop
Deze caravan is, zoals alle moderne caravans, uitgerust met een zogeheten achteruitrijautomaat. De blokkerpal is daarbij verdwenen uit de oplooprem. Die is eigenlijk onder normale omstandigheden ook niet nodig.
Het mechanisme van de oplooprem
De oplooprem is van het type trommelrem. In elke trommel twee remschoenen, een oplopende en een verend opgehangen aflopende schoen. Bij vooruit rijden en sterk remmen van de trekauto wordt het oploopremmechanisme geactiveerd. Het schuifstuk op de dissel gaat dan naar achter. De oplopende schoen wordt tegen de trommel gedrukt en via een spreider volgt de aflopend schoen: de caravan remt.
Bij achteruit rijden draait de draairichting van de wielen om. Dit is essentieel voor de werking van de terug-rij automaat. De oplopende schoen wordt aflopend en via versa. Omdat de nu de oplopend geworden remschoen verend is ophangen komt deze los van de trommel. Via de spreider wordt daarna ook de andere remschoen gelicht en de wielen kunnen vrij draaien. Achteruit rijden is nu mogelijk. Tot zover het mechanisme.
Waarom remt de oplooprem?
Om de verende remschoen vrij te laten komen moet er een klein stukje achteruit gereden worden om de draairichting van de wielen om te keren en de remschoenen te deblokkeren. Wanneer het mechanisme na verloop van tijd vervuild is, gaat het allemaal wat stroever. Wanneer daardoor de schoenen niet snel vrij komen, blijft de oplooprem van de caravan over een zekere afstand, al achteruit rijdend, remmen.
De oplossing
Vroeger kon je van buitenaf ingrijpen met de blokkeerpal maar dat is niet meer mogelijk. Met een goede schoonmaakbeurt, waarbij de trommels verwijderd worden, zal waarschijnlijk het probleem grotendeels opgelost zijn, mits alles daarna natuurlijk weer goed gemonteerd en afgesteld wordt. Een versleten oploopremdemper (in het schuifstuk bij de trekklauw) wil ook weleens het verschil maken. Een goed werkende demper vertraagt namelijk het inkomen van de oplooprem en dat kan net het verschil maken.