ACSI FreeLife

Menu

V&A: Oplooprem uitschakelen

Auteur
Ivo van den Dijssel
Datum
3
3
ReactiesPraat mee
Joop

Vraag van Nittert Postema uit Ede

Wij zijn de trotse bezitters van een Chateau Calista 390 UH caravan, bouwjaar 2000, waarmee we nu al jaren naar volle tevredenheid mee op vakantie zijn geweest.

Bij onze vorige caravan was er een eenvoudig hulpmiddel om de oplooprem buiten werking te stellen. Het had een simpel palletje dat je kon aandrukken. Bij het optrekken werd deze functie door een veertje automatisch weer buiten werking gesteld werd. Op onze huidige caravan ontbreekt deze voorziening en dat missen we soms.

Achteruitrijden op een gladde / vlakke ondergrond levert bij rustig optrekken geen problemen op, maar soms wil je de caravan achteruit een oplopende oprit opdrukken of een campingplek opdrukken op een oneffen, oplopende ondergrond. Hierbij treedt de oplooprem automatisch in werking waardoor het voor de auto een stuk lastiger wordt, waarbij de koppeling ernstig op de proef wordt gesteld. Al verschillende keren hebben we dit ondervonden, wat merkbaar is aan de stank van de slippende koppelingsplaten.

Ontbreekt deze voorziening op alle nieuwere caravans? Is er toch een manier om de oplooprem toch buiten werking te stellen? Hoe lossen andere caravanners dit op?

Antwoord van Joop

Deze caravan is, zoals alle moderne caravans, uitgerust met een zogeheten achteruitrijautomaat. De blokkerpal is daarbij verdwenen uit de oplooprem. Die is eigenlijk onder normale omstandigheden ook niet nodig.

Het mechanisme van de oplooprem
De oplooprem is van het type trommelrem. In elke trommel twee remschoenen, een oplopende en een verend opgehangen aflopende schoen. Bij vooruit rijden en sterk remmen van de trekauto wordt het oploopremmechanisme geactiveerd. Het schuifstuk op de dissel gaat dan naar achter. De oplopende schoen wordt tegen de trommel gedrukt en via een spreider volgt de aflopend schoen: de caravan remt.

Bij achteruit rijden draait de draairichting van de wielen om. Dit is essentieel voor de werking van de terug-rij automaat. De oplopende schoen wordt aflopend en via versa. Omdat de nu de oplopend geworden remschoen verend is ophangen komt deze los van de trommel. Via de spreider wordt daarna ook de andere remschoen gelicht en de wielen kunnen vrij draaien. Achteruit rijden is nu mogelijk. Tot zover het mechanisme.

Waarom remt de oplooprem?
Om de verende remschoen vrij te laten komen moet er een klein stukje achteruit gereden worden om de draairichting van de wielen om te keren en de remschoenen te deblokkeren. Wanneer het mechanisme na verloop van tijd vervuild is, gaat het allemaal wat stroever. Wanneer daardoor de schoenen niet snel vrij komen, blijft de oplooprem van de caravan over een zekere afstand, al achteruit rijdend, remmen.

De oplossing
Vroeger kon je van buitenaf ingrijpen met de blokkeerpal maar dat is niet meer mogelijk. Met een goede schoonmaakbeurt, waarbij de trommels verwijderd worden, zal waarschijnlijk het probleem grotendeels opgelost zijn, mits alles daarna natuurlijk weer goed gemonteerd en afgesteld wordt. Een versleten oploopremdemper (in het schuifstuk bij de trekklauw) wil ook weleens het verschil maken. Een goed werkende demper vertraagt namelijk het inkomen van de oplooprem en dat kan net het verschil maken.

Heb jij ook een vraag voor onze expert Joop?

Techniek-dossier

Praat mee

  1. JN
    J. Nijkerk

    Wanneer je een steile berghelling afrijdt is het uitschakelen van de werking van de oplooprem levensgevaarlijk, met andere woorden, hoe suïcidaal wil je zijn… In neergaande hellingen zitten meestal bochten. De remmen van de auto moeten bij een buiten werking gestelde oplooprem het ‘corrigerend remwerk’ geheel opvangen. Wanneer je dan een noodstop moet maken in een bocht of zelfs bij ‘normaal’ stevig afremmen drukt de caravan zijdelings op de trekhaak. Met een beetje geluk (voor de suïcidale kampeerder dan) breekt de wagen aan de achterzijde uit: De combinatie schaart dan. Ik denk dat zelfs iemand zonder gezond voorstellingsvermogen weet wat er dan allemaal kan gebeuren…

    Reageer
    4
    2
  2. HS
    Hans J. Sitters

    Ook op de moderne(re) caravans is het m.i. redelijk simpel een “blokkerpal” te (laten) monteren. Simpelweg door te voorkomen dat de oplooprem in werking gaat treden. Eigenlijk het vroegere/ouderwetse systeem toepassen door een zwenkarm aan het chassis te bevestigen en deze achter de handrem te blokkeren middels een “vork” die er omheen grijpt.
    Met name wanneer men in bergachtige streken dalwaarts rijdt en veel moet remmen plus een hoog dalingspercentage is dit bevorderlijk voor de remschoenen ter voorkoming van sterke slijtage.

    Reageer
    2
    13
  3. I

    Neem een mover. Dan heb je dergelijke problemen niet meer

    Reageer
    1
    16

Praat mee: V&A: Oplooprem uitschakelen

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht