Antwoord van Joop:
De disseldruk (last onder de koppeling) wordt gerekend als belading van de trekauto. Het maximaal toegestane gewicht van de caravan (maximum massa voertuig) is gelijk aan de maximaal toegestane som van de wieldrukken (maximum last as).
Voorkom overschrijding
Zowel de maximum last onder de koppeling als de maximum last as, als de maximum massa voertuig staan op het kentekenbewijs. Geen van deze drie maxima mogen overschreden worden bij belading. Daarnaast mag de disseldruk niet hoger zijn dan is toegestaan voor de maximale kogeldruk van de trekauto.
Disseldruk
Door de hefboomwerking zal belading achter de as invloed hebben op de disseldruk, hoe verder achterin hoe lager de disseldruk. En andersom, bij meer belading voor de as geeft dat een hogere disseldruk. Hoe dichter de belading bij de as hoe meer invloed op de wieldrukken en hoe minder op de disseldruk. Voor de wegligging van de combinatie is een relatief hoge disseldruk gunstig, mits de vooras van de trekauto niet te ver ontlast wordt.
Als de disseldruk te hoog is voor wat is toegestaan – bijvoorbeeld bij veel zware spullen in de kofferbak en/of een grote achter-oversteek – geeft dat een vaag en gevaarlijk stuurgedrag.
Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.