ACSI FreeLife

Menu

V&A: Maximaal toelaatbaar gewicht aanpassen?

Georges Uzeel uit Elverdinge (B) zit in zijn maag met het gewicht van zijn Adria Unica 461 UB. Door fysieke ongemakken heeft Georges een paar jaar geleden een mover laten plaatsen. “Sindsdien heb ik een klein overschot van ongeveer 30 kilogram om niet over het maximaal toelaatbare gewicht (1.100 kilogram) te gaan.  Dat betekent dat ik altijd op pad ga met een te zwaar beleden caravan. Is er een mogelijkheid om het maximumgewicht aan te passen?”

Auteur
Joop Stam
Datum
4
4
ReactiesPraat mee
Joop

Antwoord van Joop:

Allereerst is het nodig het typeplaatje van de as te bekijken. Als dat plaatje tenminste nog vindbaar en leesbaar is. Op dat typeplaatje kun je het draagvermogen van de as aflezen. Staat daar inderdaad 1.100 kilogram op? Dan is het onmogelijk de caravan op te waarderen naar een hoger draagvermogen. Geeft het typeplaatje een hogere waarde (1.200 of 1.300 kg)? Dan is het mogelijk de toelaatbare massa te verhogen.

Dat is een redelijk goedkope, administratieve handeling. Eventueel zou Adria import in Nederland hier mee kunnen helpen. Bij opwaarderen moet ook het draagvermogen van de banden beoordeeld worden aan de hand van de Load Index (belastbaarheid). 550 kilogram draagvermogen per band eist bijvoorbeeld een Load Index van minimaal 88, terwijl 650 kilogram per band een Load Index vraagt van minimaal 93.

Nieuwe as

Heeft de as inderdaad slechts 1.100 kg draagvermogen, dan is alleen montage van een as met een hoger draagvermogen een optie. En de daarbij horende banden met een hoger draagvermogen, gevolgd door een nieuwe keuring. In principe is dit mogelijk. Het is alleen de vraag of – als er zo zwaar ingegrepen moet worden – het gezien de leeftijd van de caravan de kosten waard is. Een alternatief is accepteren dat de caravan overbeladen is. Je zal niet de eerste zijn.

Disseldruk

In ieder geval moet je er voor zorgen dat de gemonteerde banden aan de werkelijke belasting zijn aangepast. Probeer de disseldruk op het maximum van de de trekauto te brengen (zie de -S- waarde op het typeplaatje van de trekhaak). Disseldruk geldt als belading van de trekker en niet als asbelasting en een hoge disseldruk is gunstig voor de wegligging

Bedenk hierbij dat bij overbelasting van meer dan 10 procent de schokbrekers en de rubberstrengen in de as zwaarder belast worden en dus sneller zullen slijten. Meestal wordt door de controlerende instantie een overbelading van 10 procent wel door de vingers gezien.

Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.

Praat mee

  1. D

    Wat een kortzichtig artikel. Alleen in Nederland : boete bij 5% overbelading, bij meer dan 10 % boete + uitladen.
    In b.v. Zwitserland is een 0 tolerantie d.w.z. bij overschrijding van toelaatbaar gewicht ter plaatse uitladen. In ander landen zijn weer andere criteria van toepassing. Zoals Wim al schrijft, is op de eerste plaats een verklaring van de fabrikant vereist bij het verhogen van het maximum toelaatbaar gewicht (technisch maximum toelaatbaar gewicht) waarna een keuring door RWD moet plaats vinden. Zie ook de RWD website !

    Reageer
    0
    0
  2. C

    Ik heb indertijd Ivm met B rijbewijs mijn Adria op 1200kg laten zetten, terwijl hij standaard op 1300kg stond, maar inmiddels fietsenrek en mover bij geplaatst, ik zou wel terug willen naar 1300kg, hoe moet ik te werk gaan

    Reageer
    0
    0
  3. Mn
    Menno (caravantrekker. nl)

    Ook als de as meer dan 1100 kg zou mogen dragen heb je van de fabrikant een verklaring nodig voor de RDW dat de caravan geschikt is voor een hoger toegestaan gewicht.
    Zo eenvoudig is het dus niet.

    Reageer
    0
    0
    1. W

      Daarnaast is het ook zo dat verhoging met 100 kg je toch geld gaat kosten bij de RDW. Heb zelf deze procedure gehad met mijn caravan. Alle technische papieren en chassis tekeningen moeten bij RDW overlegt worden. Is dus inderdaad niet zo maar even te doen.

      Reageer
      0
      0

Praat mee: V&A: Maximaal toelaatbaar gewicht aanpassen?

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht