Antwoord van Joop:
De Weinsberg 450 FU heeft een tweepersoonsbed voorin in een toiletruimte ernaast. Dus zal er relatief veel gewicht van huis uit op de kogel rusten. En met belading van de caravan, de laadruimte zit ook nog vooraan onder het bed, wordt dat niet beter.
Zwaardere trekauto en lichtere caravan
De auto die u hiervoor had (Insignia 1.6) was 200 kilo zwaarder dan deze trekauto bij een lichtere caravan (1.200 kilogram). De huidige combinatie is veel kritischer, want de caravan is zwaarder en de auto juist lichter. Met 350 kilogram aan boord van de Grandland X mag er volgens de vuistregel dat de caravan niet zwaarder mag zijn dan 75 procent van het werkelijk gewicht van de trekauto, niet eens een caravan van 1.350 kilogram aan de trekhaak hangen.
Kijk nog eens goed naar de belading
Vermoedelijk heeft u ook nog weinig bagage in de auto (de ruimte is kleiner dan in de Insignia) en dat maakt het allemaal nog lastiger. Ik denk dat het minder in de flexibiliteit van de banden moet worden gezocht.
Ik zou zeggen, kijk nog eens goed naar de belading: meer (vooral zware) bagage in de auto (zoveel tussen de assen), kunststof gasflessen in plaats van stalen flessen in de disselbak (scheelt 11 kilogram per fles, dus 22 kilogram kogeldruk). Beperk bovendien de belading van de caravan zelf tot een maximum gewicht van 1.200 kilogram. Dat moet met een leeggewicht van 1.064 kilogram wel kunnen.
Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.