Antwoord van Joop:
Het vaststellen van het trekgewicht van een auto wordt bij sommige autofabrikanten uitsluitend gedaan door middel van een hellingtrekproef. Hierbij staat het trekken van een aanhanger meestal niet hoog in het prioriteitenlijstje van de autofabrikant. De eis is dat een volledig tot het maximum geladen combinatie (auto en aanhanger) op een helling van 12 procent vijf maal binnen vijf minuten moet starten en stoppen, met voldoende houdkracht van de handrem, voldoende vermogen om in beweging te komen en zonder de koppeling te vernielen.
Zeeniveau of hooggebergte?
Vrijwel geen enkele autofabrikant gebruikt voor deze proef een beladen caravan. Meestal volstaat men met een geladen aanhanger. In de regelgeving wordt niet vermeld welke hoogteligging deze helling moet hebben. De uitkomst van deze proef kan daarom op zeeniveau aanzienlijk gunstiger uitvallen dan in het hooggebergte.
Eigen limiet van fabrikant
De fabrikant kan op grond van allerlei overwegingen – markttechnisch en commercieel – besluiten een eigen visie en limiet aan de de trekken massa te geven. Hierbij moet de hellingtrekproef natuurlijk wel gehaald worden. De fabrikantenvisie kan in de tijd natuurlijk aan wijziging onderhevig zijn, zelfs zonder dat er iets verandert aan de auto. Voor de wet en bij controle’s is bepalend wat op het kentekenbewijs staat.
Dat is de ijzeren limiet voor het trekgewicht, oftewel te trekken massa. Of het verstandig is de auto tot deze limiet te belasten, staat zeer te bezien. Daarvoor zijn weer andere vuistregels. Te constateren valt, dat wat een auto kan presteren op grond van de relatief simpele hellingtest niet garandeert dat het ook meteen een goeie trekauto is. Bij de hellingtrekproef staan alleen de motor, koppeling en de handrem centraal. Aandrijving, versnellingsbak verhoudingen, achteroverhang en achterbrug-stijfheid zijn zeker zo belangrijk maar doen in het hellingproef niet mee.
Kogeldruk
Let wel dat het vaststellen van de maximale kogeldruk eveneens op een simpele manier gebeurt. En wel via de volgende rekenregel. De kogeldruk is 0,04 maal het maximaal toegestane gewicht van de auto. Een lichte bedrijfswagen van 3.500 kilogram kan dus maximaal een kogeldruk hebben van 140 kilogram. Vaak wordt er geen rekening gehouden met andere factoren, zoals de druk op de voor- en achteras. Maatgevend in dit geval is altijd de -S- waarde (kilogram) op het typeplaatje van de (voor deze auto goedgekeurde) trekhaak. Deze waarde kan aanzienlijk verschillen met de 0,04 factor.
Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.