Vraag van M. Blom uit Leeuwarden:
Vorig jaar zag ik een vrij nieuwe caravan die total loss was omdat hij tijdens het rijden een aluminiumwiel heeft verloren aan de linkerkant. Recent heb ik gehoord dat iemand ook een wiel was verloren tijdens het rijden met een snelheid van circa 80 km /uur. Het was wederom een linker aluminiumwiel. De caravan had zijn reguliere dealeronderhoud gehad. En er is na het uitgevoerde onderhoud geen nadere instructie meegegeven.
Ook op het internet op buitenlandse website wordt melding gemaakt van dit fenomeen. Mijn vraag : wat is de oorzaak en hoe kun je dit voorkomen?
Antwoord van Joop:
Ik ben niet op de hoogte van de details van deze crashes en kan daarom alleen maar veronderstellen. Bekend is dat de wielmoeren voor aluminiumvelgen anders van vorm zijn dan die van staalvelgen. Ook het aanhaalmoment (koppel) is anders en meestal hoger (soms boven 110 Nm).
Volg hierbij altijd het voorschrift van de velgfabrikant. Het kan best lastig zijn om de juiste gegevens te vinden, maar dit is wel essentieel. Helaas is niet iedere caravandealer op de hoogte. Bij wisselen van staal naar aluminium is het gebruiken van de juiste moeren een noodzaak. Als bij een servicebeurt de monteur zich vergist en de moeren met het verkeerde koppel vast zet, of verkeerde moeren gebruikt, is een calamiteit niet ver weg.
Sommige wielmoeren kunnen verkeerd om gemonteerd worden, ook dat gaat mis. Wanneer wielbouten gebruikt worden kan dat in ieder geval niet voorkomen. Dat het linkerwielen zijn is waarschijnlijk toeval.
Regelmatige check op vastzitten van de wielmoeren, bij voorkeur met een momentsleutel, voorkomt rampen. Na een wielwissel (of een beurt) in ieder geval binnen 100 km checken. Succes!
Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.
Awesome. I Have It.
Your couch. It is mine.
I’m a cool paragraph that lives inside of an even cooler modal. Wins!