Antwoord van Joop
Een gewichtsverschil van honderd kilo tussen links en rechts is extreem veel. Theoretisch heeft dit model, met een 2 ton as, in de folder een laadvermogen van 465 kilogram. Het leeggewicht bedraagt dus 1535 kilogram (2.000-465). Met 100 kilogram verschil is rechts ongeveer 817,5 en links 717,5 kilogram.
Voor mijn gevoel is de wagen leeg met alle toeters en bellen aan boord echter veel zwaarder. Voor een deel waarschijnlijk geconcentreerd aan de linker kant. Maar dat verandert niks aan de situatie. Met slim schuiven van de bagage is dit grote verschil inderdaad niet te compenseren. Dit lijkt op een niet zo slim ontwerp. Waarschijnlijk helt de caravan enigszins over naar links.
Slijtage band
De wielophanging en banden worden links veel zwaarder belast dan rechts. Dat is zeker merkbaar bij fors remmen. Of de caravan naar links of naar rechts uitbreekt, hang veel af van de grip van de banden. Rechtuit remmen bij een noodrem wordt dan een probleem. De linker band kan wel sneller slijten dan rechts.
Leven met de situatie, proberen zo goed mogelijk te compenseren en oppassen bij noodremmen. Dat is het beste advies dat ik kan geven. Bovendien moet je scherp zijn op grotere bandenslijtage links. Kortom op tijd wielen wisselen. Dat ook de vering aan de linkerkant meer kan lijden, moet je bij de koop helaas op de koop toe nemen.
Gewichtsverschil? Wieldrukmeter
De aanschaf van een Reich wieldrukmeter lijkt mij verstandig. De aanwijzing hoeft niet exact te zijn, daarover verschillen de meningen. Maar je krijgt dan met de beladen caravan wel een idee hoe goed de zaak in evenwicht is.
Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.