“De dealer zegt op persoonlijke titel dat hij vindt dat de lagers voor deze as te licht zijn uitgevoerd. Dit heb ik ook bij een andere dealer gevraagd in de zin van dat ik er verstand van had en dat Al-Ko te lichte uitvoering gebruikt van de wiellagers. Ook bij deze dealer werd mij dit bevestigd.”
Antwoord van Joop:
In het algemeen hebben lagers van de bekende fabrikanten (SKF, INA) een lange levensduur. Wel is in de loop van de jaren de traditionele nastelbare constructie met kroonmoer, splitpen en losse vetdop vervangen door een gesloten en verzegelde constructie.
Ik ken caravans met een geknikte Al-Ko as van meer dan 20 jaar oud, met een respectabel aantal kilometers onder de wielen waarvan de lagers nog prima zijn. Voorwaarde is wel dat de smering niet is verdwenen doordat bij een afdaling de remmen heet geworden zijn. Dat betekent einde vetsmering en op termijn einde lager. Verder hebben Nederlandse caravans soms te lijden onder overbelading. Ook dat is slecht voor de lagering, de as, de schokbreker en de banden. Komt meer voor dan mij lief is.
Alternatief
Dat neemt niet weg dat we dit verschijnsel nauwkeurig zullen volgen. Voor de fabrikant kan het aanlokkelijk zijn, in plaats van een product van een gerenommeerde lagerfabrikant een goedkoop Chinees alternatief te gebruiken. Dat merk je dan pas wanneer de lager vervangen moet worden.
Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.