ACSI FreeLife

Menu

V&A: Caravan waterpas zetten, de juiste manier

Jan Schenkels uit Hoogvliet vraagt zich af of dat hij zijn caravan (Beyerland 450 D) op de juiste manier waterpas zet. “Ik ben gewend om de caravan waterpas te zetten door eerst in dwarsrichting waterpas te zetten door de lage kant met een krik onder het chassis ter hoogte van de as op te krikken.

Auteur
Joop Stam
Datum
3
3
ReactiesPraat mee
Joop

Daarna in de lengterichting met het neuswiel en vervolgens de vier uitdraaisteunen uitdraaien tot deze net dragen. Nu hoor ik wel dat de beide wielen altijd moeten dragen, wat bij mijn methode dus niet altijd volledig het geval is.”

Antwoord van Joop:

Prima gedaan, zo moet het. De as is een van de dragende onderdelen van de caravan. Ondersteuning van de as door de krik heeft het zelfde (goede) effect als ondersteuning van de as door de wielen. Zoals bekend is waterpassen met behulp van de uitdraaisteunen (op de hoekpunten van het chassis) op z’n minst niet best voor de belasting op chassis, bodem en opbouw.

Om niet zo hoog te krikken kan vaak de krik onder het uiteinde van de wieldraagarm, strak aan de binnenkant langs het wiel, geplaatst worden. Dat scheelt in hefhoogte.

Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.

Praat mee

  1. li
    leen ijdo

    Ik plaats een hydraulische potkrik onder de as bij het te heffen wiel en zet de caravan in de breedte waterpas . Daarna zet ik een schaarhevelaar (of hoe zo’n ding ook heten mag) onder de geheven band zodat er geen risico is dat de potkrik het begeeft. Het gewicht van de caravan rust dan gewoon op de band zoals bij normaal gebruik. Daarna draai ik pas de caravanpoten uit. Desnoods kan ik de potkrik er onderuit halen maar dat doe ik nooit. Bij vertrek doe ik de omgekeerde volgorde. Eerst de caravanpoten indraaien, dan de schaarhevelaar weg en daarna de potkrik laten zakken. Klaar voor vertrek. Ik maak het mezelf gemakkelijk door de poten uit te zetten en de schaarhevelaar op te draaien met een accuboormachine met daarop de dop met lange steel.

    Reageer
    0
    1
  2. AD
    Arno Duwel

    Ik heb van 6 stukken ‘underlaymentplaat’ 20mm dik en ca. 12x40cm dik een instelbare wielkeg gemaakt. Op een hoek met een draadstangetje M6 de platen draaibaar aan elkaar gemaakt en de en de nadere smalle zijde over 22cm afgeschuind. Op de waterpas schat ik hoeveel plankjes ik nodig heb en met de mover of met de auto rijd ik de caravan erop het platte deel. Voordeel; de caravan blijft staan en rolt niet terug zoals bij een wielkeg gebeurt. ik kan zo 12 cm ongelijkheid compenseren! Inmiddels al voor verschillende caravanvrienden eenzelfde hulpmiddel gemaakt!

    Reageer
    1
    1
  3. D?

    Of op een wielkeg rijden

    Reageer
    2
    1

Praat mee: V&A: Caravan waterpas zetten, de juiste manier

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht