Antwoord van Joop:
Een automaat heeft eigenlijk alleen maar voordelen bij caravan trekken. Ik neem aan dat de keuze ligt tussen een automaat 2.0 Skyactiv 160 208 Nm met 4.000 rpm en een handschakel 2.0 Skyactiv 165 210 Nm van 4.000 rpm. Het verschil in koppel is verwaarloosbaar. Bezwaar tegen beide auto’s is dat het maximum koppel (Nm) bij een relatief hoog toerental bereikt wordt. Dat heeft bij de automaat minder invloed dan bij de handschakelaar.
Op kruissnelheid (90 kilometer per uur) draait de motor op ongeveer 3.000 toeren per minuut (rpm), dus wordt het maximum koppel nog niet bereikt in de hoogste versnelling. Het streven is bij kruissnelheid de motor op maximaal koppel toerental te laten draaien in de hoogste versnelling. Hoewel de maximaal te trekken massa voor beide typen 1.800 kilogram bedraagt, is dit voor de stabiliteit van de combinatie niet aan te bevelen. Bij een tot het maximum beladen trekauto (circa 2.000 kilogram) moet je niet hoger te gaan dan 1.500 tot 1.600 kilogram aanhanger gewicht.
Advies: houd de maximale massa van de aanhanger op 75 tot 80 procent van de gewogen massa van de trekauto. Laad dus veel zware bagage in de trekauto indien mogelijk.
Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.