“Deze SUV staat hoog op z’n wielen. Als ik de caravan aankoppel, hangt deze wat achterover zoals je hieronder op de foto ziet. Dit heb ik nog niet kunnen compenseren met de kogeldruk. De combinatie rijdt verder zonder problemen. Kan dit kwaad of is er mogelijk iets aan te passen aan de trekhaakconstructie of bijvoorbeeld door het vervangen van de schokdempers aan de achterkant?”
Antwoord van Joop:
De minimum- en maximumafstand van “hart trekkogel” tot de grond is wettelijk vast gelegd: onbelast tussen 38 en 45 centimeter boven het wegdek. Is de trekauto volledig beladen, dat wil zeggen kofferbak gevuld, passagiers aan boord, achteras belasting op het maximum en de disseldruk op de maximumwaarde? Dan moet deze waarde tussen 35 en 42 centimeter liggen. Zitten deze afstanden, belast en onbelast, niet binnen de grenswaarden? Dan moet de trekhaakfabrikant worden aangesproken.
Belading auto aanpassen
Zit je wel binnen de grenswaarde bij de volle belasting, dan kan je spelen met de belading van de trekauto. De speelruimte voor de disseldruk is beperkt, mag niet hoger zijn dan de S-waarde van de trekhaak en ook niet hoger dan toegestaan is voor de koppelingsklauw (meestal 100 kilogram maximaal).
As
Op de foto zie ik dat de wielen van de caravan relatief hoog in de wielkasten zitten. Dat komt vaker voor. De door Hobby en Fendt toegepaste as onder de grotere modellen kan bij wat hogere belasting soms behoorlijk inveren.
Mogelijke schade
Op zich is een een beetje achterover hangen niet zo ernstig, buiten dat het geen fraai gezicht is. Erger is dat bij het nemen van verkeersdrempels bij zo’n lange caravan de achterste uitdraaipoten de grond kan raken met mogelijke schade tot gevolg.
Weinig aan te doen
Samengevat, we hebben hier te doen met een combinatie van een relatief hoge kogelstand en een ver ingeveerde caravan-as met een achterover hangende caravan als resultaat. Ik vrees dat hier weinig aan te doen is.
Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.