ACSI FreeLife

Menu

V&A: Automaat die je alleen handgeschakeld mag gebruiken…

Bert van Giels uit Uden heeft een Fendt Tendenza die maximaal 1.700 kilo mag wegen en die wordt voortgetrokken door een Mazda CX5. Een automaat, maar sinds kort wordt hem aangeraden alleen nog op de handversnelling te rijden met deze trekauto. Daarvoor heeft hij toch geen automaat gekocht…

Auteur
Joop Stam
Datum
4
4
ReactiesPraat mee
Joop

“In juni 2017 heb ik een geïmporteerde Mazda CX5 AWD gekocht met 22.000 kilometer op de teller. Na ruim een jaar – met inmiddels 48.000 kilometer –  ging op de snelweg zonder enige waarschuwing de motor kapot. Volgens de diagnose was de motor te heet geworden.

Probleem

De garantietermijn was verstreken dus het was een forse kostenpost om een gelijkwaardige motor in te bouwen. Ik ging ervan uit dat ik niet op handversnelling hoefde over te gaan zolang de auto niet protesteerde. Bij 90 kilometer per uur draaide de motor ongeveer 1.500 toeren en hoewel ik dit weinig vond, vermoedde ik geen problemen omdat de auto gewoon bleef trekken. Toch bleek dit een misvatting.

Automaat niet meer te gebruiken

Mij is geadviseerd het toerental boven of op de 2.000 toeren te houden. Als ik dit wil doen, betekent het dat ik tijdens vakantiereizen op autosnelwegen vrijwel uitsluitend op handversnelling kan rijden. Daarvoor heb ik geen automaat aangeschaft. Van een kennis met dezelfde auto hoor ik het tegenovergestelde. Hij rijdt bijna uitsluitend op de automaat. Mijn vraag is nu: hoe zit het?”

Antwoord van Joop:

Ik heb eerst even een en ander nagezocht:

– CX5 Skyactiv D 4wd
– Maximum trekgewicht 2.000 kg
– Maximum massa auto 2.120 kg
– Maximum koppel 420 Nm @ 2.000 rp

Het advies om het toerental op 2.000 rpm te houden is dus op zich prima.  Ik betwijfel echter of bij 1.500 rpm deze motor met 1.700 kg erachter overbelast is.
Zelfs bij 1.500 rpm is er nog meer dan voldoende koppel. Met een automaat een caravan trekken zou mijns inziens heel goed mogelijk moeten zijn.

Dit zegt de autojournalist…

Autojournalist Mario Vos wil hier graag op inhaken: Joop heeft dit goed benoemd. Vooral bij importauto’s uit Duitsland draait men de teller nogal eens terug. Dus dat zou het geval kunnen zijn. Maar dan nog moet een dieselmotor probleemloos 300.000 kilometer moeten kunnen draaien.

Ik denk eerlijk gezegd dat het meer met de rijstijl te maken heeft. 1.500 toeren draaien met een zware belasting is niet goed voor een motor, zelfs al zou het maximum koppel daar geleverd worden.

Laag toerental

Een laag toerental betekent meestal mindere koeling en smering (langzamer draaiende waterpomp en oliepomp). En dat kan bij een zwaar belaste motor met een caravan van 1.700 kilo erachter tot hogere slijtage of warmlopen leiden.

Ik zou in dit geval altijd handmatig schakelen en op kruissnelheid rond de 2.000 toeren gaan rijden. Lagere toerentallen op kruissnelheid vind ik niet verstandig.

Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.

Praat mee

  1. AN

    Ik heb 9 jaar met een seat exeo 147 kw automaat gereden
    met een caravan van 1700 kg er achter,met de triptronic
    dus handgeschakeld,en altijd het motortoerental zo rond
    de 2500/3000 toeren gehouden.nooit geen problemen!
    Laat een motor maar lekker toeren maken,daar zijn ze voor
    gemaakt,en koeling en smering blijven optimaal.(oud chef monteur)

    Reageer
    2
    0
  2. Bart Janssen

    (nu zonder een lastige spellingscontrole) Het probleem van veel automaten is schakeling bij zware belasting bij een laag toerental. Als een motor hard moet werken, dan moet hij te eten hebben, dus toeren/pk’s, koppel is heel mooi, maar als je continu zwaar belast op het laagste toerental, dan loopt de motor heet en met een beetje pech vliegt je druklager er ook uit. Veel automaten hebben ook een sportstand, gebruik deze vooral als je de motor zwaar belast. ( in de sportstand schakelt de automaat later)

    Reageer
    0
    0
  3. B

    Het probleem van veel automaten is de te lage schakeling bij zware belasting. Als een moter hard moet werken, dan moet hij te eten hebben, dus toeren/pk’s koppel is heel mooi, maar als je continu zwaar belast op het laagste toerental, dan loopt de meter heet en met een beetje pech vliegt je druklager er ook uit. Veel automaten hebben ook een sportstand, gebruik deze vooral als mede meter zwaar belast. ( in de sportstand schakelt de automaat later)

    Reageer
    1
    0
  4. E

    Goede middag

    Waar heeft u de mazda gekocht dan.
    Vind allemaal beetje raar.

    Reageer
    0
    4

Praat mee: V&A: Automaat die je alleen handgeschakeld mag gebruiken…

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht