“In juni 2017 heb ik een geïmporteerde Mazda CX5 AWD gekocht met 22.000 kilometer op de teller. Na ruim een jaar – met inmiddels 48.000 kilometer – ging op de snelweg zonder enige waarschuwing de motor kapot. Volgens de diagnose was de motor te heet geworden.
Probleem
De garantietermijn was verstreken dus het was een forse kostenpost om een gelijkwaardige motor in te bouwen. Ik ging ervan uit dat ik niet op handversnelling hoefde over te gaan zolang de auto niet protesteerde. Bij 90 kilometer per uur draaide de motor ongeveer 1.500 toeren en hoewel ik dit weinig vond, vermoedde ik geen problemen omdat de auto gewoon bleef trekken. Toch bleek dit een misvatting.
Automaat niet meer te gebruiken
Mij is geadviseerd het toerental boven of op de 2.000 toeren te houden. Als ik dit wil doen, betekent het dat ik tijdens vakantiereizen op autosnelwegen vrijwel uitsluitend op handversnelling kan rijden. Daarvoor heb ik geen automaat aangeschaft. Van een kennis met dezelfde auto hoor ik het tegenovergestelde. Hij rijdt bijna uitsluitend op de automaat. Mijn vraag is nu: hoe zit het?”
Antwoord van Joop:
Ik heb eerst even een en ander nagezocht:
– CX5 Skyactiv D 4wd
– Maximum trekgewicht 2.000 kg
– Maximum massa auto 2.120 kg
– Maximum koppel 420 Nm @ 2.000 rp
Het advies om het toerental op 2.000 rpm te houden is dus op zich prima. Ik betwijfel echter of bij 1.500 rpm deze motor met 1.700 kg erachter overbelast is.
Zelfs bij 1.500 rpm is er nog meer dan voldoende koppel. Met een automaat een caravan trekken zou mijns inziens heel goed mogelijk moeten zijn.
Dit zegt de autojournalist…
Autojournalist Mario Vos wil hier graag op inhaken: Joop heeft dit goed benoemd. Vooral bij importauto’s uit Duitsland draait men de teller nogal eens terug. Dus dat zou het geval kunnen zijn. Maar dan nog moet een dieselmotor probleemloos 300.000 kilometer moeten kunnen draaien.
Ik denk eerlijk gezegd dat het meer met de rijstijl te maken heeft. 1.500 toeren draaien met een zware belasting is niet goed voor een motor, zelfs al zou het maximum koppel daar geleverd worden.
Laag toerental
Een laag toerental betekent meestal mindere koeling en smering (langzamer draaiende waterpomp en oliepomp). En dat kan bij een zwaar belaste motor met een caravan van 1.700 kilo erachter tot hogere slijtage of warmlopen leiden.
Ik zou in dit geval altijd handmatig schakelen en op kruissnelheid rond de 2.000 toeren gaan rijden. Lagere toerentallen op kruissnelheid vind ik niet verstandig.
Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.