Antwoord van Joop:
Opwaarderen van een caravan as heeft nogal wat haken en ogen. Technisch gezien is vervanging door een as met hoger draagvermogen de meest simpele optie, als deze tenminste beschikbaar is. Bij deze hoge maximale massa kiest de caravanbouwer meestal voor een dubbel-as constructie in verband met de toelaatbare belasting van de banden en de wielen, in dit geval geen optie.
Of de bestaande as een marge in toelaatbare belasting heeft, weet ik niet. Meestal is 2.000 kilogram voor een enkel-as het maximum. De enige die hierover uitsluitsel kan geven is de importeur of de fabrikant. Stel dat de as nog met een zekere waarde opgewaardeerd kan worden, is waarschijnlijk ook een aanpassing van de wielen en de banden noodzakelijk.
Stabilisatorkoppeling
Als het goed is zijn nu banden gemonteerd met Load Index 108, wat neerkomt op een draagvermogen van 2.000 kg bij maximale bandenspanning. Als de as opgewaardeerd kan worden tot 2.200 kilogram zijn banden nodig met minimaal Load Index 112. Ook de anti-slingerkoppeling kan misschien te licht zijn voor de verhoogde toelaatbare massa en moet eventueel worden vervangen door de Winterhoff WS 3000, een stabilisatorkoppeling.
Administratieve operatie
Deze hele operatie heeft naast mechanische zaken ook een kostbare en lastige administratieve kant. De caravan moet in ieder geval een typekeuring bij de RDW ondergaan nadat de wijzigingen zijn aangebracht. Daarvoor heeft de RDW alle technische gegevens nodig zoals deze bekend (moeten) zijn bij de importeur en de fabrikant. En deze operatie zal zeker niet goedkoop zijn. Zoveel mogelijk zware bagage in de auto laden kan eventueel helpen als alle andere mogelijkheden niet werken.
Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.