“Ik heb de caravan niet overbeladen door dit goed in gaten te houden en de zwaardere spullen in de auto te laden. In mei 2016 zijn tijdens een onderhoudsbeurt van de Bovag de wiellagers vervangen, zowel links als rechts. In augustus 2016 zijn de banden van de Knaus Sport 420 Q vervangen en twee maanden later de schokbrekers en de lagers.”
Antwoord van Joop:
Dit verhaal klinkt mij erg vreemd in de oren. Wiellagers van een Al-Ko as gaan statistisch gezien vrijwel onbeperkt mee. Wiellagers gaan kapot wanneer, bijvoorbeeld bij een lange afdaling de oplooprem meegeholpen heeft en de wielophanging loeiheet geworden is. Dat is einde smering en ook einde lagering. En ook einde remmen.
Ook schokbrekers gaan normaal gezien een caravanleven mee. Banden die na twee jaar aan vervanging toe zijn? Een as die na zo korte tijd aan revisie toe is? Een as gaat meestal net zo lang mee als de caravan, zonder revisie of vervanging. Een as kan sneuvelen na een forse slinger waarbij de wielen om de beurt zijn losgekomen. Dat kan ook de extreme bandenslijtage (banden raken bij het inveren de wielkast of de mover) en de vernielde schokbrekers verklaren.
Met deze caravan zijn rare dingen gebeurd. Zelfs als het een tweedehands caravan is (wat niet uit het verhaal blijkt), hoort dit niet voor te komen.
Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.