De dealer kan het probleem niet vinden maar op de Vakantiebeurs kwam ik een techneut tegen die mij zei dat dit wel vaker voorkomt. Het probleem zit hem dan in de ledverlichting van de caravan. Ken je dit probleem en wat is de oplossing?”(Ger Timmer, Biddinghuizen)
Antwoord van Joop:
Een van de mogelijke verklaringen is dat er ergens een verbruiker – gevoed uit het eigen 12 V caravannet – onderweg de ontlading van de accu veroorzaakt. Het is ook mogelijk dat de auto de caravanaccu niet goed bijlaadt.
Zelfontlading
Het 12 V DC systeem is spanningsloos maar het laadcircuit vanuit de auto naar de accu zou met draaiende motor actief moeten zijn. Verder kan een volle accu die wekenlang niet bijgeladen wordt door zelfontlading enige capaciteit verliezen. Dat merk je echter niet in een paar dagen.
Er moet dus sluipend verbruik zijn indien het voltage in korte tijd sneller en tot een lagere waarde daalt. Om daar achter te komen moet je de caravan loskoppelen van de netvoeding en de auto-voeding, alle verbruikers uitschakelen en met een multimeter op de plus van de accu een mogelijke uitgaande stroom meten.
Kortsluiting
Loopt er nu stroom dan wordt het zoeken naar de boosdoener. Wellicht is kortsluiting de boosdoener. Geen stroom? Dan zit het probleem in de auto. Bij moderne auto’s zijn vaak problemen met de contacten 9 t/m 13 van de stekkerverbinding tussen auto en caravan.
Probleem in de caravan, auto of beide
Het probleem kan dus zowel in de caravan als in de auto liggen, of in de combinatie van beide. Zit het probleem inderdaad in de auto, dan kan het aanleggen van een zware voedingskabel tussen accu en de contacten 10 en 11 in de contactdoos bij de trekhaak een oplossing zijn.
Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.