Vroeger was echt niet alles beter, en al helemaal de aansluiting van de caravan op de trekauto niet. Het mistlicht achterop laten werken ging nog net.
13-polige stekker
Met de komst van de 13-polige stekker, in plaats van de vroeger gangbare 7-polige, ging de stroomdoorgave vanuit de auto naar de caravan er flink op vooruit, al kan er nog altijd van alles misgaan. Het is niet verstandig, verboden zelfs, om dan creatief aan de slag te gaan, aangezien deze stroomvoorziening aan strikte regels is gebonden.
Basisfuncties als knipper-, rem-, slot- en markeringslichten vormen in de praktijk amper een probleem. Vaak is ook het achteruitrijlicht voorhanden en verkabeld.
Stroom onderweg, in de caravan
Met de stroomvoorziening ín de caravan is het een ander verhaal, vooral als de trekhaak pas later onder de auto is gemonteerd (wat bij veel geïmporteerde auto’s het geval is). Dan wordt er vaak gekozen voor een eenvoudiger en goedkoper type stekker, waarbij de polen 9 tot en met 13 niet worden gebruikt. Vraag daar specifiek naar als je een auto koopt of een trekhaak laat installeren.
Aanhangeridentificatie is nodig om bijvoorbeeld de ESP van de trekwagen aan te passen en diens mistlicht en parkeersensoren uit te schakelen. Bovendien kan die ervoor zorgen dat de alarminstallatie ook werkt voor de aangekoppelde caravan, of dat de cameragestuurde verkeersbordenherkenning rekening houdt met het feit dat er een aanhanger achter de auto hangt.
Daarvoor zorgen contacten met microschakelaars, of de boordelektronica registreert of er zich een stekker in bevindt. Moderne CAN-bussytemen in de trekwagen testen met korte impulsen naar de achterlichten van de aanhanger of die elektrisch met de trekwagen is verbonden.
Let op!
As de aanhanger ledachterlichten heeft, lukt het niet altijd. Die reageren namelijk anders op de teststroom en dat kan bij de boordelektronica van de trekwagen verkeerd worden geïnterpreteerd. In bepaalde omstandigheden geeft die aan dat de lichten niet werken of – veel erger – werken de lichten in z’n geheel niet. Een speciale aanhangermodule, bijvoorbeeld van Jaeger, biedt dan soelaas. Die kan bij de meeste auto’s probleemloos achteraf worden geïnstalleerd.
Tekst & foto’s: MPS, Dieter S. Heinz