De dissel, zo staat al in een lexicon uit 1858 vermeld, is een ‘sterke stang van ongeveer 6 el lang aan het voorste stuk van een wagen, waaraan het trekvee wordt gespannen om daarmee de wagen voort te kunnen trekken, te sturen en te laten stoppen’. Dat principe geldt nog steeds, al wordt onze wagen in 2013 niet meer getrokken door een paard maar door een auto met een hoop paardenkrachten.
De dissel (die buisvormig of in V-vorm kan zijn) verbindt niet alleen het trekkende voertuig met de aanhanger maar is ook de drager van de oplooprem van de caravan.
Hydraulische demper
Bij het afremmen van de trekauto wordt de in een schuifstuk beweegbare klauw van de caravankoppeling naar achter gedrukt. Hierdoor worden de remstang en de bowdenkabels bediend, die verbonden zijn met de remtrommels op de as van de caravan.
Een hydraulische demper in het stangenstelsel zorgt ervoor dat het remmen geleidelijk verloopt, een abrupte beweging van het mechanisme wordt gedempt. Het zogenaamde “bokken” van de aanhanger wordt hierdoor voorkomen. Als de auto weer versnelt, wordt de koppelingsklauw weer naar voren getrokken. De caravanrem werkt dus op het afremmen en weer optrekken van de trekauto.
Alles over de oplooprem
In het oktober/november nummer van ACSI FreeLife lees je niet alleen nog meer over de werking van de oplooprem, maar krijgen de onderdelen ook een gezicht dankzij een gedetailleerde illustratie.