In 1962 werd het huidige raamtype voor de caravan uitgevonden. Het bestaat sindsdien niet meer uit vensterglas, maar uit licht, onbreekbaar acrylglas. Tot op de dag van vandaag is dat principe vrijwel onveranderd.
Acrylglas
Maar wat is acrylglas? Het gebruik van acryl of polyplastic voor een caravanraam is bij vrijwel alle fabrikanten standaard. Daar komt ook een stukje nationale trots bij kijken. Nederlanders leveren ongeveer driekwart van alle acrylglazen ramen voor caravans.
Concurrent Dometic-Seitz probeert ook een stukje van de markt te veroveren, net als de jongste speler op de ramenmarkt: Carbest van het Duitse merk Reimo. De aantallen van Carbest zijn echter nog klein, omdat Reimo al heel lang geen originele vensters voor caravans of campers heeft geproduceerd. Ze leverden tot voor kort alleen aan kleine fabrikanten.
Isolerende luchtlaag
Die marktsituatie heeft er wel voor gezorgd dat de verdere ontwikkeling van caravanramen niet snel gaat. De kampeerindustrie is voorzichtig met nieuwe materialen en toepassingen. Het meest voorkomende type caravanvenster is het zogenaamde klapraam, dat sinds 1966 ook in een te openen versie wordt geleverd. In 1972 volgde het dubbelwandige acryl vensterraam, met een isolerende luchtlaag tussen de binnen- en de buitenruit. Dit type wordt nog steeds op vrijwel dezelfde manier gefabriceerd.
Klapramen kunnen zo worden gemaakt dat ze caravans een eigen gezicht geven.
Zonwerende werking caravanraam
Een nieuwe fase brak aan met de introductie in 1976 van de getinte acrylruit. Die had een zonwerende werking, en bovendien kon het raam worden geleverd in diverse vormen. Zoals designelementen in de vorm van driehoeken of ronde ramen. In 1994 introduceerde de firma Polyplastic het eerste aluminium kozijn, dat naast een platter raam ook meer stevigheid en veiligheid in de constructie bracht.
Veiligheid in de zin van inbraakbeveiliging – je kon het venster minder goed van buiten uit openen. Wat later kwam Seitz met een kozijn waarbij het metaal vervangen was door het toen net geïntroduceerde polyurethaan. Voordeel was een betere isolatie en meer mogelijkheden voor de ontwerpers.
Duurder, maar beter
Ondanks de voordelen van deze bouwwijze is dit duurdere venstertype nog lang geen gemeengoed. Belangrijkste reden daarvoor is de lagere kostprijs van het klapraam. Toch heeft het duurdere type veel mogelijkheden, zoals het aanbrengen van gebogen ramen in allerlei vormen – iets wat in de automobielindustrie allang is ingeburgerd.
Klapramen overheersen de markt van caravans tot de wat hogere middenklasse. De duurdere kozijnramen worden vooral in de luxe caravans toegepast of zijn als extra verkrijgbaar. Voor de isolatie maakt het raamtype niet zo veel uit. Diverse tests wezen uit dat isolatie meer baat heeft bij een goede verduistering dan de vorm van het venster. Maar uiteindelijk zijn de eigenschappen van een raam met kozijn, of dat nu van aluminium of PU is, beter dan die van een klapraam.
Uitzetsteunen
Een ander onderscheidend kenmerk zijn de uitzetsteunen. De eenvoudige types fixeren het geopende raam met een draaiwieltje. De versie met klikstanden voor de diverse openingshoeken van het raam kunnen gemakkelijker met één hand worden bediend. Veel van de huidige ramen hebben een vergrendeling met een veiligheidsknop die voorkomt dat ze van buitenaf ongewenst worden geopend.
Caravanraam: klapraam vs. kozijnraam
Nog niet helemaal duidelijk wat nu het verschil is tussen de twee verschillende soorten caravanramen? Hieronder leggen we nog eens uit wat het ene type van het andere type onderscheidt.
Klapraam
Een transparant venster, dat precies in de opening van de caravanwand past. In het algemeen gaat het hier om twee acryl glasplaten die aan de randen met elkaar verbonden zijn. Twee in elkaar grijpende aluminium profiellijsten dienen als scharnier. De ene wordt op de caravanwand geschroefd, de andere wordt aan de dubbele ruit bevestigd. Een rubberen strook om het geheel zorgt voor een nette afwerking van de ruwe opening in de caravanwand. Die dient ook als afdichting en isolatie. Sluiting en uitzetsteunen maken het venster compleet.
Kozijnraam
Het frame is het belangrijkste kenmerk van dit raamtype. Het kan gemaakt worden van aluminium of van polyurethaan (PU). In feite bestaat het frame meestal uit twee delen. Bij de montage worden het buiten- en binnenframe aan elkaar geschroefd. Daardoor klemmen ze zichzelf vast in de caravanwand. Vooral bij aluminium raamframes is het buitenframe zo dun dat met name omgebouwde bestelauto’s nauwelijks herkenbaar zijn als camper. Omdat de ruit en het frame één geheel zijn is de pasvorm perfect en zijn pogingen om via het raam in te breken vrijwel onmogelijk.
Deel 2 kampeercanon
Tot zoverre deel 1 van de kampeercanon over het caravanraam. In deel 2 die op zondag 19 april 2020 op deze website verschijnt, duiken we in de wereld van het cassettetoilet.
Bron: MPS, Tekst & foto’s: Timo Großhans en fabrikanten