We beginnen bij het materiaal. Bij de eerste caravans waren de ramen van glas. Die waren weliswaar goed bestand tegen krassen, maar daar stond tegenover dat ze gevoelig waren voor barsten, matig isoleerden en zowel zwaar als duur waren. Ook de vliegtuigindustrie zat hier mee in de maag, en dus bogen knappe koppen zich over een alternatief.
Cockpit
Nog voor de Tweede Wereldoorlog vond men het lichte, eenvoudig te verwerken en onbreekbare acrylglas uit. Het werd meteen toegepast in de cockpit van vliegtuigen. In de jaren zestig bracht Polyplastic ramen van acrylglas op de caravanmarkt.
Anno 2016 is het bedrijf uit Rotterdam met een aandeel van 75 procent de onbetwiste marktleider. De enige echte concurrent is de Duitse fabrikant Dometic-Seitz, die zich vooral richt op het hogere segment.
Verschil in tinten
Voor de toepassing in caravans en campers worden acrylramen vaak getint. De tint is niet alleen voor het zicht maar geeft het raam een warmte-isolerende werking. Lichtgrijs heeft een lichtdoorlatendheid van 75 procent, donkergrijs van 35 procent en zwart van maar 8 procent. Volledig helder glas is niet gebruikelijk.
Een nadeel van acrylglas is de gevoeligheid voor krassen. Bovendien is acrylglas niet bestand tegen alcohol, aceton en benzeen. Als het met een van deze stoffen in aanraking komt, kunnen er scheurtjes ontstaan.
Pas sinds een jaar of 45 maakt men dubbele beglazing van twee acrylramen met daartussen een isolerend luchtkussen, aan elkaar gelijmd of gelast. Het is normaal dat vocht zich ophoopt in de tussenruimte. Hierdoor kan de dubbele beglazing beslaan. Een kleine stop zorgt ervoor dat het vocht kan afvloeien. Bijkomend voordeel: dit eenvoudige ventiel werkt drukverminderend tijdens lange ritten door de bergen.
Klapramen
Tot zoverre het materiaal en de merken. Wil jij wel eens weten wat nu de belangrijkste verschillen zijn tussen de raammodellen? We zetten de belangrijkste plus- en minpunten op een rijtje van het klapraam en het raamkozijn.
Het klapraam wordt gebruikt voor caravans tot in de middenklasse. Boven de uitsparing voor het raam zit aan de buitenkant een aluminium rail, die de helft van de scharnierfunctie op zich neemt. Het tegenprofiel, dat heel eenvoudig in de rail wordt gehangen, zit vast aan het acrylraam.
Een kozijn of frame ontbreekt, de rand van de uitsparing wordt enkel versterkt met een profiellijst en afgedicht. De eenvoudige kunststof grendel klemt zich vast achter een rubberen strip. Klapramen bestaan in talloze vormen.
+ Eenvoudige en voordelige constructie. Vrije vormen zijn mogelijk.
+ Reparatievriendelijk en makkelijk in te bouwen
– Minder robuust dan ramen met kozijnen en gevoeliger voor inbraak
– Voor de wanduitsparing is versterking met hout onontkoombaar
Kozijnraam
Zowel Polyplastic als Dometic-Seitz hebben dit hoogwaardige raamtype in hun assortiment. Het kozijn bestaat uit een binnen- en buitendeel die beide aan de wand worden vastgeschroefd. De groef tussen het kozijn en de sandwichwand wordt gevuld met dichtmassa. Het (meestal dubbele) raam zelf klik je in de rail op het kozijn. Aan die rail zitten ook de uitzetstangen vast.
+ Stevige en tevens isolerende constructie. Iets beter bestand tegen inbraak.
+ Mooi vlakke verschijningsvorm
– Hoger gewicht en duurder dan klapramen
– Enkel realiseerbaar in rechthoekige vorm
Bron: MPS, Tekst: Rainer Lachenmaier