ACSI FreeLife

Menu

Alles wat je moet weten over een caravan

Van een bed op wielen tot een rijdende villa. Caravans zijn er in alle soorten en maten. We zetten een aantal bijzondere modellen voor je op een rijtje.

Auteur
Savannah Bos
Datum
ReactiesReageer
Caravan

Viva Mexico

Als je de blits wilt maken op de camping dan scoor je punten met de T@b 400 (€ 21.911) voorzien van een print in Mexicaanse stijl. Deze druppelvormige caravan is slim ingedeeld en heeft alle basics aan boord. Een bijpassende voortent of luifel is wel een must.

Caravan

Rockabilly

Met een hefdak kan je meer hoogte creëren in je caravan en het zorgt door het tentdoek voor een buitengevoel. Het merk Eriba is er groot mee geworden. De Duitse caravanfabrikant bouwt nog altijd caravans met zo’n uitklapbaar dak, zoals de Eriba Touring Troll Rockabilly. Er hangt wel een aardig prijskaartje (€ 27.890) aan deze rood-witte retro-caravan, maar je trekt er gegarandeerd bekijks mee.

Caravan

Sportieveling

Ben je sportief, maar houd je ook van luxe? Dan is de Sprite Basecamp (vanafprijs € 24.495) jouw caravan. Je mountainbike rijd je via de achterdeur zo naar binnen. En op krachten kom je eenvoudig door een ovenschotel te garen in je caravankeuken. En dat op een oppervlakte van 342 bij 225 centimeter.

Caravan

Hollandse Kip

Zoek je het nóg lichter en meer back-to-basic? Dan kom je uit bij de Kip Shelter van Nederlandse makelij. Met deze stoere jongen kampeer je in een caravan die het hoogste energielabel draagt en heb je een keuken aan boord die je eenvoudig naar buiten kan schuiven. Vanafprijs € 12.750.

Caravan

Ikea op de camping

Je kan een onderscheid maken tussen caravanmodellen met een enkele en een dubbele as. In Nederland kom je bijna uitsluitend enkelassers tegen. In de gezinslieveling Adria Aviva kan je je gevulde Ikea-bakken van thuis gemakkelijk in de caravankeuken en de disselbak kwijt. De Adria Aviva is met een vanafprijs van € 14.795 een echte instapcaravan.

Caravan

Onderdelen

Rangeergrepen

Deze handvaten aan weerszijden zijn bedoeld om de caravan handmatig te verplaatsen door te duwen of te trekken. Sommige caravans zijn uitgerust met een mover, een elektrische rangeerhulp waarbij je de caravan met een afstandsbediening op zijn plek zet.

Disselbak

Hier kan je de gasfles(sen) en de lege watertank kwijt. Zorg er wel voor dat je de disselbak niet volstopt met te zware spullen, want dat vergroot de kans op slingeren.

Neuswiel en antislingerkoppeling

Met behulp van het neuswiel dat je op en neer kunt draaien kun je de caravan aankoppelen aan de trekhaak van je auto. De antislingerkoppeling zorgt ervoor dat je caravan stabiel achter de auto hangt.

Daarbij is het ook belangrijk om het gewicht van je bagage en kampeerspullen zo goed mogelijk te verdelen door de caravan. De kogeldruk, het gewicht dat op je trekhaak mag rusten, verschilt per trekhaak en is ook een belangrijk aandachtspunt. Een kogeldrukmeter kost zo’n 10 euro en daarmee controleer je voor vertrek of je de juiste kogeldruk hebt.

Chassis

Het chassis of het onderstel vormt de basis van een caravan. Een chassis bestaat uit twee stalen balken en een v-vormig deel aan de voorzijde dat beter bekendstaat als de dissel.

Serviceluik

In deze bergruimte, die je zowel vanaf buiten als binnen kan openen en die zich vaak onder het bed bevindt, kan je grotere kampeerspullen zoals je campingtafel en/of stoelen kwijt.

widget fl tijdloos plat 300x300 button rood1

Krijg jij geen genoeg van caravans en campers?

  • Lees meer in ACSI FreeLife
  • 3 nummers voor slechts € 12,95
  • Loopt automatisch af
Meer info

Toegangsdeur

De toegangsdeur bevindt zich meestal aan de zijkant van de caravan. De caravandeur is soms opgebouwd uit twee delen zodat je afzonderlijk het bovenste deel open kan laten. Vaak is aan de binnenkant van de deur een prullenbak ingebouwd. Soms is de deur ook voorzien van een raam.

Opbouw

Een caravan is opgebouwd uit vijf delen: de bodemplaat, het dak, de zijwanden, het front en de achterkant. Tegenwoordig is de voor- en achterkant meestal van kunststof. De buitenkant bestaat dan weer uit drie lagen, van buiten naar binnen: een aluminium of polyester plaat, een isolatielaag en een laag aluminium, polyester of triplex.

Cassettetoilet

in vrijwel elke moderne caravan heb je een toilet aan boord. Vooral handig als je ’s nachts naar de wc moet. De zogenaamde cassettetoilet kun je vanaf buiten uit de schacht halen om hem vervolgens te legen bij het toiletgebouw. op sommige campings zijn zelfs wasmachines die je cassette automatisch schoonmaken.

Uitdraaisteunen

Als de caravan eenmaal op zijn plek staat, is het tijd om hem waterpas te zetten. Daarvoor moet je om te beginnen de vier pootjes uitdraaien waarop de caravan kan steunen. Je draait ze uit met een speciale uitdraaislinger. Bij de standaard steunen kan een houten plankje uitkomst bieden, zodat de steun niet in de grond zakt. Je hebt ook big-foot steunen die meer stabiliteit bieden.

Banden

De banden krijgen heel wat te verduren. niet elk type band is zomaar sterk genoeg voor een willekeurige caravan. om daar achter te komen moet je kijken naar de load index die je op de zijkant van de band kunt aflezen. Deze richtlijn geeft aan hoeveel de band maximaal mag dragen. Het is belangrijk te weten dat banden ook slijten als de caravan stilstaat. controleer ze dus ieder jaar voor vertrek opnieuw.

Disselsloten

Disselsloten zijn bedoeld om het dievengilde te ontmoedigen en het stelen van jou caravan moeilijker te maken. ACSI FreeLife heeft 11 sloten voor drie verschillende merken koppelingen voor jou getest! 

Praat mee

Praat mee: Alles wat je moet weten over een caravan

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht