Kleine pendelbewegingen van de caravan, het zogenaamde slingeren, worden normaal gezien vanzelf gedempt door onder meer de banden en de rijwind die tegen de zijwanden drukt. Maar als de pendelenergie groter is dan de demping, kan de onschuldige beweging overgaan in slingeren. De meeste caravans hebben standaard een mechanische energievernietiger aan boord: de veiligheidskoppeling, ook wel antislingerkoppeling genoemd.
Welk type?
De WS-koppelingen van Winterhoff en de AKS-reeks van Al-Ko zie je het meest in de caravanbranche. Welke type wordt gebruikt is afhankelijk van het caravangewicht. Bij alle varianten zit de slingerdemper verwerkt in de koppeling van de aanhanginrichting. Een aparte hendel drukt afhankelijk van het model twee of vier frictiecups tegen de kogel van de trekhaak. Voor een optimale werking moet die lak- en vooral vetvrij zijn.
Het remmoment van de frictiecups bedraagt dankzij de drukkracht ruim 300 Newtonmeter. Dat is genoeg om slinger- en zelfs knikbewegingen te onderdrukken. Eigenlijk maskeert een AKS de eventuele gebreken in de wegligging van een caravan. Het verlegt de kritische snelheid (snelheid waarbij een slingerende caravan onbeheersbaar wordt) naar een hogere waarde.
Rangeren
Let op: bij het rangeren moet je de antislingerkoppeling open zetten. Anders kost het te veel kracht, vooral in handgeschakelde auto’s, én belast je de frictiecups onnodig. Die moeten overigens sowieso na verloop van tijd worden vervangen. Wanneer je tot vervanging moet overgaan, is af te lezen van de slijtage-aanduiding nadat je de caravan hebt aangekoppeld en de stabilisator hebt geactiveerd. Krijg je geen OK, dan zijn de elementen aan vervanging toe.
Goed aankoppelen is natuurlijk ook van belang. Hier leggen we uit hoe je in 9 stappen je caravan achter de auto hangt. Hoor je knarsende geluiden onderweg? Dat is heel normaal en heeft geen invloed op de werking van de antislingerkoppeling. Gangbare oorzaken zijn vuil of roest op de kogel en vervuilde frictiecups.
Het verzinnen van trucjes (nylon kous of plastic boterhamzakje) om dat geluid te voorkomen is niet aan te raden. De werking van de antislingerkoppeling wordt volledig te niet gedaan. Het knarsen van de koppeling is een teken dat hij zijn werk doet. Soms helpt het om de frictiecups te vervangen.
Bron: MPS, tekst: Anne Mandel/Dieter S. Heinz