Eind jaren zeventig kwam dit Franse merk met een vouwcaravan op de markt die is opgebouwd uit vaste en geïsoleerde klapwanden. Vrij ongebruikelijk, aangezien de meeste vouwcaravans hiervoor gebruik maakten van tentdoek.
‘Komfortabel op de camping’
In een advertentie uit 1979 van de Almelose caravanimporteur Johan Schipper valt te lezen dat je het dak en de voor- en achterwand in twintig seconden omhoog zet. ‘Twintig seconden later staan ook de zijwanden overeind.’ Het motto van La Bohème laat duidelijk zien waar het voormalige merk van vouwwagens en vouwcaravans voor stond: ‘Kompact op de weg, komfortabel op de camping’.
Prijs
Voor de Europli, die leverbaar was in de lengtematen 320 en 380 centimeter, betaalde je in 1979 minimaal 8.995 Nederlandse gulden. Dat is omgerekend bijna € 4.100. De Europli heeft een rijhoogte van ongeveer 125 centimeter en was in Nederland verkrijgbaar tot midden jaren tachtig.
Johan Schipper was destijds importeur van de La Bohème vouwcaravans. “Het bijzondere van de Europli zit hem in de vaste wanden. La Bohème was niet het enige merk dat vouwcaravans produceerde met vaste wanden. Rapido en Esterel deden dat bijvoorbeeld ook. Gemiddeld werden er in Nederland 100 Europli’s per jaar verkocht. In het topjaar waren dat er 250.”
Nederlandse merken
Wil je meer weten over het ontstaan en de revival van de vouwcaravan? Speciaal voor ACSI FreeLife is Wim de Roos van SERV-media in de geschiedenisboeken van de vouwcaravan gedoken. In ACSI FreeLife 8-2016 lees je zijn uitgebreide verhaal waarin de Nederlandse merken Paradiso en UdoCamp een centrale rol vervullen.
Zondag 11 december 2016 lees je op ACSIFreeLife.nl het verhaal van de Camp-let Safir, een vouwcaravan die vanaf het einde van de jaren tachtig een aantal jaar te koop was in Nederland.