Qua uiterlijk komt de Camp-let Safir aardig in de buurt van de Paradiso Feria. Dit is een nieuw model vouwcaravan waarmee het Nederlandse merk Paradiso volgend jaar terugkomt op de markt. De Safir was vanaf eind jaren tachtig een aantal jaar verkrijgbaar in Nederland.
Aerodynamisch
“Heel bijzonder aan de Camp-let Safir was de lage bouw, doordat het chassis gedeeltelijk in de bodem was weggewerkt. Dat deed Camp-let ook bij de Mustang paardentrailers”, zo typeert Johan Schipper – destijds importeur van dit model – de Safir. “Daardoor was de luchtweerstand nog minder en de hoogte minimaal.”
Uittesten
Voordat een nieuw model op de markt komt, moet ie natuurlijk eerst worden getest. Dat kostte Johan Schipper in de jaren tachtig bijna een flinke bekeuring. “Toen ik een keer een Safir in Arnum (Denemarken) afhaalde en ’s avonds terug naar huis reed, werd ik op de Duitse autobaan door de politie staande gehouden omdat ik meer dan 130 kilometer per uur reed. De agent vroeg mij waarom, waarop ik antwoordde ‘Deze Safir is een nieuw product en ik ben aan het testen hoe de wegligging en dergelijk is’. Daardoor kwam ik er met een waarschuwing vanaf. Wel kreeg ik te horen dat ik me aan de maximumsnelheid van 80 kilometer per uur moest houden.”
Polyester
De carrosserie van de Safir bestaat uit polyester. Dat was ook terug te zien in het prijskaartje. Zonder uitrusting kostte de Safir omgerekend ongeveer € 5.100. De buitenkant van de dubbele zijwanden is van acryl, terwijl de binnenzijde uit katoendoek bestaat. Met het opzetten van de Safir ben je volgens Camp-let in een halve minuut klaar. Het Deense model vouwcaravan is onder meer voorzien van een eindkeuken, een 30 liter koelkast en een U-zitgroep voorin. Daarnaast heeft dit model ‘een Peitz oplooprem met terugrijautomaat, een Peitz rubbergeveerde as met schokbrekers en geheel geïntegreerde Hella verlichting en zijreflektoren’, zo staat te lezen in een advertentie van destijds.
Lengte en gewicht
De Camp-let Safir met ingebouwde disselbak is 355 centimeter lang en 195 centimeter breed. De vouwcaravan heeft een totaal gewicht van 740 kilo en een laadvermogen van 310 kilo.
Nederlandse merken
Wil je meer weten over het ontstaan en de revival van de vouwcaravan? Speciaal voor ACSI FreeLife is Wim de Roos van SERV-media in de geschiedenisboeken van de vouwcaravan gedoken. In ACSI FreeLife 8-2016 lees je zijn uitgebreide verhaal waarin de Nederlandse merken Paradiso en UdoCamp een centraal rol vervullen.
Eerder besteedde ACSI FreeLife al aandacht aan de Europli van het voormalige Franse merk La Bohème. De Europli was van eind jaren zeventig tot midden jaren tachtig één van de weinige vouwwagens met vaste en geïsoleerde wanden.